ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۷/۲۱
858 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

سیر تکاملی بازاریابی در ایران

مراحل تکامل بازار، در کشور ما نیز همان سیر طبیعی تکامل بازاریابی را که در مقالات گذشته گفته ایم، داشته است. هنوز خاطره ی تجارت های پر سودی که به دلیل موقعیت ژئوپولیتیکی کشور، به جهت واقع شدن در مسیر بین المللی راه ابریشم باعث برتری های فراوان ما در بازارهای دنیا بود.از یادمان نرفته است.

وجود کاروانسراها و تیمچه های مدرن آن روز که ده ها زرگر، بزار و مسگر، دیوار به دیوار هم، تحت عنوان “هم چراغی” کرکره ی مغازه های شان را بالا زده و چراغ ها را هم زمان روشن می کردند و تمام تلاش خود را برای اعتماد و رضایت مشتری معطوف نموده و برای این منظور خدمات خود را در نهایت سهولت، سرعت و رضایت انجام می دادند.

ولی وقوع شرایط خاصی مثل جنگ تحمیلی و سو استفاده ی عده ای که می خواستند یک روزه میلیاردر شده و یک شبه ره صد ساله را طی کنند، باعث شد که فضای بی اعتمادیِ انحصارگر، بر ما غلبه کرده و ارتباط مان با مشتری قطع شود و دیگر اعتقادی به تکیه بر رضایت او نداشته و احترام او را بدست فراموشی سپردیم.

درها را به سوی مشتری بستیم و سالیان طولانی شیوه ی مشتری آزاری و مشتری گریزی را به طور ناخودآگاه در پیش گرفتیم و با نصب تابلوهای تجارتی مثل:

  • به هیچ عنوان پس گرفته نمی شود؛
  • لطفا مزاحم نشوید؛
  • به هیچ عنوان تعویض نمی شود؛
  • نه نسیه می دهم نه وجه دستی، حتی به تو که رفیقم هستی و …

چهره ی غمناک و سایه ی شوم ضد مشتری مداری را نمایان ساخته و تمام پل های پشت سر را خراب کردیم و در یک کلام به جای اینکه “ما بفروشیم”، در فضای انحصار مطلق “دیگران از ما خریدند” و سرنوشت شومی را برای ما رقم زدند. سر خود را مثل کبک زیر برف برده و از آن سوی دنیا که مملو از جوش و خروش رقابت و دادن قدرت انتخاب بیش از حد به مشتری بود، بی خبر ماندیم.

گرچه امروز توجه به این امور الزامی و اجباری شده ولی مشتری دیگر نمی تواند احترام ما را واقعی انگاشته و باور کند و روی ما حساب کند، زیرا با وجود اینکه نسیم ملایم رقابت و ضرورت مشتری مداری، چرت مان را پاره کرده، ولی فرهنگ گورستانی بزرگ ترین مانع باور و یقین ماست.

بطوری که وقتی مرده را جلوی دیدگان ما زیر خروارها هاک می برند، با خود پیمان می بندیم که جز راه کمال نپیماییم، ولی هنوز چند قدم از گورستان فاصله نگرفته، فرسنگ ها از قول و قرارهای لحظه ی پیش دور می شویم. اکثرا مشاهده کرده ایم که حتی در لحظه های استراحت بین کارگاه های آموزش مشتری مداری به کلی از آن فضا فاصله می گیریم و قیافه ی حق به جانب انحصار را به رخ دیگران می کشیم.

به همین جهت تا ورود به باغ سبز مشتری مداری و استنشاق هوای سالم بهبود مستمر، فرسنگ ها فاصله داریم زیرا منافع انحصار گری زیر دندان های ما مزه کرده و هنوز می پنداریم “هرچه بسازیم و هرقدر بسازیم، دیگران مجبورند بخرند”؛ غافل از آنکه این باور ما را به انزوای تمام کشانده و حال مجبوریم سریع از این خط مشی فاصله گرفته و به خط مشی رقابت محور روی بیاوریم.

اینکه: “چه چیزی بسازیم و چگونه بسازیم تا مشتری در خرید خود، ما را به دیگران برتری دهد.” برای دستیابی به این خط مشی:

  • اول باید بازار هدف را درست انتخاب کنیم؛
  • دوم مسیر رفتن به سوی هدف را درست برگزینیم؛
  • سوم مسیر انتخاب شده را با ابزارها و روش های مدرن و مناسب طی کنیم تا اندک اندک به ارتباطی نزدیک، دائم و مستمر با مشتری نائل آییم و با این باور که مراحل مشتری پذیری مثل درد زایمان هرچه به لحظات تولد نوزادِ تحول و سازندگی آتی نزدیک تر می شوید، کار دشوارتر شده و تلاش بیشتری را می طلبد. ایجاد این فضای مناسب فقط با یکدلی و استفاده ی بهینه از مغزها و گره زدن دل ها به همدیگر میسر می گردد.

(منبع: مشتری مداری، اسماعیل محمدی)

ادامه ی مقالات مشتری مداری را دنبال کنید…

پیوستن به خانواده ایده پردازان

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *