IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix dmark pwconf startupgrind video marketing استارتاپ گرایند استراتژی های اثر بخش تبلیغات استوری اینستاگرام افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم اینستاگرام اینستاگرام مارکتینگ بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی دیجیتال بازاریابی محتوا برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی تبلیغات تواضع تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی خلاقیت دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین ساخت هویت تجاری سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شیرینی طراحی لوگو فروش فروشگاه اینترنتی قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محصول مدیریت مدیریت منابع انسانی مشاغل بازاریابی مشتری مداری مصاحبه موفقیت موفقیت در بازار کار میوه فروشی نیلپر هشتگ وب فارسی وبینار ویدیو ویدیو مارکتینگ پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کافه تهرون کتابفروشی کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کلانا گل فروشی
تاریخچه و مراحل بازاریابی

تاریخچه و مراحل بازاریابی

تاریخچه و مراحل بازاریابی

تا یکصد سال قبل، بازرگانان به طور مستقیم، تمام مشتریان شان را می شناختند و رابطه ی بسیار نزدیک و چهره به چهره با آنها داشتند اما توسعه ی روز افزون صنعت بین فروشنده و مشتری نیز فاصله انداخت؛ تا اینکه تغییر شکل تولید تک واحدی، به تولید انبود، ضرورت ارتباطات پیچیده تری را ایجاب نمود.

در یک نگاه می توان گفت، بازاریابی در مسیر تکامل تاریخی خود، ۴ مرحله را طی کرده است که عبارتند از:

مرحله ی اول: محصول گرایی یا کالا گرایی (Product Oriented)

در این مرحله، کالاها کاملا مطابق سلیقه ی مصرف کننده ساخته شده و لذا تمام محصولات تضمین فروش داشت، بعنوان مثال، مشتری خودرو، ابتدا پارکینگ منزلش را اندازه می گرفت و بعد اندازه ی خودرو را متناسب با ابعاد پارکینگ سفارش می داد و لذا شرکت های تولید کننده ی خودرو در انگلستان در طول سال حداکثر یک الی دو خودرو به سفارش اشخاص بسیار ثروتمند، تولید می کردند.

این وضعیت اوایل قرن بیستم و تا زمانی که فورد، تولید انبود را بوجود آورد، ادامه داشت. در تولید انبوه، قیمت ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت و صرفا به نیازهای عموم مشتریان توجه شد و سلیقه های خاص آنان فدای این تقلیل قیمت شد.

ادامه ی این شرایط باعث انباشته شدن انبارها و کاهش تقاضا شد. برای جذب تقاضای بیشتر مجددا برآوردن نیازهای خاص متقاضیان مورد توجه رقبا قرار گرفت و با اوج گرفتن انقلاب صنعتی، مشتری به سوی محصول خوب و با کیفیت گرایش پیدا کرد و دکتر “آرمان نیک  نیاوم” با ارائه ی نظریه ی کنترل جامع کیفیت، انقلاب بزرگی را در صنعت و تجارت بوجود آورد.

از دیدگاه او: کیفیت آن چیزی است که مشتری می خواهد، نه آنچه که شرکت یا مهندسین با الگوی بازرگانی خود، اعلام می کنند.

اوج این مرحله زمانی بود که ژاپن با آرایش صنفی مناسبی با حمله ی برق آسای خود به مواضع اقتصادی غرب شبیخون زد و فرماندهان تجاری غرب ناگهان رقیب سر سخت و تازه نفسی را، در حالی بالای سر خود دیدند که سپاه عظیمی از کالاهای مرغوب و ارزان قیمت ژاپنی در مقابل شان تل انبار شده بود.

(منبع: مشتری مداری، اسماعیل محمدی)

ادامه ی مقالات مشتری مداری را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar
سعادت
Guest
سعادت

سلام با سپاس فراوان بابتزحماتی که برای تنظیم مطالب و ارایه اون میکشید ….
قسمت سوم و چهارم مطلب بازاریابی را در سایت ندیدم .میشه لطف کنید و بگذارید .