ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۵/۲۷
600 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
از داستان ها یاد بگیریم

داستان ها منابع آموزش فرهنگی خیلی مهمی هستند که پیچ و خم های دنیا را به ما یاد می دهند. این آموختن در سطوح بالاتر ممکن است درباره ی قوانین و مقررات یک جامعه ی خاص در یک دوره ی زمانی خاص باشد. می تواند خیلی هم ساده باشد. مثلا اینکه یک کارمند خوب باید چطور رفتار کند؟ یا اخلاق مداری یعنی چه؟

ساده ترین حالتش این است: یک مکانیک خوب که با قیمت هایش در حق مشتری اجحاف نمی کند، کیست؟ اگر خودتان بخواهید به تنهایی این اطلاعات را کسب کنید باید به آزمون و خطا متوسل شوید. فکر کنید می خواهید یک مکانیک خوب منصف پیدا کنید. باید ماشین تان را از این مکانیکی به آن مکانیکی ببرید تا بالاخره یکی شان خوب از آب در بیاید. هم وقت تان را هدر می دهید، هم پول تان را.

راه دیگرش این است که راه بیفتید، و با تک تک مسئولین مکانیکی ها دوست شوید تا به تان اجازه دهند، بروید بالای سرشان و کارشان را ببینید و ازشان بپرسید که بابت هر تعمیر چقد پول می گیرند. وای! واقعا نشدنی ست. این می شود که مردم به تبلیغات روی می آورند و سعی می کنند اطلاعات لازم شان را از آنجا بگیرند.

ولی تبلیغات، همیشه قابل اعتماد نیستند. مردم همیشه به این تعریف و تمجیدهایی که شرکت ها از محصول خودشان می کنند، شک دارند. اما داستان هایی که مردم برای هم می گویند، این مشکل را حل کرده. تمام اطلاعاتی را که لازم داریم، خیلی مختصر و مفید در اختیارمان می گذارند.

داستان ها نه وقت می گیرند، نه زحمتی دارند. به ملموس ترین و قابل اعتمادترین حالت ممکن از یک محصول یا خدمات تعریف می کنند و غیر مستقیم آن را به بقیه پیشنهاد می کنند. تردید نکنید که مردم به دوستان شان بیشتر از شما اعتماد دارند.

چرا که نمی شود اتفاقی را که واقعا برای کسی افتاده است، به راحتی انکار کرد. مثلا کسی نمی تواند در جواب پسرعموی من بگوید: “نه، فکر می کنم داری دروغ می گی. امکان ندارد لندز.اند اینقدر شرکت خوبی باشد.”

از طرفی دیگر، آنقدر محو صحبت های یک نفر می شویم که اصلا دل مان نمی خواهد حرفش را رد کنیم. به شدت درگیر داستانش می شویم، در واقع دست خودمان نیست. داستان با ما کاری می کند که بپذیریم.

مردم دوست ندارند، تبلیغ متحرک برای محصولات بقیه باشند

رستوران های زنجیره ای “ساب وی” ساندویچی دارد به نام “سِوِن سابز” که کمتر از ۶ گرم چربی دارد. ولی هیچ کسی نمی رود جلوی در خانه ی دوستش، در بزند و یک کاره بگوید می دانستی چنین است و چنان. نه تنها عجیب است که اصلا بی ربط و بی منطق است. بله برای کسی که می خواهد وزن کم کند، اطلاعات مفیدی است؛ ولی اگر موضوع بحث نباشد، کسی درباره ش صحبت نمی کند. پس اگر “ساب وِی” نتواند برای خودش داستان سازی و زنجیره سازی کند، اصلا کسی یادش نمی آید که بخواهد درباره ش حرفی بزند.

بازاریابی ویروسی

حالا داستان “جرد فوگل” را بشنوید. تغذیه ی نامناسب و نداشتن تحرک بدنی، وزن این پسر دبیرستانی را به ۱۹۲ کیلو رسانده بود. وزنش آنقدر زیاد شده بود که درس هایش را بر حسب فضای کافی کلاس انتخاب می کرد، نه زمان مناسب یا حتی علاقه اش.

بعد از اینکه فهمید سلامتش در خطر است تصمیم گرفت کاری کند. رژیم “ساب وی” گرفت: هر روز ناهار یک ساندویچ گیاهی متوسط و شام یک کباب ترکی ۱۵ سانتیمتریِ ساب. در عرض سه ماه ۴۵ کیلو کم کرد. خیلی زود اندازه ی کمر شلوارش از ۱۵۲ سانت به ۸۶ رسید.

داستان واقعا تاثیر گذار است. وزن کم کردن به خودی خود، کارِ شاقی نیست. ولی اینکه یکی هر روز ساندویچ بخورد و ۱۱۱ کیلو کم کند، خیلی عجیب است.

این داستان به دلایل مختلفی که در مقالات پیش، توضیح دادیم، بین مردم پخش شد. واقعا منحصر به فرد و خارق العاده است (اعتبار اجتماعی)، شوکه کننده و شگفت آور است (احساسات) و اطلاعات خیلی مفیدی درباره ی ساندویچ فروشی های سالم در اختیار مردم می گذارد (ارزش کاربردی).

مردم وقتی داستان جرد را برای هم تعریف می کنند، چه بخواهند چه نخواهند باید اسم رستوران “ساب وی” را هم قید کنند. “ساب وی” هنوز که هنوز است، فروش بالایش را مدیون این داستان است.

شنونده ها هم داستان جرد را می شنوند، و هم ویژگی هایی را در مورد “ساب وی” می فهمند: ۱- با اینکه “ساب وی” ساندویچ فروشی است، ولی غذاهای خیلی سالم هم دارد. ۲- آنقدر سالم است که یک نفر توانسته با خوردن شان وزن کم کند؛ خیلی هم وزن کم کند. ۳- یک نفر توانسته سه ماه هر روز از ساندویچ هایش بخورد و سیر نشود. پس حتما غذایش خوشمزه است.

بدون اینکه کسی مستقیم، درباره شان حرف بزند؛ مردم چند چیز مختلف در کنار داستان جرد می فهمند. به این می گویند جادوی داستان سازی!

(منبع: راهکارهای بازاریابی ویروسی، جونا برگر)

ادامه ی مقالات بازاریابی ویروسی سری داستان سازی را دنبال کنید…

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *