ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۵/۲۹
746 بازدید
۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برای خودتان اسب تروا بسازید

داستان ها راه ساده و مناسبی هستند برای صحبت درباره ی محصولات و ایده ها. “ساب وی” غذای کم چرب دارد و “لندز.اند” خدمات پس از فروش عالی. اما، روان شناسی داستان ها باید طوری پرداخته شوند که درباره ی یک ایده یا محصول حرف بزنند، ولی مثل تبلیغ به نظر نرسند.

سوال اینجاست که چطور می توانیم داستانی بسازیم که مردم را به حرف بیاورد؟ باید اسب تروای خودمان را بسازیم. پوسته ی عظیمی به نام داستان که پیام مد نظرمان در آن پنهان شده است. باید کاری کنیم، بدون اینکه بفهمند، پیام مان را با دست خودشان جا به جا کنند.

کمپین داو

“تیم پایپر” خواهر نداشت و در یک مدرسه ی پسرانه درس خوانده بود. همیشه فکر می کرد خیلی مسخره است که تمام دوست دخترهایش، همیشه به این فکر می کنند که چرا موهای شان صاف است، یا چرا چشم های شان روشن است یا رنگ پوست شان آنجور که دوست دارند، نیست.

به چشم او همه شان خوشگل بودند. بعد از اینکه با دخترهای زیادی در این باره حرف زد، مقصر اصلی را پیدا کرد: رسانه! تبلیغات و در کل رسانه ها همیشه به زنان تلقین می کنند که یک مشکلی دارند.

معلوم است که وقتی یک چیز را سال های سال به کسی بگویید، بالاخره یک روز باورش می کند. اما چطور می شد به خانم ها گفت که این تبلیغات، الکی هستند؟

این شد که تصمیم گرفت یک فیلم کوتاه بسازد.

بازاریابی ویروسی

استفانی به دوربین نگاه می کند و با سر علامت می دهد که آماده است. چهره اش خوب است، ولی نه آنقدر زیبا که نشود ازش چشم برداشت.

موهایش زیتونی است، کمی بی روح و نسبتا صاف. پوستش هم خوب است، فقط تک و توک، چند لک کوچک دارد. شبیه همه ی آدم های عادی که هر روز ممکن است ببینید. نوری از یک گوشه ی تصویر روشن می شود و کارشان را شروع می کنند. آرایشگرها چشم هایش را تیره می کنند و لب هایش را با کمی سایه ی روشن حالت می دهند. به پوستش کرم می زنند و گونه هایش را کمی سرخ می کنند. ابروهایش را شکل می دهند و مژه هایش را بلند می کنند. موهایش را حالت می دهند و کمی پریشانش می کنند.

بعد عکاس با دوربینش وارد می شود. پنکه ها را روشن می کنند تا حالت تکان خوردن موهایش طبیعی به نظر برسد. استفانی هم مدام لبخند میزند و به دوربین نگاه می کند. آخر سر عکاس، تصویری را که دنبالش بود، می گیرد و حالا تازه کار فتوشاپ شروع می شود.

عکسش را در کامپیوتر نشان می دهند و جلوی چشم مان تغییرش می دهند. لب هایش را برجسته می کنند، به گردنش شکل می دهند تا زیبنده تر به نظر برسد. چشم هایش را درشت می کنند. این موارد که اسم بردم فقط تعداد انگشت شماری از صدها تغییری ست که در چهره ی استفانی وجود دارد.

دوربین، آرام، عقب می رود و مبینید که عکس استفانی بعنوان مدل یک مارک لوازم آرایشی روی یک از بزرگ ترین بیلبوردهای شهر نصب شده. صفحه، آرام سیاه می شود و این کلمات ظاهر می شوند: “تعجبی ندارد که درک مان از زیبایی تحریف شده است.”

وای! عجب فیلم تاثیرگذاری! تمام واقعیتی را که پشت صحنه ی تبلیغات محصولات و مدل های مختلف پنهان شده است، می بینیم. البته قشنگ ترین قسمت این کلیپ، پنهان است. جایی که ما نمی بینیم. درون اسب تروایش رازی نهفته است: محصولات داو.

رسانه ها در کل دوست دارند، تصویر مخدوشی از زنان نشان دهند. تبلیغات اصرار دارند بگویند ما می توانیم از شما یک نسخه ی بهتری بسازیم. چهره ی جوان تر، لب های زیباتر و پوست صاف تر. تمام این “تر”ها باعث می شوند، زنان تصور کنند چهره شان خوب نیست و باید بهتر شود.

جای تعجب نیست که اثرات سوء این تبلیغات اینقدر اعتماد به نفس خانم ها را پایین آورده است. فقط دو درصد خانم ها خودشان را زیبا می دانند. این موضوع، حتی روی دختران جوان هم اثر گذاشته. مومشکی ها دوست دارند روشن باشند، مو قرمزها هم از کک و مک ها شان متنفرند.

ویدیوی پایپر تحت عنوان “انقلاب”، می خواهد تمام جزییات پشت صحنه ی این طرز فکر را رو کند تا ما با خودمان بگوییم: “خب من هم اگه اینقدر آرایشگر و فتوشاپ کار بالا سرم باشند، سوپر مدل میشم.”. این کلیپ به قدری حیرت انگیز است که هر انسانی را متعجب می کند.

پایپر این ویدیو را با همکاری “کمپین زیبایی واقعی” داو ساخت؛ شرکتی که محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می کند. او می خواست کاری کند که زن ها اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و خودشان را بیشتر دوست داشته باشند. یک تبلیغ دیگر هم برای صابون های شان داشتند که در آن هر شکل آدمی دیده می شد، به جز مدل های خوش بر و رو و جذاب.

بازاریابی ویروسی

کمپین داو، کار بزرگی کرده بود که فقط به بحث های مردم و اختلاف نظرهای شان منتهی نمی شد. داو توانسته بود یک موضوع نهان را عمومی کند. به مردم این اعتماد به نفس را داد که به بهانه ی این کلیپ درباره ی چیزهایی که سالها در دل همه شان بوده است، حرف بزنند. البته مهم ترین بخش ماجرا این است که، چقدر درباره ی خود داو حرف زدند و فکر کردند.

ویدیوی “انقلاب” که کمی بیش از صد هزار دلار هزینه برده بود، بیش از ۱۶ میلیون بیننده و میلیونها دلار سود داشت. جایزه های خیلی زیادی برد و تقریبا فروش داو را در کل دنیا دو برابر کرد.

مردم همه جا درباره ی داو حرف می زدند. تقریبا همه، فیلم را دیده بودند. چرا؟ چون داو واسطه شده بود تا زنان، حرف دل شان را بزنند و هنجارهای ساختگی زیبایی را محکوم کنند. البته در این راه، از همه بیشتر، شرکت داو سود کرد. مردم، حرف های شان را با هنجارهای زیبایی شروع می کردند و از داو به عنوان عضو لاینفک خود بحث یاد می کردند. داو توانست با ساختن یک داستان احساسی نامش را در رگ این صحبت ها بگنجاند و از این دهان به آن دهان بچرخد.

(منبع: راهکارهای بازاریابی ویروسی، جونا برگر)

ادامه ی مقالات بازاریابی ویروسی سری داستان سازی را دنبال کنید…

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

2 پاسخ به “بازاریابی ویروسی (داستان سازی ۳)”

  1. محمدعلی اسماعیلی گفت:

    مرسی از مطالب ارزشمندی که ارائه میدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *