چرا مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است؟
برای نشان دادن اهمیت مشتری و ضرورت حفظ و نگهداری او فقط کافی است به موارد زیر دقت کنید:
- هزینه ی جذب یک مشتری جدید بین ۵ تا ۱۱ برابر نگهداری یک مشتری قدیم است.
- دو درصد بهبود برای مشتری، مستلزم ۱۰ درصد کاهش هزینه ها است، یعنی برای افزایش ۲ درصدی مشتری باید ۱۰ درصد هزینه کرد.
- ضرر و زیان از دست دادن یک مشتری، در حکم فرار ۱۰۰ مشتری دیگر است.
- رضایت مشتری، پیش شرط تمام موفقیت های بعدی شرکت هاست.
- رضایت مشتری، مهم ترین اولویت مدیریتی در مقابل اهداف دیگری چون سودآوری، سهم بیشتر در بازار، توسعه ی محصول و … می باشد.
- ارزشمندترین دارایی هر سازمان، اعتماد و اطمینان مشتریان اوست.
- انتخاب مشتری دائمی و وفادار، تنها شرط بقای دائمی و استمرار فعالیت های کارآمد هر شرکتی است.
- مدیران ارشد باید شخصا الگوی پایبندی در قبال رضایت مشتری باشند.
- برای جلب اعتماد مقابل با مشتریان، “کمتر از توان خود قول بدهید و بیشتر از قولی که داده اید عمل کنید.”
- ۹۸ درصد مشتریان ناراضی، بدون اینکه شکایتی داشته باشند به سمت رقبا می روند.
- احتمال اینکه مشتریان کاملا راضی (شاد) مجددا از شرکت شما خرید کنند، شش برابر مشتریان فقط راضی است.
- اگر روزی احساس کردیم که به عالی ترین کیفیت دست یافته ایم، باید بدانیم که آن روز، روز پایان رشد ماست.
- مشتری ناراضی در نهایت حتما سازمان ما را ترک می کند و پس از جدا شدن از ما، مشکل نارضایتی خود را به ۸ نفر انتقال می دهد (البته این برای زمانی است که شبکه های اجتماعی وجود نداشت امروزه بیش از هزار نفر ممکن است نارضایتی مشتری را ببیند) و مهم تر اینکه آنها را هم به سوی رقبای ما می کشاند.
- اگر بتوانیم نقص موجود در کالاهای تولیدی را ۵ درصد کاهش دهیم بین ۳۰ تا ۸۵ درصد افزایش سود از ناحیه ی مشتریان خواهیم داشت.
- گوش دادن به شکایت مشتری ۹۰ درصد کار است و حل کردن آن ۷ درصد و پیگیری برای اطلاع از راضی شدن مشتری (بازخورد) ۳درصد دیگر است.
(منبع: مشتری مداری، اسماعیل محمدی)
ادامه ی مقالات مشتری مداری را دنبال کنید…
مطلبی بسیار عالی و کاربردی بود ، سپاس از شما
ممنون از شما