مشتری مداری : ۱۰ ویژگی بچه های تیزِ بازار
آقای اچ. مک کورمک در “هاروارد چه چیزهایی را نمی آموزد” تحت عنوان “ده فرمان بچه های تیز بازار” به این شرح به بیان ویژگی های کارمندان مشتری گرا می پردازد:
۱.هرگز اهمیت پول را دست کم نگیرید.
۲.هرگز ارزش پول را دست بالا نگیرید و از موارد دیگری چون احترام و اعتبار نزد دیگران منتفع گردید.
۳.این را به خاطر داشته باشید که؛ در کسب و کار هرگز نمی توانید دوستان زیادی داشته باشید.
۴.از بیان عبارت “نمی دانم” نهراسید. او می گوید: “من حتی زمانی که مساله ای را به خوبی می دانم، می گویم نمی دانم تا علم و اطلاع طرف مقابل خود را محک بزنم.”
۵.کمتر صحبت کنید و زیاد بشنوید، زیرا زیاده سخن گفتن، دو حس از بهترین حواس شما، یعنی بینایی و شنوایی را کند و متاثر می کند.
۶.همواره به قول های خود، بزرگ و کوچک، پایبند باشید زیرا که شروع هر ارتباطی با مشتری، صداقت و وفای به عهد است نه بدگمانی.
۷.در هر معامله باید با شناخت آگاهانه از موقعیت ها و شخصیت ها، خود را با شرایط خاص هر یک از مشتریان تطبیق می دهید.
۸.از اول خود را مقید به انجام کار با کیفیت کنید، زیرا اگر اصلا کاری انجام نشود به مراتب بهتر از آن است که به نحو نامطلوب و بد انجام گیرد. کیفیت را سرلوحه ی کار خود قرار دهید و پس از رسیدن به کیفیت مطلوب برای دستیابی به کمیت بیشتر تلاش کنید.
۹.با مردم خوش رفتار باشید و در برخورد با مشتری، ادب و تواضع به خرج دهید، زیرا که ادب خوشایندترین راه وصول به اهداف به شمار می رود.
۱۰.همه ی افتخارات را به خود اختصاص ندهید و همکاران خود را در آن سهیم کنید.
(منبع: مشتری مداری، اسماعیل محمدی)
ادامه ی مقالات مشتری مداری را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید