چند وقت پیش داشتم درمورد یک اصطلاح جدید و تقریباً ناشناخته به اسم کارآفرین اینترنتی تحقیق میکردم و برایم سؤال بود که چگونه این کارآفرینان افراد دیگری را هم در کنار خود مشغول میکنند. معروفترین کسانی که در حوزه کسب و کار اینترنتی به چشم میآید، جف بزوس به عنوان دارنده سایت آمازون و مارک زاکربرگ به عنوان دارنده فیسبوک هستند که هر دو آنها از جمله افراد پردرآمد دنیا محسوب میشوند.
البته در اینجا قصد پرداختن به کارآفرینان برتر اینترنتی دنیا را ندارم که بسیار فهرست بزرگی است، اما میخواهم روند تبدیل شدن به یک کارآفرین اینترنتی را به زبان ساده و معمولی توضیح دهم.
یک کارآفرین اینترنتی چه چیزی دارد؟
شاید برای شما جای سؤال داشته باشد که شخصی مثل جف بزوس چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کرده است؟! در حقیقت جف بزوس هیچ هنر فوق العاده ای نداشته و صرفاً به فکر فروش اینترنتی کتاب بوده است. او برای اولین بار بخشی از متن کتاب را در سایت آمازون منتشر میکرده و بعد از جلب توجه مردم، این کتاب را می فروخته است. حالا به مرور زمان و با یادگیری تکنیکهای مختلف، در حال حاضر یک کارآفرین اینترنتی پر درآمد و ثروتمند است.
قانون اول: اگر چیزی داری که قابلیت فروش در اینترنت را داشته باشد یا مردم به استفاده از آن نیاز داشته باشند، امکان کسب درآمد از اینترنت را دارید.
چند دوره آموزشی نیاز دارم؟
شاید شما در زمینه تولید عروسک چوبی، در زمینه فروش لباس، یا در زمینه تولید هر کالای دیگری مهارت داشته باشید، اما این دلیل نمیشود که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی هم توانایی داشته باشید. پس باید این واقعیت را بپذیرید که از قبل نیاز به چند آموزش دارید که سادهترین آنها آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. حالا در این بین گذراندن دورههای دیگری برای ارتباط بهتر با مشتریان و همچنین یادگیری اصول اولیه کار با تکنولوژیهای مدرن هم در این مسیر به شما کمک میکند.
قانون دوم؛ یک کارآفرین اینترنتی باید برخی دورههای آموزشی را بگذراند تا برای حضور در این محیط آمادگی داشته باشد و نسبت به نیاز مخاطبان عکسالعمل نشان دهد.
چه چیزی دارید بفروشید و چه تفاوتی با بقیه دارید؟
چند وقت پیش با یک گروه همکاری داشتم که در زمینه فروش مواد غذایی ارگانیک فعالیت میکردند. من خودم به شخصه هیچ وقت فکر نمیکردم که قرار است روزی عسل طبیعی یا حتی مربا و ترشی در بستر اینترنت فروخته شود. اما یک کارآفرین اینترنتی به خوبی استعداد خود را میشناسد و با توجه به آن اقدام به تولید یک یا چند محصول میکند. این یک واقعیت است که اینترنت زمینه فروش هر محصولی را فراهم میکند، اما این محصول باید قابلیت ارسال اینترنتی را داشته باشد و یک وجه تمایز به عنوان مزیت رقابتی هم داشته باشد.
قانون سوم؛ برای حضور در بستر اینترنت باید محصولی داشته باشید که امکان تولید یا امکان تأمین آن را داشته باشید و یک محصول متفاوت نسبت به سایر رقبا باشد.
چقدر سرمایه دارید؟
نکته جالب توجه و امیدوارکننده در مورد کسب و کارهای اینترنتی این است که شما نیاز به سرمایه زیادی ندارید و با یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی میتوانید کسب و کار خودتان را شروع کنید. بخشی از این ۱۰ میلیون تومان صرف طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی میشود و احتمالاً بخشی از آن هم برای بازاریابی هزینه میشود. در غیر این صورت شما در یکسال اول هزینه اصلی خود را انجام میدهید بعد از رونق کسب و کارتان میتوانید به سراغ هزینههای دیگر مانند تبلیغات و بازاریابی بروید. به خاطر داشته باشید که برای بیشتر کسب و کارهای اینترنتی، سرمایه انسانی اولویت بیشتری نسبت به سرمایه مالی دارد.
قانون چهارم؛ یک کارآفرین اینترنتی در ابتدای کار با سرمایه کم هم میتواند کسب و کار خود را راه اندازی کند و فقط مبلغی برای طراحی سایت و فروشگاه نیاز دارد.
طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
شاید نمونههای زیادی از کسب و کارهای کوچک را دیده باشید که در تلگرام یا در اینستاگرام فعال هستند و هیچ وبسایتی ندارند. این کسب و کارها از بستر شبکههای اجتماعی به خوبی استفاده میکنند و با توجه به فالوور های میلیونی هرکدام از این شبکهها، به دست آوردن مشتری برای آنها چندان سخت نیست. اما باید بپذیریم که یک کارآفرین اینترنتی نیاز به سایت و فروشگاه اینترنتی دارد. این افراد برای کسب و کار خود باید نام دامنه انتخاب کنند و حتی به فکر انتخاب هاست مناسب برای کسب و کار خود باشند. با توجه به نوع محصول و شرایط فروشگاه، معمولاً این وبسایت از ۴ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان هزینه میبرد.
قانون پنجم؛ وجود یک وب سایت برای معرفی کسب و کار و جذب مشتری یک لازمه برای کارآفرینی اینترنتی است و شبکههای اجتماعی تنها ابزار تبلیغات و بازاریابی هستند.
ثبت کسب و کار و ادعای مالکیت آن
متاسفانه بستر اینترنت از لحاظ کپی برداری و قوانین مالکیت چندان مطمئن نیست و این موضوع در مورد ایران بسیار حادتر است. تازه اگر شما یک مخترع باشید یا یک محصول خاص و متفاوت تولید کنید، کار شما بسیار سختتر خواهد بود و اثبات کردن مالکیت آن تقریباً غیر ممکن است. بنابراین، اگر چه ثبت اختراع یا ادعای مالکیت تأثیر چندانی روی رونق کسب و کار شما ندارد، اما در هر صورت اجازه تعرض به افراد دیگر را نخواهد داد و شما به عنوان صاحب کسب و کار تبدیل به یک برند خواهید شد.
قانون ششم؛ همیشه برای ادعای مالکیت خود سند قانونی داشته باشید و سعی کنید که گام به گام مراحل کار خود را در نهادهای مربوطه ثبت کنید.
چیزی اضافه کنید که کاربر پسند باشد
کاربران اینترنتی بسیار بی حوصله هستند و شما برای نگهداری آنها کار خیلی سختی دارید. قبلاً گوگل اعلام کرده بود که کاربران برای تصمیم گیری در مورد یک سایت نیاز به ۸ ثانیه زمان دارند. اما به مرور زمان، به ۶ ثانیه و در حال حاضر به ۳ ثانیه رسیده است. حالا اگر شما به عنوان یک کارآفرین اینترنتی در این سه ثانیه توجه مخاطب را به خود جلب نکنید، شک نداشته باشید که بیشتر آنها را از دست خواهید داد. طراحی ux و طراحی ui دو بحث تخصصی هستند که در مطالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت. اما همیشه سعی کنید کاربر را به بهانههای مختلف در وبسایت یا در محیط کسب و کار خود حفظ کنید. حالا این نگهداری میتواند به کمک یک مقاله پربار یا به کمک طراحی جذاب قالب سایت باشد.
قانون هفتم؛ یک کارآفرین اینترنتی میداند که مخاطب او دقیقاً به دنبال چیست و با توجه به همین نیاز، طوری برنامه ریزی میکند که کاربر بیشتر در محیط کسب و کار او بماند.
استفاده از ابزارهای رایگان برای ارتباط با مشتری
بطور کلی معرفی کسب و کارهای اینترنتی به دو شیوه انجام میگیرد که فاز اولیه آن ابزارهای رایگان و فاز دوم آن ابزارهای پولی هستند. ابزارهای رایگان شامل استفاده از شیوههای تبلیغی مانند فعالیت در شبکههای اجتماعی میشود. در این شیوه، شما برای کسب و کار خود یک صفحه ایجاد میکنید و دائماً تواناییها و قابلیتهای کسب و کار خود را معرفی میکنید. اگر هم در زمینه انجام خدمات خاصی فعال هستید، این صفحات به شما کمک میکنند. البته برخی از شرکتها مدیریت صفحات شبکههای اجتماعی خود را به افراد دیگر واگذار میکند که در این صورت باید هزینه آن را هم بپردازند.
ابزار دیگری که هم به عنوان یک ابزار پولی و هم به عنوان یک ابزار رایگان شناخته میشود، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این اصطلاح که به صورت تخصصی با اصطلاح سئو (SEO) شناخته میشود، شامل اقداماتی میشود که فرد برای رسیدن به رتبه بهتر در موتورهای جستجو انجام میدهد. اگر فرد با بحث سئو و بهینه سازی سایت آشنایی داشته باشد، خودش این کار را انجام میدهد و رایگان است. اما در بیشتر موارد مجبور به استخدام یک فرد و کارشناس حرفهای است که در این صورت باید هزینه آن را بپردازد.
قانون هشتم: ابزارهای رایگان برای کارآفرین اینترنتی در ابتدای مسیر بسیار مهم هستند بهتر است که خود او آموزش آنها را ببیند و این بخش از کار را انجام دهد.
استفاده از ابزارهای پولی برای تبلیغات و بازاریابی
یکی از معروفترین ابزارهای بازاریابی پولی که در سایت ایده پردازان هم به آن پرداختیم،ویدیو مارکتینگ است.بازاریابی ویدئویی از این جهت اهمیت دارد که به شیوههای مختلف میتوان آن را اجرا کرد و برای کسب و کارهای مختلف قابل استفاده است. روشهای بازاریابی بسیار متنوع هستند که میتوان به ایمیل مارکتینگ، سوشال مارکتینگ، بازاریابی شبکهای و بازاریابی چهره به چهره هم اشاره کرد. نکته نگران کننده در مورد این شیوههای بازاریابی این است که باید برای آن هزینه کنید و به همین دلیل توصیه میشود که بعد از پیشرفت کسب و کار و رسیدن به یک نقطه مشخص به سراغ آن بروید.
قانون نهم؛ ابزارهای پولی به کارآفرینی اینترنتی اجازه میدهد که از یک روش حرفهای برای معرفی کسب و کار خود استفاده کند، اما به کارگیری آنها مربوط به دوره زمانی مشخص و بعد از پیشرفت محسوس کسب و کار است.
یادگیری راهکارهای افزایش فروش
این فاز از کسب و کار شامل افزایش سرعت جذب مشتری و ایجاد تمایل در آنها برای خرید محصول است. اینکه شما از چه ابزاری به عنوان قیف فروش استفاده کنید یا چه ویژگی در محصول شما وجود دارد، مربوط به مراحل قبل است. اما در این مرحله شما باید راهکارهای افزایش فروش را بشناسید و با توجه به نوع کسب و کار خود از آنها استفاده کنید.
قانون دهم: یک کارآفرین اینترنتی علاوه بر آموزش اولیه کسب و کار، باید آموزشهای لازم برای افزایش فروش محصول و خدمات خود را هم ببیند.
اگر این به قانون را رعایت کنید، مطمئن باشید که میتوانید به عنوان یک کارآفرین اینترنتی موفق خود را معرفی کنید و سهمی از بازار آن داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید