در مقاله ی قبل “مدیریت از طریق تغییر“،در مورد ضرورت تغییر برای پیشرفت هر سازمانی سخن گفتیم. در اینجا مراحل چهارگانه ی تغییر را بیان می کنیم که هر مدیر موفقی می تواند با دانستن آنها، کارمندان را در پذیرش تغییرات کمک کند.
مراحل چهارگانه ی تغییر
مهم نیست ماهیت تغییر چیست و یا چه زمانی رخ می دهد، افراد به تدریج به آن واکنش نشان می دهند. چهار مرحله ای که افراد در هنگام مواجهه با تغییر طی می کنند عبارتند از:
- انکار: از اولین نشانه های تغییر، می تواند انکار آن توسط کارکنان باشد. آنها اعتقادی به لزوم ایجاد تغییر یا حتی مفید بودن آن ندارند.
- مقاومت: پس از اینکه افراد متوجه شدند که تغییر تقریبا به طور قطع اتفاق خواهد افتاد، همچنان به مقابله با آن ادامه خواهند داد. آنها حاضر نیستند قبول کنند که تغییر را احساس می کنند. مهم نیست که شما چقدر مدیر فوق العاده ای هستید یا چگونه با کارکنان خود در تعامل و همکاری هستید، مقاومت بخشی اجتناب ناپذیر در فرایند ایجاد تغییر است. مدیران موفق می دانند که چگونه در گذار از مرحله ی تغییر، گروه خود را حفظ کرد.
- درک: در این مرحله افراد شروع به درک اینکه واقعا ممکن است تغییر منطقی باشد، می کنند. آنها شروع به نگاه کردن به جنبه های مثبت و منفی تغییر می کنند.
- پذیرش: در این مرحله ممکن است افراد متوجه مزایای تغییر شده و در می یابند که این امر باعث بهبود خیلی چیزها می شود. آنها تغییر را پذیرفته و آن را بعنوان وضع موجود در نظر می گیرند.
برای اینکه به کارکنان تان کمک کنید با تغییر کنار بیایند، باید حس اطمینان و اعتماد به نفس را به آنها القا کنید. کارکنان تان باید احساس کنند که به آنها گفته شه که چه اتفاقی در شرف وقوع است. در صورت لزوم، باید به آنها آموزش دهید، طوری که بتوانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند.
رهبری قوی، ارتباط موثر، کار گروهی و آموزش کلیه ی جنبه های تغییر، ساده و کارآمد است.
(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان، مکس مسمر)
مجموعه مقالات مدیریت و مجموعه ی کارآمد را مطالعه کنید
دیدگاهتان را بنویسید