چگونه در محل کار اعتماد بسازیم؟
در سایه اعتماد است که سازمانها میتوانند به طور موفقیت آمیزی به حیات خود ادامه دهند. بنابراین توانایی اعتمادسازی در سازمان و روابط بین افراد و گروهها و سطوح مختلف سازمانی از مهمترین ویژگیهایی است که مدیران باید داشته باشند. در سازمان به دلیل آنکه افراد دارای رابطه متقابل با یکدیگر هستند، داشتن اعتماد شالوده روابط انسانی سالم است. اعتماد نتیجه مدیریت صحیح است. اعتماد را نمیتوان بطور مستقیم ایجاد و مدیریت نمود. هرگونه تلاش برای خلق اعتماد به شیوهای محاسباتی به تشکیل اعتماد آسیب وارد خواهد کرد. اعتماد از بذر رفتار مناسب رشد میکند. منظور از رفتار مناسب، اقداماتی همچون مواردی که در زیر آمده است.
- درک فرد: یکی از مهمترین سرمایه گذاریها تلاش واقعی برای درک دیگران است که میتوان آن را کلید هر نوع اعتمادسازی دانست.
- توجه به نکات ریز روانشناسانه: در اعتمادسازی مهربانیها و اظهار صحبتهای کوچک اهمیت بسیار دارند. خشونتهای ناچیز، نامهربانیهای جزیی و اشکال ظاهراً غیرمهم بیادبی، کناره گرفتنهای وسیع را باعث میشود.
- مشخص کردن انتظارات: انتظارات نامشخص در زمینه اهداف، اعتماد را خدشهدار میسازد. اغلب مشکلات حادث شده در جریان روابط، ریشه در انتظارات متعارض و مبهم از وظایف و اهداف دارند. انتظارات نامشخص و مبهم به عدم درک، ناراحتی، دل شکستگی و از بین رفتن اعتماد میانجامد.
- پذیرش خطا و عذرخواهی: همه اشتباه میکنند، کارکنان میدانند که مدیران نیز ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوند. بعد از اشتباه، اشتباه را بپذیرید و در رفع آن اقدام کنید.
- توجیه مخالفتها و انتقادات: با شنیدن عقایدی که علیه شما و یا سازمان است چیزی را از دست نمیدهید بلکه به اطلاعات مفیدی نیز دست مییابید که در تصمیمات آینده شما مؤثر خواهد بود.
- داشتن صداقت: صداقت به معنای وفای به عهد، گفتن حقیقت، رک و راست حرف زدن، طفره نرفتن و کجدار و مریض رفتار نکردن و نداشتن تأخیر بی جهت در آنچه قول انجام آن را دادهاید.
(منبع: رفتار سازمانی مثبت تألیف دکتر علی نصر اصفهانی و مهدی نصر اصفهانی)
یکی از کلیدهای اصلی داشتن یک تیم موفق “اعتماد” می باشد ، ممنون که به خوبی این موضوع را توضیح دادید.
ممنون از شما و توجهتون