از خوب به عالی: چگونه سختگیر باشیم؟ (۱)
در خصوص این نکته که سازمان های رهسپار تعالی سختگیرند اما ظالم نه، سه قانون کاربردی وجود دارد. در این مقاله اولین قانون را بررسی می کنیم.
قانون شماره ۱: زمانی که مردد هستید استخدام نکنید، به بررسی ادامه دهید.
یکی از قوانین تغییر ناپذیر در این خصوص قانون پاکارد است که می گوید: اگر شرکتی بخواهد از سطح خوب به عالی برسد باید همگام با رشد فرد، رشد پاداش داشته باشد، اگر رشد پاداش های سریعتر اتفاق بیفتد؛ هیچ گاه شرکت به مرحله ی تعالی نخواهد رسید.
مدیران شرکت سیرکویت سیتی خود به خود این قانون را رعایت می کنند. وقتی تمام مغازه ها علایم و تابلوهایی از این قبیل برای جلب مشتری داشتند: “بهترین قیمت ها” یا “بهترین اجناس” یا “بهترین انتخاب بعد از کریمس” و غیره؛ سیرکویت سیتی شعار تبلیغاتی اش این بود: “همیشه در جستجوی بهترین افراد.”
وقتی با والتر بروکارت، معاون مدیرعامل این شرکت در زمان رشد فزاینده اش صحبتی داشتیم و از او خواستیم پنج عامل مهمی را که یک سازمان برای رسیدن از سطح متوسط به عالی نیاز دارد را، نام ببرد؛ گفت: “اول، نیروی انسانی، دوم نیروی انسانی، سوم نیروی انسانی، چهارم نیروی انسانی و پنجم نیروی انسانی.”
یکی از تفاوت های اصلی بین شرکت سیرکویت سیتی با شرکت سیلو نیز دقیقا همینجا مشخص می شود. در حالیکه کوپر، مدیرعامل شرکت سیلو، ۸۰درصد وقتش را صرف این می کرد که مغازه های خوب بخرد؛ اولین هدف وورتزل، مدیرعامل سیرکویت سیتی، ایجاد بهترین و حرفه ای ترین گروه مدیریت بود. در زمانی که کوپر به دنبال رشد با حداکثر سرعت بود، سیرکویت سیتی تاکید زیادی داشت تا تمام بخش های سازمان، از راننده ی تحویل کالا گرفته تا معاونت، در دست افراد شایسته باشد. درست در همین زمان شرکت سیلو معروف بود به اینکه حتی ابتدایی ترین امور، مثل تحویل به موقع محصولات را هم نمی تواند به درستی انجام دهد.
یکی از مدیران سیرکویت سیتی می گوید: “ما بهترین افراد را برای ارسال کالا به منازل مشتری ها انتخاب می کنیم، به آنها یونیفرم های خاصی می دهیم، می گوییم صورت خود را اصلاح کنند و آراسته و خوشبو باشند؛ چراکه آخرین نقطه ی تماس ما با مشتری همین افراد هستند.”
با این تفاوت ها در طول پانزده سال سیرکویت سیتی مثل یک راکت اوج گرفت تا حدی که شاخص سهامش نسبت به بازار ۱۸.۵ به ۱ بود؛ و سیلو تنزل کرد و در نهایت توسط یک شرکت خارجی خریداری شد. استراتژی یکسان، افراد متفاوت، نتایج متفاوت.
(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)
ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید