از خوب به عالی : چگونه سختگیر باشیم؟ (۲)

از خوب به عالی : چگونه سختگیر باشیم؟ (۲)
مجموع 5 از 2 رای

چگونه سختگیر باشیم؟
از خوب به عالی : چگونه سختگیر باشیم؟ (۲)
  • قانون شماره ی ۲: وقتی متوجه می شوید که لازم است افراد سازمان را تغییر دهید، اقدام کنید.

وقتی که می بینید نیرویی نیاز به کنترل شدید دارد، بدانید که در استخدام خود دچار اشتباه شده اید؛ چراکه بهترین نیروها نیاز به کنترل ندارند. شاید نیاز باشد آنها را آموزش دهیم یا راهنمایی کنیم اما به کنترل شدید نیاز ندارند.

همه ی ما این سیکل معیوب را در سازمان خود تجربه کرده ایم. ما فرد نالایقی در سازمان داریم و این موضوع را می دانیم؛ اما این دست و آن دست می کنیم، به او فرجه می دهیم، به دنبال راه حلی برای این موضوع هستیم که میزان بی کفایتی فرد کاهش پیدا کند. تمام فکر و انرژی خود را صرف این موضوع می کنیم و برای کار با افراد شایسته ی شرکت، دیگر وقتی نداریم.

ما به اشتباه خود ادامه می دهیم تا بالاخره این فرد را یا رها می کنیم یا اقدامی صورت می دهیم و همه ی اینها برای حفظ آرامش خود و سازمان است. در این بین دیگر افراد سازمان ما تعجب می کنند که “چرا انقدر این موضوع را طول داده ایم.”

وقتی اجازه می دهیم فرد نالایقی در سازمان باقی بماند در واقع در حق دیگر افراد شایسته اجحاف کرده ایم. در بعضی از مواقع این امر موجب از دست دادن برخی از بهترین نیروهای ما می شود؛ چراکه افرادی که عملکرد قوی دارند وقتی می بینند که بار مسئولیتی اضافی، باعث می شود تا از انجام وظایف خود باز بمانند و یا تلاش هایشان به واسطه ی عملکرد نا درست افراد نالایق، دچار وقفه می شود، به تدریج خسته و درمانده می شوند.

درنگ نکنید. نه وقت خودتان را تلف کنید نه وقت آن فرد را. شاید در سازمانی دیگر این فرد، استعدادهایش جایی برای شکوفایی پیدا کند. باید صادق باشیم که در برخی مواقع این تعلل ما در بیرون کردن فرد نالایق ریشه در راحت طلبی خودمان دارد. چرا که جایگزین کردن این فرد با فرد دیگر درسرهای زیادی خواهد داشت.

بدانید که: شرکت های رهسپار تعالی، در بخش مدیریت این الگوی متضاد را اعمال می کنند: یا افراد مدت زیادی در سازمان می مانند یا اینکه بلافاصله حذف می شوند. به عبارت دیگر، شرکت های رهسپار تعالی، در خصوص نیروی انسانی، تغییرات بیشتری نداشتند، آنها تغییرات بهتری داشتند.

مدیران رهسپار تعالی از این سبک مدیریتی که “افراد بسیاری را آزمایش کنید و هر کسی را که بهتر بود در سازمان نگه دارید” پیروی نمی کنند، روش مدیریتی آنها مبنی بر این است: “صبر و حوصله به خرج دهیم و سختگیر باشیم تا از همان ابتدا افراد شایسته را انتخاب کنیم، بعد هر کاری را که می توانیم انجام دهیم تا این افراد را حفظ کنیم.”

بعلاوه، این رهبران در قضاوت عجله نمی کنند. آنها قبل از تشخیص شایستگی فرد بعنوان یکی از افراد سازمان، مشخص می کنند که آیا فرد در جایگاه مناسبی قرار دارد یا خیر؟ ممکن است کمی طول بکشد تا یقین حاصل کنیم که کسی فقط در جایگاه نادرست قرار دارد یا اینکه باید به کلی از سازمان حذف شود. با این حال وقتی رهبران رهسپار تعالی متوجه می شوند که باید تغییراتی در نیروی انسانی بدهند، به آن عمل می کنند.

اما سوال اینجاست که چگونه می شود این موضوع را تشخیص داد؟ با دو سوال می توانیم بهتر این موضع را متوجه شویم:

اگر قرار بود تصمیمی برای استخدام این فرد اتخاذ کنید، آیا حاضر بودید دوباره او را استخدام کنید؟

اگر آن فرد نزد شما می آمد و به شما می گفت که می خواهد از این سازمان برود، آیا احساس یاس می کردید یا در باطن، احساس خوشحالی می کردید؟

(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)

ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن