وقتی که شما در یک محدوده جغرافیایی مشخص فعالیت میکنید، شرایط فرهنگی و شرایط رفتاری تفاوت زیادی با یک کسب و کار بین المللی و افراد با دیدگاههای شخصیتی متفاوت دارد. فرض بگیرید شما یک سایت چند زبانه دارید و قصد پوشش دادن کشورهای انگلیسی زبان، زبان روسی و زبان عربی را دارید. مطمئناً محصولات و خدمات شما باید بسیار متفاوت از چیزی باشند که قرار است در داخل کشور و برای مشتریان فارسیزبان ارائه میدهید.
حالا در این مطلب ما برای کسانی که به فکر راه اندازی کسب و کار بین المللی هستند، میخواهیم این شیوه کسب و کار را بیشتر باز کنیم و به برخی از پیش نیازها و ویژگیهای برجسته آنها بپردازیم.
کسب و کار بین المللی یعنی چه؟
کسب و کار بین المللی (International business) یعنی مشاغل و حرفههایی که سطح فعالیت آنها از محدوده جغرافیایی یک کشور فراتر میروند. جالب اینکه، این تعریف بعضاً چنان غلط انداز است که برای ما تبدیل به یک اصطلاح ترسناک میشود. امروزه میبینیم که بیشتر محصولات صنایع دستی ایران در کشورهای عرب زبان حوزه خلیج فارس و در کشورهایی مانند روسیه به فروش میرسند.
این نشان میدهد که کسب و کار بین المللی قرار نیست که وارد حوزههای پیچیده و نرم افزاری خیلی سخت شود. شما حتی میتوانید از طریق ارتباط ساده بین المللی با چند کشور، سادهترین محصولات مانند چاقوهای تزیینی، کالاهای دستی سنتی یا حتی کالاهای ارزشمندی مانند فرش را بفروشید. چیزی که باعث میشود شما در زمره مشاغل بین المللی قرار بگیرید این است که در حال مذاکره و معامله با یک کشور با شرایط جغرافیایی و فرهنگی متفاوت هستید.
ویژگیهای برجسته کسب و کارهای بین المللی
با توجه به توضیحاتی که داده شد، کسب و کارهای بین المللی باید یک سری ویژگیهای خاص داشته باشند که به عنوان وجه تمایز آنها نسبت به مشاغل ملی و محدود شناخته میشوند. در هر صورت باید این واقعیت را بپذیریم که جامعه مشتریان ما، افرادی با شرایط زبانی و شرایط فرهنگی متفاوت هستند. این در کنار این که میتواند یک فرصت باشد، یک تهدید هم هست. حالا این ویژگیها را با هم بررسی میکنیم:
نیاز قطعی به یادگیری زبانهای خارجه
یکی از مهمترین و ابتداییترین ویژگیهای برجسته کسب و کار بین المللی این است که شما حتماً به یادگیری زبانهای خارجی نیاز دارید. خوشبختانه، زبان انگلیسی در بیشتر کشورهای دنیا کاربرد دارد و این کار شما را راحت میکند. اما تجربه نشان داده که در کشورهای عرب زبان، کشور روسیه و برخی کشورهای جداشده از شوروی سابق، نباید انتظار چندانی از کاربرد زبان انگلیسی و موفقیت آن داشته باشیم.
کسب و کارهای بین المللی نیاز به یادگیری چند زبان خارجی معروف در سطح دنیا دارند، در غیر این صورت مجبور به استخدام به چند مترجم معتمد برای هر کدام از این حوزهها دارند که طبیعتاً هزینه بر است.
حضور مشاور بین الملل
شاید شما بتوانید به کمک زبان انگلیسی برخی از اصول اولیه کسب و کار بین المللی را پیاده سازی کنید، اما آشنایی با فرهنگهای متفاوت و عکس العمل مناسب در شرایط مختلف کاری نیست که شما صرفاً با یک زبان بین المللی بتوانید آن را انجام دهید. گاهی یک ضرب المثل معمولی از لحاظ معنی تحت الفظی تفاوت بسیار زیادی با معنی پنهان آن دارد. این نشان میدهد که زبان و فرهنگ شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.
دانستن مشاور بین الملل برای کسب و کارهای بین المللی یک ضرورت محسوب میشود. در مطلب (افزایش بازدهی کسب و کار – این ۱۱ مورد را فراموش نکنید) گفتیم که برای موفقیت شما باید نسبت به کسب و کار خود متمرکز بمانید. اگر قرار باشد که همه انرژی خود را برای یادگیری فرهنگهای مختلف مصرف کنید، مطمئناً نتیجه مثبتی نخواهید گرفت. پس در این مورد توصیه ما این است که حتماً به سراغ یک مشاور بین الملل با توجه به آمار جمعیت مشتریان خود بروید. یعنی روی فرهنگهایی متمرکز شوید که بیشترین آمار مشتریان شما را دارند.
آشنایی با آداب مذاکره بین المللی
آداب مذاکره بین المللی پیچیده هستند و شما با افراد متفاوتی مواجه هستید. به عنوان مثال:
- ژاپنیها به شدت سخت کوش و در عوض پایبند به اصول هستند
- آلمانیها به شدت به ماشین و تجهیزات ماشینی وابسته هستند و احساسات در آنها کمتر است
- فرانسویها بیشتر تحت تأثیر احساسات خود قرار دارند و روال متفاوتی نسبت به آلمانیها دارند
- سطح فرهنگ آفریقاییها و اصول زندگی آنها تفاوت بسیار زیادی با کشورهای اروپایی دارد
- کشورهای عرب زبان به شدت راحت طلب هستند و به دنبال دردسر زیاد نمیگردند
همین وضعیت در مورد کشورهای مختلف وجود دارد و این نشان میدهد که شما با طیفهای مختلفی مواجه هستید. وقتی که شما در سطح کشور فعالیت میکنید، احتمالاً در طول عمر خود بارها و بارها با گویشها و زبانهای مختلف مواجه شدهاید. اما در کسب و کار بین المللی خبری از این شناخت نیست و شما اصطلاحاً با یک هندوانه سربسته مواجه هستید. البته بحث آداب مذاکره بین المللی را در مطالب بعدی بیشتر و کاملتر باز خواهیم کرد.
فرهنگ شناسی قوی
ر بند قبل اشاره کردیم که فرهنگ کشورها با یکدیگر متفاوت است و شما نمیتوانید ادعا کنید که با تعریف مشخصی مواجه هستید. این تفاوت فرهنگی یعنی هر کدام از آنها خواستههای متفاوتی دارند.
- برخی از آنها به دنبال راحتی بیشتر هستند و تمایلی به ماندن بیش از حد در جریان مذاکره ندارند
- برخی تلاش بیشتری میکنند که از شما تخفیف بیشتر بگیرند و به اصطلاح آن در مذاکره برنده شوند
- برخی صرفاً به دنبال به دست آوردن محصول و خدمات شما هستند و روند مذاکره برای آنها اهمیت ندارد
- برخی مانند انگلیسیها حس برتری جویی دارند و همیشه در مذاکره حق به جانب هستند
- برخی مانند ژاپنیها انعطاف بیشتری به خرج میدهند و منصفانه رفتار میکنند
- برخی مانند آلمانیها پایبند به اصول خود هستند و تحت هیچ شرایطی از آنها نمیگذرند.
حالا ممکن است کسب و کار بین المللی شما با یک یا چندین گروه از اینها در ارتباط باشد. در این صورت شما نیاز دارید که اطلاعات کاملی در مورد فرهنگها و تأثیر آنها بر شخصیت افراد داشته باشید. حتی اگر خود شما تمایلی به کسب اطلاعات در این زمینه نداشته باشید، حداقل افراد مذاکره کننده توانا در این حوزه پیدا کنید که بتواند به عنوان نماینده شما عملکردی مناسب و استاندارد داشته باشد.
تکنولوژی، تکنولوژی و تکنولوژی
تکنولوژی و به طور ویژه پیشرفتهترین تکنولوژیها، یکی از لازمههای اصلی کسب و کار بین المللی و موفقیت آن است. در دنیای مدرن امروزی، دسترسی هر کدام از کشورها به تجهیزات مختلف با یکدیگر متفاوت است. در هر صورت کشورها تلاش میکنند که از قافله تکنولوژی عقب نمانند و هر کدام به شکلهای مختلفی از آن بهره ببرند. ضمن اینکه داشتن تکنولوژی پیشرفته آنها را از وابستگی به کشور دیگر نجات میدهد.
حالا شما به عنوان مدیر یک کسب و کار بین المللی باید از این ابزار به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. این کاربرد میتواند در قالب ارتباط ساده و آسان با مشتریان یا حتی با شرکت طرف مقابل خود باشد. به عنوان مثال، شما خیلی راحت میتوانید در مورد خصوصیات کشورهای مختلف و جمعیت آنها در اینترنت جستجو کنید و حتی راهکارهای مواجهه و مذاکره با آنها را یاد بگیرید. این به شما انعطاف پذیری بیشتری میدهد.
متفاوت بودن
در مطلب مزیت رقابتی – چرا یک کسب و کار نیاز به مزیت رقابتی دارد؟ گفتیم که متفاوت بودن برای جلب توجه مشتری بسیار خوب است. بیشتر کشورهای دنیا شرایط و قوانینی دارند که تا حد امکان به سراغ محصولات و خدمات خارجی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارند نروند. این یعنی کار شما برای ارتباط با مشتریان و جلب توجه آنها بسیار سخت است و احتمالاً نیاز به ابزارهایی دارید که در داخل کشور مقصد شما یافت نمیشود.
این ابزار همان ابزار مزیت رقابتی است. وقتی که شما قصد فعالیت به عنوان یک کسب و کار بین المللی را دارید باید از قبل تحقیقات لازم در مورد محصولات موجود در کشورهای مختلف داشته باشید. شانس شما برای فروش محصولات مشابه بسیار کم است، اما اگر یک وجه تمایز ایجاد کنید و به نوعی متفاوت باشید، مطمئناً مشتری هم استقبال بیشتری از محصول شما خواهد داشت.
با توجه به مواردی که گفته شد، موفقیت یک کسب و کار بین المللی تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که مهمترین و اصلیترین آنها ارتباط بین المللی است. اصولاً شناساندن یک محصول به مشتری شانس فروش آن را بالا میبرد. حالا شما به عنوان فروشنده باید آشنایی کافی با مشتری خود داشته باشید تا با توجه به نیاز آن تبلیغات کنید. پس یک کسب و کار بین المللی نیاز دارد که در مورد مشتریان چند کشور اطلاعات کافی و کامل داشته باشد و از آنها برای استراتژی کسب و کار خود استفاده کند. خوشحال میشویم که این مطلب اطلاعات خوبی در رابطه با کسب و کارهای بین المللی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر نظری دارید یا پیشنهاد خاصی دارید، در بخش نظرات وارد کنید و به مطلب ما هم امتیاز دهید.
دیدگاهتان را بنویسید