سازمانها میتوانند برای افزایش عزت نفس کارکنان شرایط مساعدی فراهم نمایند. در هر سازمانی لازم است فضایی ایجاد شود که عزتنفس کارکنان در آن پرورش یابد. در زمینه نقش و کارکرد عزتنفس در سازمان میتوان موارد زیر را مورد توجه قرار داد:
تشریک مساعی:
کارکنان فرصت شرکت در فعالیتهای سازمانی را داشته و آنان برای مشارکت در آن فعالیت تشویق شوند.
آزادی عمل:
اعتماد به افراد که بهترین تلاش خود را در جهت نیل به وظایف خود انجام دهند.
ارتباطات مؤثر:
کارکنان با صراحت با یکدیگر رفتار میکنند، پنهان کاری در سازمان صورت نمیگیرد. هر پرسش صادقانه پاسخ داده میشود.
قدرت بخشیدن و توانمندسازی:
برای انجام وظایف و مشارکت در تصمیمهای مدیران سازمان به افراد اختیار داده میشود.
توجه به انسان:
سازمان از افراد به عنوان یک فرد قدردانی نموده و در برقراری روابط اجتماعی محدودیتهای عمدی ایجاد نمیکند.
تعهد و مسئولیتپذیری کارکنان:
افراد سازمان تمامی وظایف خود را به نحو کامل و شایسته به پایان رسانند.
عزت نفس بالا چه سودمندیهایی دارد؟
عزت نفس بالا میتواند برای فرد، همکاران و سازمان نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. در زیر برخی از این سودمندیها مورد توجه قرار گرفته است.
- پذیرش هر چه بیشتر خود و دیگران.
- آگاهی بیشتر از آنچه در زندگی میخواهید.
- آرامش و آمادگی بیشتر برای کنترل استرس.
- مثبت بودن و احساس شاد بودن.
- اشتیاق به داشتن مسئولیت بیشتر و احساس کنترل بر زندگی و استقلال بیشتر.
- توجه بهتر به دیگران.
- احساس راحتی در موقعیتهای مختلف.
- اتکا به خود و خلاقیت بیشتر و محدود نشدن به عقاید دیگران.
- بهبود ظاهر و احساس سرزندگی.
- آمادگی بیشتر برای دریافت محبت و محبت کردن.
- ملایمتر بودن با خود، توانایی دست زدن به خطرهای بیشتر.
- توانایی تبریک گفتن به دیگران به علت موفقیتهایشان، بدون احساس حسادت.
- اطمینان داشتن به خود در همۀ فعالیتها.
- تبدیل کردن مشکلات به فرصتها.
(منبع: رفتار سازمانی مثبت تألیف دکتر علی نصر اصفهانی و مهدی نصر اصفهانی)
متاسفانه در بیشتر شرکت ها کارمندان اهمیت نقش خود را درک نمی کنند و دائماً خود را با مدیر ما فوق مقایسه می کنند . در حالی که در شرکت مانند خانواده هستند و تک تک اعضا نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف شرکت دارند .