عزت نفس در سازمان

عزت نفس در سازمان
مجموع 3 از 2 رای

عزت نفس

عزت نفس در سازمان

باوری که افراد از خود دارند، اثرات عمیقی روی جنبه‌های گوناگون زندگی‌شان می‌گذارد. افرادی که عزت نفس بالایی دارند، زیر بار انتقاد خم نمی‌شوند. آن‌ها از اندرز سازنده تشکر می‌کنند. وقتی کسی به آن‌ها ((نه)) می‌گوید هرگز آن را به حساب طردشدگی از طرف دیگران نمی‌گذارند. فردی که عزت نفس پایین دارد منفعل، شکننده و کمتر محبوب است. این افراد به گونه‌ای آشکار به انتقاد حساسیت دارند و به سختی تعریف و تمجید را می‌پذیرند. بنابراین لازم است مدیران همواره در صدد افزایش عزت‌ نفس کارکنان خود باشند.

برای این منظور اقدامات زیر می‌تواند سودمند واقع شود:

  • به کارکنان خود احترام بگذارید؛ هر فردی نیاز به احترام دارد. هر یک از افراد به مورد توجه قرار گرفتن و درک شدن نیاز دارند. مدیران با رفتار محترمانه، گفتگو و گوش دادن موشکافانه و همدلانه در کنار برقراری ارتباط‌های دیداری و دوری از موعظه کردن و استفاده از لحن تحقیرآمیز می‌توانند احترام خود به کارکنان را نشان دهند.

 

  • توانمند ساختن و اختیار دادن؛ توانمند ساختن یعنی اعطای دانش و مهارتی که کارکنان برای موفقیت شغلی خود به آن نیاز دارند. اختیار دادن یعنی حمایت کردن از کارکنان در به اتمام رساندن وظایف خود.

 

  • به جا و موافق عمل کردن؛ زمانی رفتار به جاست که آنچه فرد می‌گوید(یا انجام می‌دهد) با آنچه در درون خود احساس می‌کند، یکسان باشد. مدیران نمی‌توانند از کارکنان خود انتظار داشته باشند که با آن‌ها صادق و باز باشند در حالی که خود هرگز با آنان براساس احساسات و افکارشان برخورد نکرده‌اند.

 

  • ایجاد امنیت کردن؛ محیط کاری امن محیطی است که در آن کارکنان احساس کنند به طور باز و بدون ترس از سرزنش، تمسخر، ملامت و مورد مؤاخذ قرار گرفتن کار می‌کنند.

 

  • حد و مرزهای فردی را گوشزد کردن؛ اکثر افراد نیاموخته‌اند که چگونه حدود مرزهای شخصی خود را با دیگران تعیین کنند و همچنین یاد نگرفته‌اند که چگونه محترمانه به دیگران بگویند که رفتارشان سوء استفاده‌گرانه و غیرقابل قبول است. گاهی گوشزد کردن این جمله به کارکنان بی‌نزاکت و بی‌توجه ضروری است.

 

  • سنجش رفتار و واکنش سازنده نشان دادن؛ یکی از بهترین راه‌های آموزش، نشان دادن واکنش سازنده و فوری نسبت به رفتار کارکنان است. نشان دادن واکنش سازنده در واقع فراهم کردن فرصت برای یادگیری است. مدیران باید در مورد توانایی‌های کارکنان خود دقیق باشند و واکنش دقیق ارائه نمایند.

 

  • استعدادهای بالقوه را شکوفا کردن؛ بازدهی کم احساس بی‌کفایتی ایجاد می‌کند. مدیران باید در نظر داشته باشند که با کارکنان خود طوری رفتار کنند که آنان احساس نمایند همانگونه که باید باشند(یا می‌توانند باشند) هستند.

(منبع: رفتار سازمانی مثبت تألیف دکتر علی نصر اصفهانی و مهدی نصر اصفهانی)


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
وحید خسروی

آموزنده و کاربردی بود ، ممنون از مطالب شما

نیلوفر محسنی

ممنون از توجه و همراهی شما

wpDiscuz