چگونگی استفاده از ایمیل مارکتینگ برای برندسازی

چگونگی استفاده از ایمیل مارکتینگ برای برندسازی
به این مقاله امتیاز دهید

به‌کارگیری راهبردی موثر در ایمیل مارکتینگ، ابزاری ضروری برای آگاه کردن مشتریان از برند و شناخت بیش‌تر آن است. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین، ایمیل مارکتینگ را تنها در عرصه‌ی فروش مد نظر قرار می‌دهند؛ درحالی‌که، ایجاد رابطه‌ی قوی با کاربرانِ لیست ایمیل، یکی از موثرترین راهبردهای بازاریابی دیجیتال، برای افزایش فروش موثر شرکت و نیز تقویت جایگاه شرکت است.

به‌کارگیری صحیح ایمیل مارکتینگ، مزایای زیر را برای شرکت، در پی دارد:

  • تقویت وفاداری مشتریان جدی شرکت، با ایجاد ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه در هر نوع برنامه‌ی بازاریابی
  • استقرار برند به عنوان یک مرجع قابل اعتماد برای مصرف‌کنندگان
  • کاهش میزان لیست افرادی که تمایل به دریافت ایمیل شما ندارند

بنابراین، ایمیل مارکتینگ یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که تعامل همیشگی و بلندمدت با یک برند را تضمین می‌کند. در این مقاله به برخی از روش‌های موثر، برای تقویت شناخت مشتریان از برند با استفاده از ایمیل مارکتینگ، پرداخته می‌شود. این روش‌ها، روش‌های امتحان‌شده برای ایجاد اعتماد، اعتبار و ساختن برنامه‌های ایمیل مارکتینگ است، که ارزش‌های واقعی برای شرکت و نیز مصرف‌کنندگان دارد. جالب این است که بلافاصله پس از مطالعه، می‌توانید از آن‌ها، برای راهبرد ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.

 ایمیل مارکتینگ

چرا ایمیل مارکتینگ برای ایجاد شناخت برند ضروری است؟

ایمیل مارکتینگ، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین رسانه‌های بازاریابی است. این روش فرصتی را برای شرکت فراهم می‌کند، تا مشتریان را در مکانی که هر روز از آن دیدن می‌کنند، یعنی صندوق ورودی ایمیل آن‌ها، نشانه‌گیری کند. وقتی که کاربری موافقت می‌کند در لیست ایمیل شما باشد، درواقع تمایل خود به تعامل با برند شما را نشان داده است؛ در این حالت مشتریان اثری مثبت دارند، همچنان‌که تحقیقات نیز از این موضوع حمایت می‌کند:

  • ۶۶% از مشتریان، درنتیجه‌ی دریافت پیام ایمیل مارکتینگ، خرید می‌کنند (انجمن بازاریابی دیجیتال)
  • ایمیل مارکتینگ، در کمک به شرکت برای دریافت مشتری‌های جدید، ۴۰ برابر بیش‌تر از فیس‌بوک و توییتر، موثر است (مکنیزی)
  • ایمیل مارکتیگ، برای هر یک دلار هزینه‌شده، نرخ بازگشت سرمایه‌ی ۳۸ دلار را در پی دارد (Email Monday).

چرا این‌گونه است؟ دلیل اصلی این موضوع این است که ایمیل مارکتینگ برای برند، فرصت دستیابی به مشتریان وفادار را، به‌صورت منظم و مستقیم، فراهم می‌آورد. البته که توسعه‌ی شناخت از برند، از طریق دیگر مسیرهای بازاریابی، مانند شبکه‌های اجتماعی و سئو، مهم است. با این‌حال حقیقت این است که هیچ یک از رسانه‌های دیگر، تعامل مستقیم و پایداری را که ایمیل مارکتینگ ایجاد می‌کند، فراهم نمی‌کنند. بنابراین ایمیل مارکتینگ، مهم‌ترین عنصر برای هر راهبرد شناخت مشتری از برند است.

روش‌هایی برای تقویت شناخت مشتریان از برند در برنامه‌های ایمیل مارکتینگ

شخصیت و تن صدا

برند باید جدی باشد یا دوستانه؟ علمی و رسمی باشد یا محاوره‌ای و خودمانی؟ شخصیت ارتباطی یک برند، باید در همه‌ نقاط ارتباطی با مشتریان، پایدار باشد. یک برند، با حفظ کردن یک صدا که معرف ارزش‌های آن است، می‌تواند صمیمیت و اعتماد را در چشمان مشتریان خود، القا کند.

قالب (تمپلیت) برنامه‌ی ایمیل مارکتینگ

انسان‌ها موجوداتی هستند، که همواره تمایل دارند الگوها را تعقیب کنند. در واقع همین نیاز به تشخیص یک الگو است که پایه و اساس شناخت کامل مشتریان از برند را شکل می‎دهد. آسان‌ترین راه برای استقرار یک الگو، استفاده از یک قالب ایمیلِ HTML است، که مطابق با اهداف شرکت باشد. در این زمینه لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • آیا فونت‌ها، رنگ‌ها، فراخوانی عمل و طرح‌های صفحه‌آرایی با اهداف شرکت مطابقت دارند؟
  • آیا از آرم شرکت، به درستی استفاده شده است؟
  • آیا جزئیات شرکت، به وضوح نمایش داده شده‌اند؟
  • آیا پیام ایمیل، شامل امضای شخصی یا نام شرکت می‌شود؟

قالب‌های ایمیل مارکتینگ، فرصتی مناسب برای تقویت شناخت مشتریان از برند هستند. وقتی یک ایمیل بی‌درنگ قابل تشخیص شود، اعتماد مشتری را افزایش می‌دهد.

 ایمیل مارکتینگ

مطمئن شوید که برنامه‌ی ایمیل مارکتینگ شما، میزان تبدیل بالایی را در پی دارد

به‌طور معمول، خبرنامه‌های ایمیلی که شامل گرافیک می‌شوند، نسبت به آن‌هایی که تنها متن‌های مرتبط با کسب‌وکار را در بر دارند، عملکرد بهتری دارند. علاوه‌ بر این، احتمال باز کردن پیام‌های برندهای قابل تشخیص، از سوی کاربران بیش‌تر است؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیام شما، شامل آرم شرکت می‌شود. داشتن تصویری تأثیرگذار در قسمت بالای ایمیل، یکی از بهترین راه‌های ارسال پیام برند است، و مشخص می‌کند که آیا یک ایمیل خوانده می‌شود یا حذف می‌شود.

فراموش نکنید که ایمیل شما تنها، شامل یک «فراخوانی برای عمل» باشد، تا دریافت‌کننده دقیقا بداند چه کاری انجام دهد. همچنین لازم است در مورد تمام برنامه‌های ایمیل مارکتینگ، تست دوبخشی انجام شود. تست دوبخشی می‌تواند شامل آزمون فراخوانی برای عمل، گرافیک و صفحه‌آرایی متفاوت شود. نکته‌ی مهم این است که از طریق بهینه‌سازی برنامه‌های با عملکرد ضعیف‌تر، میزان تبدیل (درصد دریافت‌کنندگان پیام که واقعا خرید می‌کنند) را افزایش دهید.

یک ایمیل خوش‌آمدگویی ارسال کنید

ایمیل خوش‌آمدگویی، فرصتی مناسب برای تنظیم صدا در تمام مکاتبات ایمیلی آینده است. جالب این است که هنوز کسب‌وکارهای بسیاری وجود دارند که از آن استفاده نمی‌کنند. چند ایمیل ابتدایی، معمولا مواردی هستند که در سری‌های پیگیری، دارای بیش‌ترین میزان باز شدن هستند؛ بنابراین چرا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید؟

با آگاه کردن کاربران جدید، از این‌که در ایمیل‌های آینده چه چیزهایی منتظر آن‌ها است، باعث شخصی‌تر شدن برند می‌شوید. برای این‌که کاربر جدید احساس کند ایمیلی ارزشمند را دریافت کرده است، می‌توانید از یک یادداشت شخصی از طرف مدیرعامل شرکت استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای آن‌ها فرصتی را فراهم کنید تا حجم مکاتبات ایمیلی، که تمایل به دریافت آن را دارند مشخص کنند ( برای مثال هفتگی،  ماهیانه و …)؛ با این کار مشتریان نه تنها احساس مشارکت داده شدن می‌کنند، بلکه از بمباران شدن توسط ایمیل‌هایی که تمایلی به تعامل با آن ندارند نیز جلوگیری می‌شود.

ایمیل باید شامل مجموعه‌ای از لینک‌ها برای انتخاب باشد، و سپس کاربر را به فهرست‌های متفاوتی هدایت کند، یا براساس لینک‌های انتخابی‌شان، برچسب‌هایی را اضافه کند. از دیدگاه بازاریابی، استفاده از یک پیام ایمیل برای تقسیم‌بندی مشتریان به این شیوه، می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای شخصی‌سازی بیش‌تر ایمیل فراهم آورد.

یک صفحه‌ی فرود مناسب و سازگار ایجاد کنید

قیف فروش از طریق ایمیل مارکتینگ، بدون داشتن یک صفحه‌ی فرود مناسب، که سازگار با قالب ایمیل شما باشد، کامل نمی‌شود. از دیدگاه مشتری، هیچ چیز بدتر از این نیست که با مجموعه‌ای از پیشنهادات شگفت‌آنگیز روبرو شود؛ مشتاقانه روی «فراخوانی برای اقدام»، به امید خرید آن پیشنهادات، کلیک کند، اما به صفحه‌ی فرودی هدایت شود که در آن پیدا کردن پیشنهاد شما دشوار باشد و یا بدتر از آن این‌که اصلا شامل پیشنهاد شما نباشد.

صفحه‌ی فرود را ساده در نظر بگیرید. اگر ایمیل و صفحه‌ی فرود از مشتری می‌خواهند که کار خاصی را انجام دهد، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند آن کار چیست و توانایی انجام آن را دارند.

 ایمیل مارکتینگ

از مراحل خرید پیوسته، اجتناب کنید

ایمیل مارکتینگ راهی موثر برای برقراری ارتباط است، که برند می‌تواند برای افزایش اعتبار خود از آن استفاده کند. برای برندی که تنها به فروش علاقه‌مند است، میزان افت کارایی ایمیل مارکتیگ، بالاتر خواهد بود. در این زمینه، بهترین راه برای اطمینان از اینکه مشتریان، وفادار باقی می‌مانند، پیشنهاد راه حل‌هایی برای مشکلاتی است که  با آن مواجه می‌شوند. با ارائه دادن محتوای ایمیلی که راه‌حل‌محور است، مشتریان نه تنها در تعامل با برند شما باقی می‌مانند، بلکه برای دنبال کردن ایمیل بعدی، مشتاقانه منتظر می‌مانند. فروش بعدا میسر خواهد شد.

ایمیل‌ها را به صورت منظم ارسال کنید

قبلا در مورد پایداری در صدای برند، گفته شد. اطمینان حاصل کنید، که در ارسال ایمیل نیز پایدار هستید. برای مثال کاربران را با ۱۰ ایمیل در یک ماه بمباران نکنید، هنگامی‌که در ماه بعدی تنها یک ایمیل برای آن‌ها ارسال می‌کنید. به یاد داشته باشید که یک سناریو ایجاد کنید، تا آن‌ها در پی پیامی از سوی شما، بگردند. با این کار علاقه‌مندی آن‌ها را حفظ می‌کنید و فضای اعتماد را زنده نگه می‌دارید.

تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی کنید

هر شرکتی که روی تقسیم‌بندی لیست ایمیل و شخصی‌سازیِ عمیق‌تر، کار نکند، فرصت تحکیم شناخت مشتریان از برند را از دست می‌دهد. تقسیم‌بندی لیست ایمیل به قسمت‌های خرد که بسیار هدفمند است، امکان بازاریابی محصول را به صورت هدفمند فراهم می‌آورد.

تصور کنید که شرکت شما یک درگاه کسب‌وکار روزانه است که برای کسب‌وکارها در سطوح مختلف، مراقبت‌هایی را تامین می‌کند. با ایجاد یک لیست بخش‌بندی‌شده در سه قسمت کسب‌وکارهای مبتدی، متوسط و پیشرفته، فرصت هدف‌گذاری هر گروه را به‌صورت شخصی، خواهید داشت. در این حالت به جای اینکه برای یک شرکت مبتدی بیگانه، مراقبت‌های مربوط به کسب‌وکار پیشرفته را فراهم آورید، کسب‌وکار شما فرصتی دارد تا از طریق دستورالعمل‌ها، نکات و راهبردهای مخصوص مبتدیان، مشتری‌های خود را افزایش دهد. به طور مشابه، کسب‌وکارهای پیشرفته‌تر، از طریق راهکارهایی مثل به‌روزرسانی پلت‌فرم‌های تجاری، وقایع تجاری خاص و راهبردهای سرمایه‌گذاری پیشرفته‌تر، در تعامل با شرکت شما باقی خواهند ماند.

بازاریاب‌های ایمیلی که علاقه‌مند به بهینه‌سازی میزان تبدیل هستند، شخصی‌سازی و تقسیم‌بندی را به‌عنوان محرک‌هایی در محتوای ایمیل تلقی می‌کنند. مزایای آن برای افزایش شناخت مشتریان از برند، شامل کمینه کردن میزان ایمیل‌های بازنشده، کاهش افت کاربران در لیست ایمیل و افزایش اعتماد مشتریان می‌شود؛ در این حالت برند شما می‌داند که هر مشتری خاص به چه چیزی نیاز دارد.

 ایمیل مارکتینگ

جمع‌بندی

کلید توسعه‌ی شناخت مشتریان از برند با استفاده از ایمیل مارکتینگ،  در مواردی مثل پایداری، ارائه‌ی محتوای راه‌حل‌محور، شخصی‌سازی و برنامه‌های با بهینه‌سازی بالا، خلاصه می‌شود. یک برنامه‌ی ایمیل مارکتینگ مناسب، می‌تواند برای ماه‌های زیادی اجرا شود و بازگشت مشتریان برای خرید و در نتیجه میزان تبدیل بیش‌تر را تضمین کند.

اگر شما از راهبردی برای ایمیل مارکتینگ استفاده نمی‌کنید، اکنون زمان آن است که روی محتوا و فرستندگان ایمیل‌هایتان کار کنید، و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید باز گشت مشتریان را تضمین کنید. پیش از این، هرگز رسانه‌ای مانند ایمیل مارکتینگ، برای متعامل نگه داشتن مشتریان، وجود نداشته است!


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن