ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۰۶/۱۸
2,268 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

پاسخ یک مربی فوتبال وقتی که تیمش می‌بازد: پلن B نداشتیم و نتوانستیم نسبت به تغییر تاکتیک تیم مقابل عکس العمل خوبی نشان دهیم!

حالا پاسخ همان مربی بعد از پیروز شدن: با کمک پلن بی توانستیم که تیم مقابل را غافلگیر کنیم و آنها را شکست دهیم.

به نظر می‌رسد که استفاده از اصطلاح نقشه دوم یا پلن بی یک دست آویز برای مدیران موفق یا مدیران شکست خورده است. چه دلیلی دارد وقتی که شما می‌توانید برنامه کاملی داشته باشید، به سراغ برنامه جایگزین بروید؟ آیا این نوعی محافظه کاری محسوب نمی‌شود؟ یا شاید هم نوعی آینده نگری است؟

نگرش‌ها و نگاه افراد مختلف به پلن B متفاوت است. حقیقتاً هم نمی‌توان آن را کاملاً بد یا کاملاً خوب معرفی کرد. اما در هر صورت تأثیر مثبت و منفی آن را در کسب و کار در ادامه خواهیم دید.

اهمیت داشتن پلن B

ابتدا یک نگاه مثبت به پلن بی خواهیم داشت و نقاط مثبت آن را بررسی می‌کنیم. در واقع وقتی که مدیر یا حتی مربی یک تیم فوتبال ادعا می‌کند که پلن B دارد، یعنی برای لحظات مختلف برنامه ریزی داشته و پیش بینی‌هایی نسبت به آنها انجام داده است. حالا ممکن است این پیش بینی‌ها به نتیجه برسد یا صرفاً آینده نگری مدیر را نشان می‌دهد. وقتی که شما پلن بی یا نقشه راه دوم برای خود در نظر می‌گیرید یعنی:

رقبا کمتر به پلن بی شما فکر می‌کنند

مربی با آب و تاب زیادی توضیح می‌دهد که از پلن بی استفاده کردیم و توانستیم که حریف را غافلگیر کنیم! حالا برو از مربی تیم مقابل بپرس که پلن بی تیم چی بود؟! مطمئناً هیچ پاسخی به شما نمی‌دهد.

در حقیقت تعریف پلن B شامل برنامه‌هایی می‌شود که شخص مدیر یک کسب و کار برای لحظات مختلف در نظر گرفته و پیش بینی‌هایی برای آن انجام داده است. مثلاً فرض بگیرید شما برای سفر به یک روستا برنامه ریزی کرده‌اید. یک گزینه جایگزین را هم در نظر می‌گیرید که در صورت بروز مشکل به آنجا بروید. ولی به عنوان پدر خانواده یا رئیس گروه این موضوع را به هیچ کدام از اعضای خانواده نمی‌گویید.

«اصلی‌ترین مزیت داشتن پلن B برای یک مدیر این است که راحت‌تر می‌تواند حریف خود را غافلگیر کند و به نوعی رقبا را کنار بزند.»

اهمیت داشتن پلن B

نقشه دوم آینده نگر بودن شما را به رخ می‌کشد

حالا برگردیم به سراغ همان مربی فوتبال! بعضی از مربیان وقتی که تیمشان حتی با وجود ده نفره شدن برنده می‌شود، ادعا می‌کند که از نقشه دوم یا همان پلن بی استفاده کرده‌اند. یعنی چه؟!

مگر می‌شود یک مربی اخراج بازیکن خود را پیش بینی کرده باشد؟ اگر این چنین بود که خیلی از موارد را پیش بینی می‌کرد؟!

با درصد قطعیت بالایی می‌توان مسئله پیش بینی کردن را در این جور موارد منتفی دانست. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که وقتی که مدیریت یک کسب و کار برای گام‌های بعدی خود نقشه راه دوم در نظر می‌گیرد، در حقیقت به نوعی آینده نگری انجام داده است، نه پیش بینی و پیشگویی!

نداشتن یک روند مشخص یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست در مدیریت محسوب می‌شود. حالا این روند ممکن است نقشه اصلی یا برنامه و پلن B کسب و کار شما باشد.

«وقتی که شما برای حوزه مدیریت خود پلن بی در نظر می‌گیرید، این امید را در کارکنان خود به وجود می‌آورید که نسبت به شرایط آینده آگاهی کامل دارید»

قدرت مدیریت خود را به رخ می‌کشید

برای یک مدیر، ثابت کردن خود و به رخ کشیدن توانایی مدیریت می‌تواند بزرگترین ابزار برای کنترل کارکنان و انگیزه بخشیدن به آنها برای انجام وظایف است.

وقتی که یک مدیر به کارکنان خود نشان می‌دهد که نسبت به آینده خوش بین است و برای آن برنامه‌ریزی‌های دوگانه و چندگانه انجام داده، مسلماً دیدگاه مثبتی در کارکنان خود هم به وجود خواهد آورد. کارکنان می‌دانند که مدیر در مورد آینده کسب و کار و همچنین امنیت شغلی آنها برنامه‌ریزی دارد و موفقیت در گام‌های بعدی برای او یک اولویت است.

شاید هیچ وقت کارکنان از وجود پلن بی در برنامه کاری شما خبردار نشوند، اما زمانی که شما بتوانید یک بار از این برنامه ریزی استفاده کنید، به نوعی فرصت برای عرض اندام به وجود آورده‌اید و بهتر است نسبت به آن غافل نشوید.

«داشتن پلن B در مدیریت کسب و کار یعنی ثابت کردن خود به کارکنان و به دست آوردن بیشترین تأثیر گذاری برای جلب توجه آنها.»

خطرات داشتن پلن B

با وجود اینکه داشتن نقشه دوم برای یک مدیر می‌تواند یک نقطه قوت عجیب به نظر برسد، اما گاهی تأثیر معکوس دارد و ممکن است توانایی شما را هم پایینتر بیاورد. مثلاً موارد زیر را در نظر بگیرید:

کارکنان را نسبت به برنامه بی اعتماد می‌کند

فرض بگیرید که با کلی برنامه ریزی یک برنامه کلی و مشخص برای آینده کسب و کار خود نوشته‌اید و از کارکنان هم می‌خواهید که همه بندهای آن را انجام دهند. حالا اگر کارکنان متوجه شوند که شما به عنوان یک برنامه پشتیبان به سراغ پلن B رفته‌اید، احتمالاً دچار این ابهام خواهند شد که مشکل برنامه اول چه چیزی است؟ آیا واقعاً مدیر نسبت به آن ناامید است؟

بله! وقتی که شما برنامه و نقشه دوم برای کسب و کار خود طراحی می‌کنید، یعنی آینده نگر هستید. اما اگر به هر دلیلی کارکنان نسبت به وجود چنین نقشه‌ای مطلع شوند، به احتمال زیاد نسبت به آن بی اعتماد می‌شوند و توانایی مدیریت آنها را از دست خواهید داد.

«حتی اگر به وجود پلن بی در حوزه مدیریت خود اعتقاد دارید، باز هم سعی کنید آن را از کارکنان خود مخفی نگه دارید و به عنوان یک برگ برنده از آن استفاده کنید»

همیشه منتظر تیر غیب هستند

متاسفانه این دیدگاهی است که در همه ما وجود دارد و فقط محدود به کارکنان یک شرکت خاص نیست. همه ما منتظر یک تیر غیب هستیم که مشکلات را کنار بزند و به آسانی مسیر خود را طی کنیم. این در حالی است که خود ما در زندگی تصمیم می‌گیریم و طبیعتاً مسئولیت تصمیم با ماست.

حالا اگر بخواهیم بحث پلن بی و نقشه دوم را در یک شرکت در نظر بگیریم، موضوع ناراحت کننده تر می‌شود. اگر کارکنان یک درصد نسبت به وجود نقشه دوم مطمئن شوند، همیشه منتظر آن هستند که بتوانند از آن به عنوان یک ابزار و یک برگ برنده استفاده کند. این در حالی است که شما به عنوان مدیر آن را به عنوان یک راهکار جایگزین برای برنامه اصلی در نظر گرفته‌اید.

«داشتن پلن B مختص به مدیران است و نیازی نیست که کارکنان از آن اطلاع داشته باشند، در غیر این صورت هر دو برنامه شکست خواهند خورد»

خطرات داشتن پلن B

خلاقیت را از بین می‌برد

در مطالب قبل از خلاقیت در کسب و کار گفتیم. اما همان‌طور که خلاقیت به دست آوردنی است، به همان اندازه هم امکان از بین رفتن آن وجود دارد. فقط کافی است فرصت کافی در اختیار کارکنان قرار دهید تا تنبلی کنند!

نوشتن یک برنامه کاری منظم و مدون این دیدگاه را در کارکنان به وجود می‌آورد که نیازی به خلاقیت و تفکر ندارند و مسیر آنها از قبل مشخص شده است. این در حالی است که کارکنان باید بتوانند نسبت به شرایط مختلف عکس العمل نشان دهند و حتی در برخی موارد خلاقیت آن‌هاست که یک مدیر را از دردسر نجات می‌دهد. اگر کارکنان متوجه شوند که شما نقشه دوم و نقشه سوم دارید، همیشه منتظر پیشنهاد ایده از طرف شما هستند.

«اگر به فکر استفاده از پلن B هستید، سعی کنید در مراحل مختلف برنامه ریزی از کارکنان کمک بگیرید تا به نوعی خلاقیت آنها را هم حفظ کرده باشید»

پلن بی معمولاً پیشنهاد ضعیف‌تری است

نقشه دوم به این دلیل دوم است که شما می دانید کارایی آن کمتر است. در واقع اگر آن را نقشه فرار یا راه فرار هم بنامیم، اشتباه نکرده‌ایم. مثلاً شما احتمال می‌دهید که در طول بازی فوتبال، فلان بازیکن کارت قرمز می‌گیرد. با توجه به این پیش بینی خود بازیکنان مختلفی روی نیمکت قرار می‌دهید تا نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهید.

از طرف دیگر خودتان هم می‌دانید که بیرون گذاشتن این بازیکن یعنی از دست دادن یک نیروی با کیفیت! پس هیچ وقت به پلن B اهمیت نمی‌دهید و فقط در شرایط اضطراری به سراغ آن می‌روید. بله! این یک واقعیت در حوزه کسب و کار است و برنامه اصلی برای شما مهم‌تر است و در اولویت قرار می‌گیرد.

«نقشه دوم به هر اندازه که مهم باشد، باز هم نقشه دوم هست و فقط در شرایط اضطراری به کار گرفته می‌شود»

در کل!

اگر بخواهیم مروری کلی داشته باشیم، پلن B برای یک مدیر ضرورت دارد و نشان دهنده آینده نگری و برنامه‌ریزی آن برای وقایع مختلف است. این پلن می‌تواند رقبا را غافلگیر کند و به نوعی می‌توان آن را یک نوع مزیت رقابتی معرفی کرد. اما در هر صورت شکست خوردن در این برنامه ریزی و یا نشان دادن این برنامه به کارکنان، منجر به بی‌انگیزگی و از بین رفتن خلاقیت آن‌ها می‌شود و طبیعی است که خطرات خاص خود را دارد.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *