مراحل سقوط شرکت ها

مراحل سقوط شرکت ها
به این مقاله امتیاز دهید

شکست
شرایط شکست شرکت ها

کالینز مراحل سقوط شرکت ها را به ترتیب زیر نام می برد

مرحله ی اول: غرور ناشی از موفقیت

مرحله ی دوم: پیشروی بدون انضباط

مرحله ی سوم: انکار خطر و زیان

مرحله ی چهارم: به دنبال راهی برای خلاصی از وضعیت

مرحله ی پنجم: واگذاری شرکت به یک رقیب و یا تسلیم و پذیرش مرگ.

با شناخت مراحل سقوط و پیدا کردن راه حل، می توان احتمال سقوط را کاهش داد. گاهی شرکت های بزرگ اشتباهات بدی مرتکب و بعد دوباره سر پا می شوند. هر شرکتی – مهم نیست چقدر بزرگ باشد – در معرض سقوط است؛ هیچ قانون طبیعی ای نمی تواند با اقتدار تضمینی کند که شرکتی برای همیشه در قله بماند. برای تمامی برندها احتمال سقوط هست و غالبا هم همین میشود. اما همان طور که تحقیقات کالینز تأکید می کنند، بعضی از شرکت ها می توانند جان به در برند و گاهی اوقات از قبل هم قوی تر می شوند؛ حتی بعد از اینکه به اعماق مرحله ی چهارم سقوط کرده باشند. عامل سقوط، اغلب اوقات از درون شرکت آغاز می شود و شرط بهبودی و سر پا شدن در دستان خود ماست. ما زندانی چرخه هایمان، تاریخ و حتی شکست های مقطعی مسیر پیش رویمان نیستیم. تا وقتی که بازی کاملا تمام نشده باشد، همیشه امید به بازگشت وجود خواهد داشت.
«شرکتهای بزرگ ورشکست می شوند ولی غالب آنها دوباره رشد می کنن.»

جیم کالینز، استاد جادویی موفقیت شرکتهاست؛ بزرگ ترین، بهترین، ضعیف ترین و آنهایی که شکست خوردند؛ از شرکت های نوپا تا آنهایی که از زمان تأسیس شان دو سوم قرن می گذرد. نویسنده ی کتابهای پرفروش (از خوب تا عالی) و (ساختن برای ماندن: عادات قدرتمند شرکتهای قدرتمند) همزمان، مدیرانی را برای بخش های صنفی و اجتماعی آموزش میدهد. کار او مورد تحسین «هفته نامه ی تجارت»، «اکونومیست»، «یو اس ای تودی» و «نشریه ی تجاری هاروارد» قرار گرفت. جیم کالینز در کتابهایش برخی از باورهای رایج را به چالش می کشد. مثلا اینکه آیا واقعا آن طور که خیلی ها می گویند، دوره های اقتصادی سخت و پر آشوب نیازمند رهبرانی جسور و عاشق خطر کردن است؟

کالینز چندان با این مساله موافق نیست. بسیاری از رهبران و مدیران مورد بررسی کالینز افرادی مخالف خطر کردن و حتی بیزار از آن هستند. افسانه دیگری که کالینز آن را زیر سوال می برد این است که تنها عامل موفقیت نوآوری است. بیشتر شرکت های مورد توجه و بررسی کالینز شرکتهایی بودند که یک قدم از مد روز بازار عقب تر بودند.

در سال ۲۰۰۹ آکیو تویودا، رئیس شرکت تویوتا، صنعت خودروسازی را با اظهارنظری عجیب حیرت زده کرد؛ او گفت که کتاب جیم کالینز با عنوان «چگونه شرکتهای قدرتمند سقوط می کنند؟» را خوانده و به این نتیجه رسیده است که شرکتش در چهارمین مرحله از پنج مرحله ی زوال معرفی شده است.

کالینز به ما می گوید: هر شرکتی – مهم نیست چقدر بزرگ باشد- در معرض سقوط است؛

هیچ قانون طبیعی نمی تواند با اقتدار تضمینی کند که شرکتی برای همیشه در قله بماند.

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن