قدرت بیان : فرصت برنده شدن

قدرت بیان : فرصت برنده شدن
به این مقاله امتیاز دهید

فرصت برنده شدن

قدرت بیان : فرصت برنده شدن

بهترین محبتی که می توانید به دیگران بکنید این نیست که ثروت تان را با آنها تقسیم کنید، بلکه ثروت خودشان را به آنها نشان بدهید. بنیامین دیزرائیلی

همان طور که گفتم آگاهی از نحوه برگزاری و شرکت مؤثر در جلسات حائز اهمیت است. اما در این جلسات همیشه از شما می خواهند در مورد ایده، محصول، یا سیاست خود سخنرانی کنید تا دیگران ترغیب شوند با شما موافقت و از اقداماتی که پیشنهاد می کنید حمایت کنند. پس اگر جلسات تجاری ابزار مهمی برای مدیران هستند، سخنرانی های ارائه شده در این جلسات مهم تر هستند. بسیاری از افراد با ارائه یک سخنرانی تأثیرگذار برای گروه کوچکی از افراد تصمیم گیرنده، تمام جهت گیری حرفه و شرکت را تغییر داده اند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید.

سخنرانی برای گروه های کوچک می تواند به موفقیت یا شکست شما منجر شود

هر بار که برای یک گروه کوچک سخنرانی می کنید، تصور کنید که آینده و شغلتان نامشخص است. تصور کنید که از این سخنرانی فیلم برداری می شود تا آن را برای هزاران نفر نمایش دهند. تصور کنید در حالی که شما سخنرانی می کنید، یک دوربین مخفی از شما فیلم می گیرد و عملکرد شما به تمام مردم در سراسر کشور نشان داده می شود. به عبارت دیگر، سخنرانی را جدی بگیرید. هر چه سخنرانی را جدی تر بگیرید، شرکت کنندگان هم واکنش جدی تری به شما نشان می دهند. مانند سایر انواع سخنرانی، آمادگی کلید موفقیت است. ۹۰ درصد از نتایجی که به دست می آورید یا برای به دست آوردن آنها، با شکست مواجه می شوید، نتیجه آمادگی یا عدم آمادگی شما هستند. یک باریک وکیل برجسته به من گفت: «فکر نمی کنم واژه ای به اندازه واژه آمادگی تأثیر چندانی داشته باشد.»

هنگام شروع سخنرانی، پایان آن را در ذهن داشته باشید

هدف از سخنرانی را تعیین کنید. یک کمال مطلوب برای خودتان در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید: «اگر این جلسه به خوبی برگزار شود، چه اتفاقی می افتد؟» افکارتان را روی کاغذ پیاده کنید. اگر می خواهید سخنرانی شما کاملا تأثیر گذار باشد و به اهدافی که در ذهنتان دارید برسید، بهترین چیزهایی را که ممکن است رخ دهند یادداشت کنید. هرچه برداشت تان از نتیجه مطلوب، مشخص تر باشد، آمادگی برای سخنرانی راحت تر و دستیابی به اهداف در انتهای سخنرانی امکان پذیرتر می شود.

فراموش نکنید همه چیز مذاکره است

وقتی در یک گروه کوچک سخنرانی می کنید تا دیگران را ترغیب کنید از شما حمایت کنند، در واقع نوعی مذاکره می کنید. هر کسی با ایده ها و خواسته های خود وارد جلسه می شود. هدف شما این است که کاری کنید اطرافیان، دیدگاه شما را بپذیرند و آن ها را متقاعد کنید که از پیشنهادهای شما حمایت کنند. این بدان معناست که شما باید طرز تفکر آنها را به تدریج و در برخی موارد کاملا تغییر بدهید.

مثل وکلا فکر کنید

در روند آمادگی برای سخنرانی ها از «روش وکلا» استفاده کنید. وکلا قبل از آماده کردن پرونده خود، پرونده رقیب را آماده می کنند. برای این کار، تمام خواسته ها یا چیزهایی را که فکر می کنید طرف مقابل تصور می کند با افکار و خواسته های شما متناقض هستند، بنویسید. اگر می توانید دقیق تر باشید، اهداف خاص و دلیل مقاومت افرادی که قرار است با آنها صحبت کنید را هم ضمیمه کنید.

به تفاوت بین ترس و آرزو پی ببرید

من وقتی یک یا دو بار در سال با گروه بزرگی از مدیران مذاکره می کنم، ابتدا اطلاعات مربوط به دغدغه ها و دلایل تردید آن ها را می نویسم. مهم تر از همه می دانم که آن ها در مقابل ایجاد تغییرات مقاومت می کنند. وقتی سخنرانی می کنید، این امر کاملا طبیعی است. افراد تمایل دارند وارد منطقه آرامش شوند و سپس در مقابل هرگونه تلاش یا پیشنهادی که آنها را از این منطقه خارج می کند، مقاومت می کنند. دو انگیزه اصلی برای معامله یا تقریبا برای هرگونه تصمیم گیری جهت تغییر ترس و آرزو هستند. مردم می ترسند زمان، پول، اعتبار، سود و یا هر چیز دیگری را از دست بدهند. در عوض آنها آرزو دارند زمان، پول، سهام، موقعیت و … بیشتری به دست بیاورند.

به گفته روان شناسان قدرت انگیزشی ترس دو برابر و نیم بیشتر از قدرت انگیزشی آرزو است. این بدان معناست که اگر بر چیزهایی تأکید کنید که افراد با پذیرفتن ایده های شما از دست می دهند، آنها دو برابر و نیم بیش از زمانی که بر چیزهایی که به دست خواهند آورد، ترغیب می شوند. اما در برخی موارد، امتیاز اصلی ای که باید به آن اشاره کنید این است که آنها از ایده های شما بهره مند خواهند شد. دلیل اصلی این که مردم کاری را انجام می دهند بر واژه پیشرفت استوار است. به عبارت دیگر، مردم به این دلیل کاری را انجام می دهند که تصور می کنند در مقایسه با زمانی که این کار را انجام نمی دهند، از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود. پس حتی زمانی که به ترس گرایش دارید – ترس از طرد شدن، انتقاد، از دست دادن چیزی، دست پاچگی، عدم تایید، مورد استهزا قرار گرفتن و…. در واقع می گویید که اگر طرف مقابل به توصیه های شما عمل کند، به نسبت و اندازه ترس هایش، پیشرفت خواهد کرد.

طی این سال ها پی برده ام که مردم اغلب مواقع از تجربه کم ایده جدید که خطر کمتری داشته باشد، استقبال می کنند. از طرف دیگر، آنها در مقابل ریسک کردن مبلغ هنگفت برای تجربه ایده ای که قبلا امتحان نشده به شدت مقاومت می کنند.

منبع: (قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی، اثر برایان تریسی)

ادامه ی مقالات قدرت بیان را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن