قدرت بیان : شرایط محل را بسنجید
باید با اوضاع شهری که قرار است در آن سخنرانی کنید، آشنا باشید. به عنوان مثال، من چندین بار در شهرهایی صحبت کرده ام که تیم محلی آن ها طی چند روز اخیر در مسابقات قهرمانی برنده شده یا شکست خورده بودند. آگاهی از این نکته و اشاره به آن در مقدمه صحبت هایتان حائز اهمیت است. در غیر این صورت، ذهن مخاطبان بیشتر مشغول حادثه ورزشی خواهد بود و ممکن است حس کنند شما بیگانه ای هستید که آن ها را نمی شناسید، یا درکشان نمی کنید.
باید بدانید به تازگی چه کسی برای آنها سخنرانی کرده است
یکی دیگر از ارکان آمادگی، آگاهی از سایر تجارب مخاطبان یا سخنرانان دیگر است. چه کس دیگری و در رابطه با چه موضوعی برای آن ها سخنرانی کرده است؟ واکنش آن ها نسبت به سایر سخنرانان و موضوع سخنرانی چه بوده؟ آیا آن ها از صحبت های سخنران قبلی سرخورده شده اند؟ اگر جواب مثبت است، چرا؟ اگر از سخنران قبلی خوششان آمده دلیل این امر را جویا شوید. آن سخنران، چه حرف هایی زده است؟
در جلسات طولانی، آگاهی از این که قبل از سخنرانی شما چه کسی و در چه موردی صحبت خواهد کرد، مهم است. به علاوه، باید بدانید در سخنرانی قبلی چه کسی برای مخاطبان صحبت کرده و واکنش مخاطبان نسبت به صحبت های او چه بوده است.
به اقتضای دغدغه های مخاطبان صحبت کنید
همین اواخر برای یک گروه ۴۰۰۰ نفری سخنرانی کردم. برای آماده کردن صحبت هایم زمان زیادی اختصاص دادم و در این کار با مسئولان اصلی جلسه گفت و گوی جامعی داشتم. در نتیجه، سخنرانی ۹۰ دقیقه ای ام، تمام مضامین اصلی شرکت، دغدغه ها، چالش های رقابتی و جهت گیری های آینده را در بر گرفت. پس از سخنرانی، رئیس شرکت به من گفت: یکی از بهترین سخنرانی هایی بوده که تا به حال شنیده است.
مدیران شرکت قبلا از سخنرانان دیگری هم کمک گرفته بودند تا در ازای مبالغ هنگفت نظرات آن ها را به مخاطبان منتقل کنند، اما آن ها در این زمینه موفق نبوده اند. او گفت وقتی آن ها سخنرانی شان را شروع می کردند بلافاصله مشخص می شد زمان کمی را برای بیان دغدغه های شرکت صرف کرده اند و در نتیجه، هرگز دوباره از آن ها دعوت نشد.
در ابتدای سخنرانی، هدف را در نظر بگیرید
سؤال عینی را به یاد داشته باشید. اگر بتوانید پس از سخنرانی، با مخاطبانتان مصاحبه کنید و از آنها بپرسید: «از سخنرانی من چه چیزی یاد گرفتید و می خواهید در نتیجه حرف های من چه کار متفاوتی انجام دهید؟» دوست دارید آن ها چه جوابی بدهند؟ هرچه جوابشان به این سؤال دقیق تر باشد، طراحی و سازماندهی صحبت هایتان راحت تر خواهد بود، طوری که می توانید در زمان اختصاص داده شده به هدفتان برسید.
منبع: (قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت بیان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید