قدرت بیان : سه بخش هر پیام شما

قدرت بیان : سه بخش هر پیام شما
مجموع 5 از 3 رای

قدرت بیان

قدرت بیان : سه بخش هر پیام شما

چند سال قبل، آلبرت محرابیان در دانشگاه معتبر UCLA لس آنجلس آمریکا تحقیقاتی درباره ارتباط مؤثر انجام داد و پس از این تحقیق ها نتیجه گرفت، هر پیام شفاهی سه قسمت دارد:

واژه، لحن صدا و زبان بدن گوینده.

واژه در قدرت بیان

شگفت انگیز است که براساس نتایج تحقیقات محرابیان، واژه ها فقط ۷ درصد از هر پیام انتقال یافته را تشکیل می دهند. البته واژه هایی که شما به کار می برید، بسیار مهم هستند و باید به دقت انتخاب شوند. آن ها باید به لحاظ دستوری صحیح باشند و درست در کنار هم قرار بگیرند. اما همه ما صحبت های سخنرانان تحصیل کرده و در عین حال کسل کننده ای را شنیده ایم که از واژه های بی نظیری استفاده می کنند، اما پیامشان تأثیرگذار نیست؛ پس واژه ها به تنهایی کافی نیستند.

لحن صدا در قدرت بیان

قسمت دوم، که محرابیان به اهمیت آن در برقراری ارتباط پی برد، لحن صداست. طبق محاسبات او، ۳۸ درصد از هر پیام، در نواخت و تأکید بر واژه های مختلف جلوه پیدا می کند. این جمله را تکرار کنید: «خیلی دوستت دارم.» با تأکید بر هریک از واژه ها یا با ادای این جمله به حالت سؤالی، به جای حالت خبری، می توانید معنی کل جمله را تغییر دهید. امتحان کنید. جمله را طوری ادا کنید که لحنتان کاملا خبری یا سؤالی به نظر برسد. توجه داشته باشید که صرفا با تأکید بر یکی از واژه ها معنی جمله کاملا تغییر می کند.

همه مردان در زندگی شان بحث با زنان را بر سر مسائل بی اهمیت تجربه کرده اند. مردها عادت دارند از واژه ها به عنوان ابزار استفاده کنند، اما زنان برای درک کردن و برقراری ارتباط آن ها را به کار می گیرند، پس برداشت آن ها از واژه های یکسان متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است زن از حرفی که مرد زده عصبانی یا آزرده شود، اما مرد این طور استدلال می کند: «من فقط چنین و چنان گفتم.» و زن با عصبانیت جواب می دهد: «حرفی که زدی مهم نیست، لحنی که داشتی مرا عصبی کرد.» شما می توانید با تغییر عمدی لحنتان و توجه به اهمیت آن، کل پیام و تأثیر متعاقب آن بر مخاطبانتان را تغییر دهید.

زبان بدن گوینده در قدرت بیان

به علاوه، محرابیان پی برد که دست کم ۵۵ درصد از پیام از طریق زبان بدن گوینده منتقل می شود. دلیل این امر آن است که تعداد عصب های چشم تا مغز ۲۲ برابر تعداد عصب های گوش تا مغز است؛ به همین دلیل تأثیر دیداری، قطعا بسیار قوی تر از اثرات دیگر است.

منبع: (قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی، اثر برایان تریسی)

ادامه ی مقالات قدرت بیان را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن