ساخته شدن نام تجاری لینوکس Linux توسط PR
یکی از بهترین نمونه هایی که می توان ذکر کرد برای بیان چگونگی ساخته شدن یک نام تجاری توسط اطلاع رسانی و روابط عمومی PR، لینوکس است. لینوکس نام تجاری ای است که هیچ وقت، هیچ تبلیغی نداشته است؛ چراکه به یک شخص خاص تعلق ندارد. لینوکس یک نرم افزار با کُد باز Open Source است که رایگان در اختیار برنامه نویسان قرار می گیرد و آنها می توانند کد اصلی را مشخص کنند و طبق نظر خود آن را بازنویسی کنند یا تغییر دهند.
لینوکس بعنوان یک نام تجاری، در ۹۹ درصد جامعه ی تکنولوژیکی دنیا شناخته شده است و توانسته است نام خودِ لینوس توروالدز Linus Torvalds را هم به شهرت جهانی برساند. شهرت این نام را از کجا می توان فهمید؟ از آنجا که مدیرعامل بزرگ ترین شرکت رقیبش (استیو بالمر Steve Ballmer از مایکروسافت Microsoft) آن را چنین مورد حمله قرار داد:
“این سیستم به مثابه یک سرطانی فکری، خود را به هر چه که سر راهش قرار دارد، متصل می کند.”
در بیشتر موارد هر نام تجاری به یک دشمن یا رقیب احتیاج دارد؛ این یکی از قدیمی ترین اصل های بازاریابی است. مثل پپسی کولا Pepsi cola علیه کوکا کولا Coca cola، برگر کینگ Burger King علیه مک دونالدز MC Donald’s و جمهوری خواهان علیه دموکرات ها.
امروزه تعداد زیادی موسسه ی معروف به غیر دولتی انی جی او NGO در دنیا وجود دارند که توانسته اند فقط با کمک تکنیک روابط عمومی PR، نام خود را در سراسر جهان به شهرت برسانند. از جمله: صلح سبز Green Peace، انجمن حمایت از حیات وحش World Widlife Fund و پی ای تی اِی PETA و سازمان عفو بین الملل Amnesty International.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید