ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۹/۱۵
1,593 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
بازدارنده های تقابلی در تحلیل رفتار متقابل

پیامهایی که از حالت نفسانی «والد» مادر و پدر سرچشمه می گیرند بازدارنده های تقابلی نام دارند. شما آنها را بعنوان محتوای «والد» خودتان بایگانی می کنید.

الگوبرداری یا پیامهای «نشان دهنده ی راه حل» که از «بالغ» والدین به «بالغ» کودک می رسند، تشکیل دهنده ی آن چیزیست که ما آن را برنامه می نامیم.

پیامهایی از حالت نفسانی «کودک» مادر و پدر فرستاده می شوند از دو نوع مختلف هستند: بازدارنده و مجوزها. اینها در محتوای حالت نفسانی «کودک» شما بایگانی می شوند.

این پیامهای «والد» به «والد» در ابتدا بازدارنده های تقابلی خوانده شدند زیرا تصور می رفت که بر خلاف بازدارنده ها عمل می کنند. ما می دانیم که این پیامها ممکن است گاهی اوقات برخلاف بازدارنده ها باشند، ولی ممکن است تقویت کننده آنها نیز باشند و یا اصلا به آنها ارتباطی نداشته باشند. ولی هنوز نام بازدارنده های تقابلی باقی مانده است.

پیش نویس تقابلی به معنای یک سری از تصمیماتی است که به وسیله کودک بر طبق بازدارنده های تقابلی گرفته می شوند. بازدارنده های تقابلی شامل دستوراتی در مورد بایدها و نبایدها و اظهارنظرهایی در مورد مردم و جهان می شود همه ما هزاران هزار از این نوع دستورها و اظهارنظرها از والدینمان و یا جانشینان آنها می گیریم. چند نمونه از آنها از این قرارند:

«خوب باش!»

«شیطون و بازیگوش نباش!»

«شاهزاده خانم من باش!»

«سختکوش باش!»

«شاگرد اول کلاس باش!»

«دروغ گفتن کار بدیست.»

«مسائل خانه را در بیرون بازگو نکن.»

بیشتر اوقات، ما از پیش نویس تقابلی خودبه  شکل مثبتی بهره می جوئیم تا از خودمان مراقبت به عمل آوریم و خود را به راحتی با جامعه وفق دهیم.

ما، به عنوان افراد بزرگسال، نیازی نداریم که فکر کنیم آیا سر میز غذا آروغ بزنیم یا نه و یا اینکه آیا مؤدبانه است که غذاهایی را که نمی خواهیم به پشت سر خود پرتاب کنیم؛ این دانش قبلا در بخش مثبت پیش نویس تقابلی ما وجود دارد. به همین ترتیب، ما ناگهان به وسط خیابان نمی دویم و با دست خود را به آتش نزدیک نمی کنیم.

بیشتر ما پیامهای پیش نویس تقابلی را داریم که تصمیم گرفته ایم به عنوان بخش منفی پیش نویس از آنها استفاده کنیم. تصور کنید که من این دستور «والدی» را در سر خود دارم که «سختکوش باش!» ممکن است من این پیام را برای موفق شدن در مدرسه و دانشگاه بکار برم، یا در شغل خود، ممکن است خیلی خوب کار کنم و ارتقاء بگیرم. ولی، در ضمن ممکن است آنقدر کار کنم که فشار بیش از حدی را به خود وارد کنم و اوقات فراغت، استراحت و روابط دوستانه ام را فدای کار کنم. اگر پیش نویس من از نوع شدید و درجه سه باشد، من پیام «سختکوش باش» را به گونه ای مورد استفاده قرار می دهم که پیامد آن زخم معده، فشارخون بالا و یا حمله قلبی باشد.

پنج دستور خاص وجود دارند که نقش ویژه ای در پیش نویس تقابلی دارند. آنها عبارتند از:

کامل باش.

قوی باش.

سختکوش باش.

دیگران را راضی و خشنود کن.

عجله کن.

اینها پیامهای سائق و یا به طور ساده سوق دهندگان نامیده می شوند.

واژه سوق دهنده به این دلیل به کار برده می شود که کودک احساس اجبار می کند که از این فرامین پیروی کند. او بر این باور است که تا زمانی که از این سوق دهندگان پیروی می کند می تواند در وضعیت خوب باقی بماند.

همه ما این پنج پیام را به شکلهای مختلف در پیش نویس تقابلی خود داریم. زمانی که من در درون خود یکی از این پیامهای سوق دهنده را بازنوازی می کنم، یک سری از رفتارهایی را که به صورت خاصی همراه با این سوق دهندگان هستند نشان می دهم. این رفتارهای مربوط به سوق دهندگان پیوسته از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند. با مطالعه رفتارهای مربوط به سوق دهندگان در افراد، ما می توانیم با درصد بالایی از اطمینان ویژگیهای مهم پیش نویس زندگی آنها را پیش بینی نمائیم. 

مفهوم برنامه در تحلیل رفتار متقابل

برنامه شامل پیامهایی است در مود اینکه کارها را چگونه می توان انجام داد. هریک از ما هزاران نوع از این پیامهای برنامه ای را از والدین خود و با عناصر والدی خود می گیریم. برای مثال، «اینطوری می توانی…

تا ده بشمری

نام خودت را بنویسی

پوره درست کنی

بند کفشت را ببندی

یک مرد (زن) باشی

بامزه باشی

شاگرد اول بشوی

احساسهای خودت را پنهان کنی.»

همانند پیش نویس تقابلی، ما بیشتر پیامهای برنامه ای را به شکلی مثبت و سازنده به کار می بریم. ولی امکان دارد که برنامه های منفی نیز با خود داشته باشیم.

به عنوان مثال، پسری ممکن است با الگوبرداری از پدرش بیاموزد که:

«اینطوری می توانی سختکوش باشی، به خودت بیش از حد فشار بیاوری و در جوانی بمیری»

دختر کوچکی ممکن است از مادرش بیاموزد:

«اینطوری می توانی احساسهای خود را نادیده بگیری و نهایتا افسرده شوی.»

این پیامهای برنامه ای منفی را می توان به شکلی دقیق تر نشان داد، به این ترتیب که این پیامها از «بالغ» آلوده والدین می آید و در «بالغ» آلوده کودک بایگانی می شود و همچنین خیلی از پیامهای «اینطوری می توانی…» محتوای پروفسور کوچولوی والدین را تشکیل میدهد و در همان پروفسور کوچولوی کودک ذخیره می شود، به جای اینکه در «بالغ» او انباشته شود. به هر حال، این نمودار معمولا با این جزئیات نشان داده نمی شود.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *