اصول ویدیو مارکتینگ – برای موفقیت این ۵ مورد را رعایت کنید

اصول ویدیو مارکتینگ – برای موفقیت این ۵ مورد را رعایت کنید
به این مقاله امتیاز دهید

اصول ویدیو مارکتینگ - برای موفقیت این 5 مورد را رعایت کنید

بالاخره با کلی وقت تلف کردن و هزینه کردن، یک نفر پیدا می‌کنید که یک ویدیوی تبلیغاتی برایتان بسازد، وقتی هم که ویدیو را به یک بازاریاب حرفه‌ای نشان می‌دهید جواب چیه: اصول ویدیو مارکتینگ در آن رعایت نشده است. یعنی این اصول چه چیزهایی هستند که هر کسی توانایی درک آنها را ندارد؟ چه چیزی می‌تواند بیشتر از جذابیت ویدیو در جذب مخاطب نقش داشته باشد؟ چه مواردی هستند که یک بازاریاب حرفه‌ای از آنها اطلاع دارد و ما به آنها دسترسی نداریم؟

این سوالی بود که اکثر مخاطبان ما در ایده پردازان در مورد اصول ویدیو مارکتینگ مطرح می‌کنند و به دنبال جواب برای آن هستند. ما هم در سلسله مقالات مربوط به حوزه  بازاریابی ویدیویی امروز به بررسی این اصول خواهیم پرداخت.

اصول ویدیو مارکتینگ در تفکر طراحی

تفکر طراحی فرایندی است که شما در آن باید مخاطبین خود را درک کنید و برای حل مشکلات آنها راه حل ارائه دهید. با پاسخ دادن به چند سؤال پیچیده و پر ابهام، شما می‌توانید چیزهایی را ایجاد کنید که نقش مهمی در جلب توجه مخاطبان و به دست آوردن رضایت آنها دارد. در واقع شما به این شکل به مخاطبین خود ثابت می‌کنید که برای شما اهمیت دارند. در تفکر طراحی شما باید به سه سؤال کلی پاسخ دهید:

 ویدیو مارکتینگ برای چیست؟

در حقیقت شما به عنوان یکی از اصول ویدیو مارکتینگ باید هدف اساسی ویدیو خود را بدانید. در اینجا بحث ما تعامل یا آگاهی از برند نیست. در حقیقت این دو مورد هدف نهایی هستند و در ابتدای کار مطرح نمی‌شود. مثلاً شما قصد استفاده از ویدیو در حوزه توسعه کسب و کار خود دارید. حالا باید ویدیو را برای اهدافی مانند موارد زیر طراحی کنید:

  • فراهم آوردن نرخ تبدیل بیشتر در صفحه محصول
  • افزایش ترافیک ارگانیک یا غیر ارگانیک با توجه به محدوده اصلی وب سایت شما
  • ایجاد یک نقطه قوت به‌منظور برتری در یک کلید واژه ارزشمند
  • نشان دادن کیفیت یک محصول به منظور به دست آوردن بازدید کننده بیشتر
  • کوتاه کردن پروسه جذب بازدید کننده و تبدیل آن به مشتری

در حقیقت این یکی از مهمترین اصول ویدئو مارکتینگ است که باید دلیل اصلی ساخت ویدیو را بدانید و با توجه به آن برنامه ریزی کنید.

اصول ویدیو مارکتینگ در تفکر طراحی

 برای چه کسی ویدیو می‌سازید

در گام اول شما بهانه‌های مختلفی برای ساخت ویدیو دارید. اما در گام دوم باید به شکل دقیق مشخص کنید که مخاطب شما کیست و قرار است که مشکل چه کسی را برطرف کنید. گاهی ممکن است برنامه ریزی شما برای مشتریان فعلی باشد یا قصد داشته باشید که از مشتریان بالقوه کمک بگیرید. در این مورد روانشناسی شخصیت مشتریان می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

روانشناسی شخصیت مشتریان این امکان را به شما می‌دهد که مشتریان فعلی خود را درک کنید. این که مشتریان شما از چه محدوده جغرافیایی هستند، به چه چیزی علاقه دارند، از چه دستگاهی برای دیدن وب سایت شما استفاده می‌کنند و اینکه نیاز اصلی آنها چیست، مواردی هستند که شما می‌توانید مشتریان خود را با توجه به آن شناسایی کنید.

با توجه به این اطلاعات، شخصیت‌های مختلفی برای مشتریان فعلی خود تعریف می‌کنید. حالا، برنامه ریزی بازاریابی ویدیوی شما باید بر مبنای شخصیت قالب مشتریان باشد. اگر طیف اصلی مشتریان فعلی شما از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، لازم است که برنامه اصلی ویدیو مارکتینگ شما بر مبنای استفاده از گوشی‌های هوشمند باشد.

چگونه عمل می‌کند؟

یکی دیگر از مواردی که مستقیماً با اصول ویدیو مارکتینگ در ارتباط است، بحث تأثیر ویدیو بر روی مخاطب است. شما به دنبال تغییر نگرش یا رفتار برای رسیدن به هدف خود هستید. حالا ممکن است از این ویدیو به صورت ویدیوهای فلسفی استفاده کنید یا حتی سعی کنید که کلیپ‌های خنده دار و جذاب تولید کنید. به طور کلی، اغلب مردم منتظر دیدن چیزی هستند که به هدف آنها پاسخ دهد. حالا شما باید به هنگام تولید فیلم و کلیپ ببینید که تأثیر آن بر روی مخاطب به چه صورت است.

شکاف محتوایی یا کانتنت گپ ویدیو مارکتینگ را بشناسید

دومین مورد مهم از اصول ویدیو مارکتینگ، بحث شکاف محتوایی است. امروزه کانتنت گپ (Content Gap) تأثیر بسیار مهمی در بدست آوردن رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو دارد و به نوعی می‌تواند پاسخ به نیاز کاربران باشد. تجزیه و تحلیل شکاف محتوایی ویدیویی در مراحل اولیه به شما کمک می‌کند ویدیوهایی را منتشر کنید که کاملاً متفاوت هستند.

تمایز در بازاریابی یعنی جذب مخاطب بیشتر و دسترسی به بازار. وقتی که مخاطب به فیلم شما نگاه می‌کند، این احساس را دارد که با یک پدیده جدید مواجه هست. اگر شما به شکل دقیق و درست به سه سؤال مطرح شده در بند اول پاسخ داده باشید، محتوای ویدیویی شما احتمالاً ارتباط عمیقی با مخاطبین برقرار می‌کند.

محتوای ویدیویی که برای مخاطبین خود منتشر کرده‌اید به دقت تجزیه و تحلیل کنید.

  • چه دلیلی برای مخاطبان وجود دارد که این فیلم را ببینند؟
  • چه گرایشی نسبت به این ویدیوها وجود دارد؟
  • چه مواردی را پوشش داده است؟

حالا می‌توانید مجدداً پروژه ویدیویی خود را بررسی کنید و ببینید که چه چیزی در این بین فراموش شده و احتمالاً مخاطبان بیشتر به آن علاقه دارند. به عنوان مثال، اگر شما در حوزه مهندسی کار می‌کنید، می‌توانید یک ویدیو کاملاً مشابه با ویدیوهای قبلی منتشر کنید. اما با توجه به شکاف محتوایی موجود در ویدیوهای قبلی، می‌توانید دقیقاً بر روی نقاط ضعف آنها مانور دهید و به نوعی خواسته مخاطبین خود را برآورده کنید.

اصول ویدیو مارکتینگ یعنی آماده سازی یک فیلم یا کلیپ کوتاه با توجه به نیاز مخاطبین. به همین راحتی شما می‌توانید شکاف محتوایی ویدیوهای خود را پوشش دهید و در استراتژی‌های بعدی از آنها کمک بگیرید.

از یک پنل صحیح کمک بگیرید

در موارد یک و دو اصول ویدیو مارکتینگ شما توانسته‌اید که هدف از تولید فیلم را مشخص کنید و در گام بعدی نکات فراموش شده را در فیلم‌های خود بگنجانید. اما حالا باید مشخص کنید که فیلم شما به چه صورت حداکثر تأثیر را بر روی مخاطبین دارد؟ می‌خواهید از کدام یک از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب یا آپارات استفاده کنید؟ در کل مخاطبین شما در کجا هستند و دسترسی به آنها به چه صورت است؟

یوتیوب ابزار خوبی برای معرفی ویدیو و استفاده از آنها در بازاریابی ویدیویی است، اما شاید در مورد ایران چنین گزینه‌ای چندان مورد پسند نباشد. یوتیوب برای ایرانی‌ها فیلتر است و دسترسی مخاطبین به آنها بسیار محدود است.  در حالی است که شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی به شکل ماهرانه استفاده کنید و به راحتی امکان دسترسی مخاطبین را به محتوای ویدیویی خود فراهم کنید.

اصول ویدیو مارکتینگ یعنی آماده سازی فیلم‌های کوتاه و بلند برای مخاطبین و فراهم آوردن امکان دسترسی آنها به فیلم. حالا شما باید با توجه به شناختی که در بندهای قبلی از مخاطبین خود به دست آورده‌اید، به شکل دقیق مشخص کنید که قرار است از کدام پنل استفاده کنید و چه گزینه‌ای برای شما وجود دارد. در مطالب قبل (بازاریابی ویدیویی – ۱۴ دلیل محکم برای سرمایه گذاری در ویدیو مارکتینگ)، نشان دادیم که اجرای صحیح بازاریابی ویدیوی تا چه اندازه می‌تواند موفقیت آن را تضمین کند.

استفاده از پنل مناسب برای بازاریابی ویدیویی

کمپین تبلیغاتی مناسب انتخاب کنید

خب! حالا ویدیو شما ساخته شده و در یکی از بهترین پنل ها آن را انتشار داده‌اید. لابد فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما را به خاطر دارید که حتی از اسامی عجیب و غریب استفاده می‌کردند. اما این فیلم‌ها هیچوقت پرفروش نمی‌شدند، اگر از تبلیغات تلویزیونی و از تبلیغات پیرامونی در بیلبوردهای تبلیغاتی بهره نمی‌بردند!

اصول بازاریابی ویدیویی بر مبنای تبلیغات طراحی شده است، اما این دلیل نمی‌شود که ما برای معرفی فیلم‌های خود کمپین تبلیغاتی نداشته باشیم. مگر می‌شود که بدون پوستر، بدون مصاحبه و بدون تریلر یک فیلم تبلیغاتی ساخت و برای آن مخاطب به دست آورد. در هر صورت فیلم و ویدیو عناصر تبلیغاتی هستند که گرفتن ارتباط با آنها بسیار راحت است و مخاطب از آن لذت می‌برد.

حالا احتمالاً شما با اصطلاحاتی مانند هشتگ، تگ یا برچسب، توضیحات تصاویر و موارد مشابه آشنا هستید. این اصطلاحات لنگرهایی هستند که باعث جذب مخاطب به فیلم‌ها و پیام‌های تبلیغاتی می‌شوند. لابد دیده‌اید که در اینستاگرام شما با جستجوی یک کلمه چند حرفی با چندین فیلم و تصویر مواجه می‌شوید. دسترسی به این موارد بدون استفاده از هشتگ و حتی برچسب امکان پذیر نیست.

بله! باید بپذیریم که اصول ویدیو مارکتینگ بر مبنای تولید یک فیلم با کیفیت و با توجه به نیاز مخاطبین است. اما این حقیقت را هم نباید فراموش کنیم که به کاربردن کمپین تبلیغاتی در معرفی این فیلم‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

عملکردتان را بهینه کنید

تمامی زحمات بازاریابان برای رساندن مشتری به صفحه خرید و افزایش فروش است. پس می‌توانیم افزایش فروش را به عنوان مبنا و معیار بررسی کیفیت عملکرد خود در نظر بگیریم. اما یک حقیقت دیگر هم وجود دارد که بیشتر در مورد کسب و کارهای نوپا دیده می‌شود. این کسب و کارها برای رسیدن به فروش راه طولانی دارند و به همین دلیل استفاده از معیار فروش برای آنها چندان منطقی نیست.

بررسی عملکرد یکی از مهمترین اصول ویدیو مارکتینگ است. شما یک کلیپ کوتاه از معرفی شرکت یا خدمات خود تولید می‌کنید و در صفحه فرود می‌گذارید. حالا می‌توانید از آزمایش تقسیم A/B کمک بگیرید. در این شیوه، روش کار خود را به دو نسخه متفاوت تقسیم بندی می‌کنید و آنها را با هم مقایسه می‌کنید. در نهایت هم هدف شما این است که بیننده را به فروش برسانید.

حالا اگر در این بررسی مشخص شد که نسخه A نرخ تبدیل معادل با ۲.۴ درصد دارند و نرخ تبدیل نسخه B در حدود ۲.۱ است، طبیعتاً باید گزینه اول را انتخاب کنید.

باید این حقیقت را بپذیریم که اصول ویدیو مارکتینگ چندان هم پیچیده نیستند. شما به عنوان بازاریاب باید گام به گام آن‌ها را اجرا کنید تا در گام اول به نرخ تبدیل بالاتر و در گام دوم به نرخ فروش بالاتر برسید.


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن