IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix dmark pwconf startupgrind video marketing استارتاپ گرایند استراتژی های اثر بخش تبلیغات استوری اینستاگرام افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم اینستاگرام اینستاگرام مارکتینگ بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی دیجیتال بازاریابی محتوا برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی تبلیغات تواضع تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی خلاقیت دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین ساخت هویت تجاری سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شیرینی طراحی لوگو فروش فروشگاه اینترنتی قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محصول مدیریت مدیریت منابع انسانی مشاغل بازاریابی مشتری مداری مصاحبه موفقیت موفقیت در بازار کار میوه فروشی نیلپر هشتگ وب فارسی وبینار ویدیو ویدیو مارکتینگ پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کافه تهرون کتابفروشی کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کلانا گل فروشی
اعتماد به نفس کاذب

از خوب به عالی:درک واقعی؛ نه اعتماد به نفس کاذب

از خوب به عالی:درک واقعی؛ نه اعتماد به نفس کاذب

در اینجا می خواهیم در مورد تفاوت های بین وضعیت های “ما قبل خارپشتی” و “مابعد خارپشتی” صحبت کنیم. وقتی ما وضعیت شرکت هایی هم تراز (آنهایی که به مفهوم خارپشتی دست نیافتند) و شرکت های رهسپار تعالی (دارای تفکر خارپشتی) را بررسی کردیم؛ دریافتیم که؛ وضعیت قبل از خارپشتی، مثل این است که میان مه و دود دنبال چیزی می گردید.

شما در مسیری طولانی به جلو حرکت می کنید، اما نمی توانید تمام مسیر را به خوبی ببینید و سرعت شما در مسیر حرکت، خیلی کند است. اما بعد از دریافت مفهوم خارپشتی، تمام این غبار و مه به کنار می رود و می توانید مایل ها دورتر از خود را ببینید. از آن به بعد سرعت حرکت تان خیلی بالا می رود و مسافت های طولانی را خیلی سریع زیر پا می گذارید.

آنچه در مورد شرکت های هم تراز تا این حد فریبنده به نظر می رسد این است که آنها در تمام برنامه های تحول آمیز خود، با عملکردهای دیوانه وار و رهبران مقتدر، به ندرت از غبار خارج می شوند. آنها سعی می کنند با شتاب حرکت کنند، اما هرگاه به دو راهی می رسند، راه اشتباه را انتخاب می کنند و بعد باید  تمام این راه را به عقب برگردند و مسیر دیگر را در پیش بگیرند. یا اینکه در طول مسیر به طور کلی منحرف می شوند، به درخت ها می خورند و درون مسیل ها سقوط می کنند.

بدانیم که: درست همان دنیایی که برای شرکت های رهسپار تعالی، تا این حد روشن و ساده می نماید، برای شرکت های هم تراز پیچیده و پوشیده در غبار است. چرا؟ به دو دلیل. نخست اینکه شرکت های هم تراز هرگز سوالات درستی را که در چارچوب این سه محور فکری قرار دارند نمی پرسند. دوم اینکه آنان اهداف و خط مشی خود را بیشتر بر اساس اعتماد به نفس کاذب بنا می نهند تا بر اساس درک واقعی.

اما سوال اینجاست که، آیا هر سازمان دارای یک تفکر خارپشتی است که باید آن را کشف کند؟ اگر روزی شرکتی به این نتیجه برسد که: “ما در هیچ زمینه ای بهترین نیستیم و هرگز نبوده ایم.” آنگاه چه باید کرد؟

در اکثر موارد، شرکت های رهسپار تعالی در هیچ زمینه ای در جهان بهترین نبودند و هیچ نشانه ای از اینکه در آینده بتوانند اینطور باشند نیز وجود نداشت. اما آنها با اتخاذ این تصمیم که: “باید بفهمیم در چه زمینه ای می توانیم بهترین باشیم و در عین حال حقایق ناخوشایند را بپذیریم که نمی توانیم در خیلی از زمینه ها جز شرکت های سرآمد باشیم.” توانستند به نوعی از تفکر خارپشتی دست پیدا کنند.

ضمن اینکه درصدد رسیدن به مفهوم خارپشتی هستید، به یاد داشته باشید که وقتی شرکت های رهسپار تعالی سرانجام برداشت خارپشتی خود را پیدا کردند، این برداشت اصلا با ویژگی کسالت بار و اعتماد به نفس بی فکرانه و آزار دهنده، از نوع شرکت های هم تراز همراه نبود. تنها جمله ای که در شناخت یک حقیقت گفته می شد این بود: “بله ما می توانیم در این زمینه بهتر باشیم.”

زمانی که به درستی، برداشت خارپشتی خود را بدست می آورید، این فرآیند آهنگ بی صدای حقیقت است. لازم نیست بیش از اندازه راجع به چیزی صحبت شود، حقیقت خاموش، خود سخن می گوید.

(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)

ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar