چگونه نتایج شبکه های اجتماعی را اندازه گیری کنیم؟
یکی از سوالاتی که همیشه درباره ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی پرسیده می شود این است که: “نرخ بازگشت سرمایه (return of investment) شبکه های اجتماعی چقدر است؟”
از زیبایی های شبکه های اجتماعی می توان به این اشاره کرد که برنامه های بازاریابی در شبکه های اجتماعی را می توان با کمترین هزینه اجرا کرد و اگر برنامه ها روند درستی را طی نکند، می توان به راحتی آنها را اصلاح و باز نویسی کرد.
مقاله ای که توسط آویناش کاشیک منتشر شد، کسی که خود را مُبلغ بازاریابی دیجیتال می داند، نکات بالا را تایید کرد. شاید برخی از نکاتی که وی در مقاله ی خود عنوان کرده است بطور مستقیم در مراکز خرید و مال ها کاربرد نداشته باشد، اما او به نکات مفیدی درباره ی شبکه های اجتماعی اشاره کرد. از نظر وی، مساله اصلی تعداد دوستان، طرفداران و دنبال کنندگان نیست. حتی تعداد پست ها هم مهم نیست. مساله ی اصلی، اتفاقی است که پس از پست، اشتراک گذاری مطالب و مشارکت شما اتفاق می افتد. آیا توانسته اید توجه مخاطبان را جلب کنید؟ آیا برای آنها ایجاد شگفتی کرده اید؟ آیا باعث شدید مطالب شما را اشتراک گذاری کنند؟ آیا باعث شدید گفتگویی شکل بگیرد؟ آیا باعث شدید مخاطبان تصمیم جدیدی بگیرند؟
برای اکثر مراکز خرید، ساخت صفحه ای پر مخاطب در فیس بوک یا اینستاگرام، هدف اولیه ی مناسبی است. “کیفیت در برابر کمیت” همیشه یک چالش پایان ناپذیر است. اما در اینجا باید ابتدا به برخی اهداف کمی (quantitive) توجه کنید. تعداد “لایک” های صفحه های مراکز خرید باید از چند صد تا چند هزار لایک باشد. پرسش های دیگری که می توانیم توجه کنیم:
- چگونه می توان با استفاده از ویژگی های معمولی مرکز خرید خود، تعداد مشتریان را افزایش دهیم؟
- آیا شبکه هایی مانند فیسبوک می توانند احساس خاصی برای یک مرکز خرید معمولی ایجاد کنند؟ آیا شبکه دیگری مانند یک وبلاگ می تواند برای مشتریان مفیدتر باشد؟
- چگونه می توانیم افراد را به اشتراک گذاری بیشتر ترغیب کنیم؟
- چگونه می توانیم توجه آنها را جلب کنیم؟
- چگونه می توانیم از توئیتر بطور موثر استفاده کنیم؟
- چگونه می توانیم در اینستاگرام موثر باشیم؟
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید