بازاریابی اینترنتی، راهی ساده و مؤثر برای پول سازی و کسب درآمد است؛ با بیش از ۴ میلیارد نفر که از اینترنت استفاده میکنند. این نشان میدهد، هیچ کمبودی از نظر جامعهی آماری در این حوزه وجود ندارد. بر اساس گزارش منتشر شده از طرف ادارهی بازرگانی آمریکا، مردم بیش از ۴۵۳ میلیارد دلار از فروشگاههای اینترنتی خرید کردهاند که در مقایسه با سال گذشته ۱۶ درصد افزایش دیده میشود. این نشان میدهد که تقاضا برای خرید از فروشگاههای اینترنتی روزبهروز در حال افزایش است. یکی از معتبرترین خبرگزاریهای آمریکا، پیشبینی کرده است که فروشگاههای آنلاین اینترنتی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۷ درصد از فروش کل آمریکا را به خود اختصاص میدهند.
روند خرید آنلاین همچنان رو به رشد است. با توجه به تجزیهوتحلیلهای انجام شده در مورد هزینه کرد شرکتها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۵ درصد کل هزینهی آنها مربوط به تبلیغات دیجیتال میشود که در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است. این ارقام نشان میدهند، بازاریابی اینترنتی و کار در این حوزه بسیار سودمند است. امروزه شرکتها تمایل بیشتری به کسب درآمد و پول سازی از طریق بازاریابی آنلاین دارند.
آیا شما این فرصت را نادیده میگیرید؟ مطمئناً نمیتوانید بهسادگی از کنار آن عبور کنید. اگر بهدنبال سودآوری بیشتر از طریق یک راه ساده و مؤثر هستید با ما همراه باشید.
بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی اینترنتی از دو عبارت تشکیل شده است که باید آن را به قسمتهای کوچک تقسیم کرد و به توضیح آن پرداخت. در زیر این تقسیم انجام شده است.
اینترنت: هر چیزی که آنلاین است.
بازاریابی: رسیدن به افراد در هر جایی که هستند.
پس بازاریابی اینترنتی، تماماً در مورد رسیدن به مخاطب هدف بهصورت آنلاین تأکید دارد. هر چه باشد، اینترنت بسیار وسیع است و به همین دلیل، تعاریف بسیاری از بازاریابی اینترنتی وجود دارد. در مقدمهی مقاله توضیحاتی را بهصورت مختصر ارائه دادیم که از اهمیت بالای بازاریابی اینترنتی حکایت داشت. در نتیجه، چه کسبوکار شما بزرگ باشد چه کوچک، چه محلی و چه بینالمللی، بازاریابی اینترنتی برایتان مفید خواهد بود؛ زیرا اکثر مشتریان شما در هر جای دنیا که باشند به اینترنت دسترسی دارند و میتوانند بهصورت آنلاین از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. همچنین حتی اگر تمام فروش خود را بهصورت آفلاین انجام دهید، حداقل یک استراتژی بازاریابی آنلاین وجود خواهد داشت که افراد بیشتری از محصولات شما خرید کنند و این ارزانتر از آن چیزی است که فکر میکنید.
در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه میتوانید از بازاریابی اینترنتی پول سازی کنید.
فواید بازاریابی اینترنتی برای پول سازی
همه این واقعیت را میدانند که دیگر تبلیغات سنتی کارساز نیست. در گذشته ما هیچ کنترلی بر روی آنچه که میدیدیم و میشنیدیم نداشتیم. ما مجبور بودیم هر نوع تبلیغاتی را تماشا کنیم. امّا امروز وضعیت تغییر کرده است و با توجه به گستردهتر شدن رسانهها مجبور به دیدن تبلیغات نیستیم. بهعنوانمثال وبسایتهای محبوب قابلیتی را قرار دادن که با پرداخت مبلغی، دیگر تبلیغات برای شما نمایش داده نمیشود و یا نرمافزارهایی در دسترس است که توانایی مسدود کردن تبلیغات را دارند.
حالا معنی این توضیحات این نیست که دیگر تبلیغات آنلاین سودمند نخواهند بود. هنوز تبلیغات پولی و هدفمند میتوانند برای کسبوکار شما سودمند باشند و باعث پول سازی بیشتر شوند. نکته اینجاست، که تبلیغات سنتی در سطح اینترنت بهتدریج جای خود را به روشهای جدید بازاریابی اینترنتی میدهد.
مزایای اصلی بازاریابی اینترنتی عبارتاند از:
- دامنهی دسترسی وسیع که باعث شده است مشتریان در هر زمان از شبانه روز به محصولات و خدمات شما دسترسی داشته باشند.
- دسترسی راحت و سریع به محتوای تولیدی.
- حفظ بیشتر مشتری و ایجاد رابطه از طریق گفتگوی دو طرفه.
با توجه به گسترده بودن فضای اینترنت و روشهای مختلف تبلیغات در این حوزه، چه راهکارهایی میتواند باعث موفقیت بیشتر در راستای پول سازی شود؟ در ادامه با انواع بازاریابی اینترنتی آشنا خواهید شد.
انواع بازاریابی اینترنتی
اول باید بدانید مخاطب هدفتان کجاست. سپس میتوانید بازاریابی را مستقیماً با آنها شروع کنید. آیا آنها در فیسبوک هستند؟ دسترسی آنها چگونه است؟ با کامپیوتر یا موبایل؟
اگر در مورد آن مطمئن نیستید میتوانید نگاهی به گزارشهای منتشر شده بیندازید، آنها میتوانند به شما کمک کنند. بهعنوانمثال، گزارش شده است که ۶۸ درصد زمان صرف شده در فیسبوک از طریق دستگاههای همراه است. یادگیری این نوع از واقعیتها به شما کمک میکند تا عادتهای مخاطبین هدف خود را درک کنید و به شما اجازه میدهد تا یک رویکرد بازاریابی متمرکز بر روی اینترنت را گسترش دهید. رویکردهای مختلفی برای پول سازی در سطح اینترنت وجود دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- بازاریابی محتوا
- سئو
- بازاریابی ایمیلی
برای پیدا کردن بهترین رویکرد، باید اهداف خود را مشخص کنید.
بهعنوانمثال، اگر هدف شما جذب مشتریان جدید است، باید بر روی تبلیغات در شبکههای اجتماعی تمرکز کرده و طراحی وبسایت خود را مطابق آن بهبود بخشید. طراحی وبسایت شما نباید گیجکننده باشد که مردم را از وبسایت شما دور کند.
در ادامهی این مقاله، ما به انواع مختلف رویکردهای بازاریابی اینترنتی و چگونگی استفاده از آنها نگاه خواهیم کرد. ما با بازاریابی شبکههای اجتماعی شروع میکنیم که بهترین راه برای جذب مشتریهای جدید است.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
مطابق آمار، در ژانویه ۲۰۱۹، بیش از ۴.۳۹ میلیارد نفر کاربران فعال اینترنت و ۳.۴۸ میلیارد از آنها کاربران شبکههای اجتماعی بودند؛ بنابراین میتوان گفت ۸۰ درصد از کاربران اینترنت در شبکههای اجتماعی حضور دارند. این یک فرصت فوقالعاده برای پول سازی است که میتواند رشد خوبی را برای کسبوکار شما رقم بزند.
امّا با وجود تعداد زیادی کسبوکار موفق در شبکههای اجتماعی بسیاری از صاحبان تجارتهای نوپا تمایلی به حضور در این عرصه ندارد و یا اینکه نتوانستهاند حضور موفقی را تجربه کنند. دلیل اصلی آن این است که اطمینان خاطر برای کسب بازدهی خوب از شبکههای اجتماعی را ندارند و اعتقاد دارند که این عرصه نمیتواند پول سازی مورد نظر آنها را تحقق بخشد. امّا گروه دیگری که علیرغم حضور در شبکههای اجتماعی نتوانستهاند به نتیجهی خوبی دست پیدا کنند، دلیلش این است که آنها نمیدانند چگونه فعالیتهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی خود را با فروش مرتبط کنند.
شبکههای اجتماعی مختلف و متفاوتی در سطح اینترنت وجود دارد که مخاطبین بسیاری را به خود جذب کردهاند. امّا شبکههای اجتماعی که بیشتر در ایران مطرح هستند و استفاده میشوند عبارتاند از: تلگرام، اینستاگرام و واتسآپ که برای فعالیت در هر کدام از آنها باید با توجه به امکاناتی که برای فعالیتهای تجاری قرار داده شده رویکردهای مختلفی را طرح کرد.
رویکرد دیگری که در بازاریابی اینترنتی برای کسانی که صاحبان کسبوکار جدید هستند، سودمند و پول ساز است و باید دربارهی آن اطلاعات داشته باشند، سئو است.
سئو
سئو، یا بهینهسازی موتور جستجو، تماماً دربارهی بهینهسازی وبسایت شما برای موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و غیره است. هدف از بهینهسازی وبسایت این است که گوگل رتبهی سایت شما را ارتقاء دهد و زمانی که کاربر کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار شما را جستجو میکند وبسایت شما در صفحهی نخست نتایج قرار بگیرد. امّا این روش نسب به روشی که با پرداخت هزینه تبلیغات انجام میدهید، نیاز به زمان بیشتری دارد تا به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید.
برای داشتن رتبهی بالا در جستجوهای گوگل نیاز به زمان دارید. حتی اگر همهی کارها را درست انجام دهید این میتواند چند ماه طول بکشد تا یک صفحهی وب در نتایج اول جستجوی گوگل قرار بگیرد. امّا نگران نباشید، وقتی با دقت و صرف زمان تمام نکات مربوط به سئو را در وبسایت خود پیادهسازی کنید به سود و پول سازی باور نکردی دست پیدا خواهید کرد. حضور در صفحهی اول جستجوی گوگل به معنی افزایش بازدید از وبسایت شما و کسب اعتماد بیشتر مخاطبین است. پس اگر هنوز نکات مربوط به سئو را در وبسایت خود پیادهسازی نکردهاید، فرصت را از دست ندهید.
بازاریابی محتوا
در نهایت برای کسب رشد و پول سازی، به روش بازاریابی محتوا رسیدیم که قسمت اصلی تمامی روشهای یاد شده است. انجام بازاریابی محتوا بهمعنی ایجاد محتوای با کیفیت با هدف جذب مخاطبین هدف به وبسایتتان است. اگر افراد محتوای تولیدی شما را دوست داشته باشند هر روز به وبسایت شما مراجعه میکنند تا مطالب جدیدتان را مطالعه کنند.
دلیل اینکه چرا این روش بسیار مورد توجه قرار میگیرد این است که به معنای واقعی، حال و آیندهی بازاریابی اینترنتی است. بازاریابی محتوا با نسل امروز ادغام شده است. به این معنا که به نیازهای ما پاسخ میدهد. در حقیقت، بازاریابی محتوا بهدلیل اهمیت بالایی که دارد اغلب بهجای بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد. لازم به ذکر است که سختترین بخش از بازاریابی اینترنتی همین تولید محتوا است. به این دلیل که ایجاد محتوای خوب و با کیفیت سخت است. ایجاد محتوایی که الهامبخش، آموزنده، یا حل کنندهی مشکلات باشد، کار آسانی نیست.
اما دنیا بهشدت به آن نیاز دارد و به همین دلیل است که بازاریابی محتوا همیشه برای رشد و پول سازی کارساز خواهد بود.
در دورانی که ما در آن زندگی میکنیم فضای مجازی بخش جداییناپذیر زندگی روزمره ما را تشکیل میدهد. این باعث شده است کاربران زیادی در این فضا فعالیت کنند. آمارهها حضور ۴ میلیارد کاربر را تأیید کردهاند. حال با توجه به حضور تعداد زیادی مخاطب در این فضا، فرصت مناسبی برای صاحبان کسبوکارهای جدید ایجاد شده است که با استفاده از روشهای مدرن بازاریابی باعث ایجاد رشد و پول سازی در تجارت خود شوند.
دیدگاهتان را بنویسید