ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۰۷/۱۸
356 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

انتخاب نام دامنه اولین گامی است که شما به هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی یا راه‌اندازی هر وب سایت دیگری بر می‌دارید. در حقیقت ثبت یک دامنه به معنی انتخاب هویت برای آن وب سایت است که ممکن است برند یک کسب و کار نوپا یا حتی نام یک فرد برای یک وبلاگ باشد. چیزی که در مورد دامین سایت وجود دارد این است که یک اصطلاح اختصاصی و منحصر به فرد محسوب می‌شود و هیچ نمونه یکسانی در بستر اینترنت برای آن وجود ندارد.

در مطالب قبل در مورد راه اندازی نسخه آنلاین کسب و کار و راه اندازی فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم و قرار شد که در این مطلب به راهنمای انتخاب نام دامنه بپردازیم.

نام دامنه چیست و ساختار آن به چه صورت است؟

نام دامنه یا نام دامین هویت و شخصیت اصلی وب سایت شما در بستر اینترنت است که به صورت اختصاصی برای سایت شما انتخاب می‌شود و کاربران با نوشتن آن در موتورهای جستجو به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. این اصطلاح از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند ارتباط مستقیم کسب و کار شما با مخاطبان را فراهم کند و به همین دلیل جذابیت و یا ساده بودن آن بسیار مهم است.

ساختار نام دامنه به شکل استاندارد مانند «www.domain.com» است. قسمت ابتدایی این اصطلاح شامل www می‌شود که از اصطلاح انگلیسی world wide web برگرفته شده است و نشان دهنده جهانی بودن بستر وب و اینترنت است. بخش دوم که ما با اصطلاح Domain آن را مشخص کرده‌ایم چیزی است که شما خودتان انتخاب می‌کنید و به صورت اختصاصی مربوط به شما و وب سایت شماست. قسمت انتهایی تحت عنوان دنباله دامن شناخته می‌شود که انتخاب آن بر عهده شماست و در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

آیا آدرس url با دامنه سایت متفاوت است؟

نام دامنه سایت همان قالب استانداردی است که در بند قبلی آن را توضیح دادیم و در همه آدرس‌های اینترنتی مربوط به وب سایت شما از آن استفاده می‌شود. این در حالی است که هر کدام از صفحات شما در بستر اینترنت یک آدرس url اختصاصی دارد و برای هر صفحه اطلاعات اضافی به نام دامنه سایت اضافه می‌شود که نشان دهنده محل قرارگیری اطلاعات است.

به عنوان مثال، آدرس اصلی وب سایت ما www.ipe.ir است، ولی برای یک مطلب تحت عنوان «نام فروش ویژه فروشگاهمان را چی بگذاریم که فروش بیشتری داشته باشیم؟»  از (https://ipe.ir/نام-فروش-ویژه-فروشگاه-مان-را-چی-بگذاریم/) استفاده کرده‌ایم.

برای انتخاب دنباله دامنه به سراغ چه چیزی برویم؟

دنباله دامنه به بخش سوم آدرس اینترنتی سایت گفته می‌شود که انتخاب آن باید بر مبنای نوع سایت و هدف شما از راه اندازی آن صورت گیرد. این دامنه‌ها که تحت عنوان دامنه‌های سطح بالا یا دامنه TLD شناخته می‌شوند الگوی خاصی دارند که شما با توجه به مبنای زیر می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید:

  • دامنه Ir: این دامنه به صورت اختصاصی برای کشور ایران در نظر گرفته شده و تحت عنوان دامنه‌های کشوری شناخته می‌شوند.
  • دامنه Com: این دنباله بیشتر در مورد دامنه‌های تجاری استفاده می‌شود و مخفف اصطلاح انگلیسی Comercial است.
  • دامنه Org: از این دنباله برای وب سایت‌های سازمانی استفاده شده و مخفف کلمه Organization است.
  • دامنه net: این دنباله بیشتر در مورد وب سایت‌های شبکه‌ای و شرکت‌های فعال در حوزه شبکه کاربرد دارد و عنوان آن از اصطلاح Network گرفته شده است.
  • دامنه Biz: این دامنه هم یک دامنه تجاری و مربوط به کسب و کار است که عنوان آن از کلمه Business آمده است
  • دامنه Info: این قسمت هم برای وب سایت‌های اطلاعاتی مناسب است و مخفف کلمه انگلیسی Information است.

اگرچه این الگو به عنوان یک استاندارد برای انتخاب نام دامنه در نظر گرفته شده است اما بسیاری از وب سایت‌ها به آن پایبند نیستند. در ضمن به خاطر داشته باشید که دامنه‌های بین المللی مانند دامنه com بر مبنای نرخ دلار قیمت گذاری می‌شود که در حال حاضر ۱۷۰ هزار تومان است. اما دامنه ir مختص به ایران بوده و ارزان‌ترین گزینه ممکن است که در حال حاضر حدود ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

برای انتخاب دنباله دامنه به سراغ چه چیزی برویم؟

نام دامنه را چگونه انتخاب کنیم؟

حالا شما می دانید که آدرس یک سایت از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و انتخاب کدام قسمت‌ها بر عهده شماست. در ضمن در ابتدای کار هم تصمیم گرفته‌اید که فروشگاه اینترنتی یا وبسایت شما در چه زمینه‌ای باشد و به چه شکلی فعالیت کند. برخی از افراد قبلاً دارای فروشگاه بوده‌اند و از همان عنوان فروشگاه واقعی خود برای این مورد هم استفاده می‌کنند. مثلاً اگر تبلیغات شرکت گاج را دیده باشید از همان عنوان گاج مارکت هم برای فروشگاه خود استفاده کرده‌اند.

اما اگر شما اخیراً تصمیم به راه اندازی کسب و کار خود گرفته‌اید باید نام دامنه را به شکلی انتخاب کنید که کاملاً با کسب و کار اینترنتی شما همخوانی داشته باشد. البته اصول انتخاب دامین نکات ریز و جزئیاتی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما همیشه سعی کنید که به عنوان انتخاب شده برای سایت با فعالیت شما در گام‌های بعدی هم خوانی داشته باشد. انتخاب نام دامنه نامربوط فقط منجر به گیج شدن کاربران و عدم ارتباط مناسب با آنها با کسب و کار شما می‌شود.

اگر دامنه مورد نظر من قبلاً گرفته شده بود چی؟

روزانه تعداد زیادی از وب سایت و فروشگاه اینترنتی در سطح ایران و در سطح دنیا راه اندازی می‌شود و اعلام کردن آمار دقیق آن‌ها حتی برای شرکت‌های بزرگ مانند گوگل هم باید به صورت لحظه‌ای باشد. این موضوع نشان می‌دهد که شما در انتخاب عنوان سایت و نام دامنه با رقابت بسیار شدیدی مواجه هستید و احتمالاً در جستجوی نام محبوب خود بارها و بارها باید آن را تغییر دهید.

معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده خدمات‌هاست و نام دامین قسمتی برای جستجوی دامنه‌های گرفته شده دارند که می‌توانید از آن کمک بگیرید. فقط در انتخاب دامنه باید دو نکتهٔ ریز را در نظر داشته باشید:

  • حتی تغییرات بسیار کوچک هم در کلمه هدف خود می‌تواند شما را به دامنه مشابه برساند. مثلاً اگر دامنه football گرفته شده بود شما می‌توانید از ball هم استفاده کنید.
  • اگر قرار باشد با تغییر کوچک به یک دامنه جدید برسید ممکن است برای کاربران جدید گیج کننده باشد و بخشی از کاربران خود را به وب سایت‌های دیگر بدهید.

بنابراین سعی کنید که از همان ابتدا با چند عنوان مناسب انتخاب کنید تا در صورت گرفته شدن یکی از آنها بتوانید از گزینه جایگزین هم استفاده کنید.

آیا نام دامنه در سئو سایت تأثیر گذار است؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به روش‌هایی گفته می‌شود که وب سایت در رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. نوشتن محتوای مناسب و لینک سازی درست برخی از اصول اولیه سئو هستند که در مطالب بعدی بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

بررسی‌های فنی و همچنین مطالعه مطالب منتشر شده توسط گوگل نشان می‌دهد که انتخاب نام دامنه به طور مستقیم با سئو سایت در ارتباط نیست. اما به خاطر داشته باشید که سئو سایت به طور مستقیم تحت تأثیر تعداد کاربران ورودی به سایت است و اگر شما از یک دامین گیج کننده و سخت برای کاربران خود استفاده کنید احتمالاً تعدادی از آنها را از دست خواهید داد و این یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

دامنه سایت را از کجا بخریم؟

اینکه ما بخواهیم در این مطلب به یک شرکت یا موسسه خاص اشاره کنیم احتمالاً احساس تبلیغاتی بودن این مطلب به شما تلقی می‌شود و ترجیحاً از هیچ موسسه‌ای نام نمی‌بریم. اما خوشبختانه در ایران شرکت‌های زیادی هستند که خدمات دامین و هاست را ارائه می‌دهند و شما خیلی راحت می‌توانید از این شرکت‌ها کمک بگیرید. ضمن اینکه اکثر آنها پشتیبانی دارد که ارتباط با پشتیبان به شما در انتخاب دامنه مناسب کمک می‌کند و راحت‌تر می‌توانید مناسب‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

دامنه سایت را از کجا بخریم؟

آیا به تبلیغات دامنه رایگان توجه کنیم؟ ۰

چیزی به اسم دامنه رایگان وجود ندارد و در حقیقت هیچ شرکتی متمایل به کار رایگان نیست! اما می‌توان از دامنه رایگان یا دامنه ارزان به عنوان یک حربه برای جذب مشتری استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که شما به صورت سالانه باید به دامنه و هاست سایت خود را تمدید کنید تا بتوانید از خدمات شرکت‌ها استفاده کنید. حالا برخی از شرکت‌ها برای اولین بار در انتخاب نام دامنه این موضوع را رایگان اعلام می‌کنند، اما در سال‌های بعد برای تمدید دامنه باید هزینه آن را بپردازید که بدون تخفیف هم هست.

نکات مهمی که در انتخاب نام دامنه باید رعایت کنید؟

اطلاعاتی که در مورد نام دامنه و شرایط استفاده از آن گفتیم بسیار مهم و حیاتی هستند اما به طور کلی باید چند نکته ریز را رعایت کنید تا کیفیت دامنه شما حفظ شود:

  • دامنه‌ای انتخاب کنید که تایپ کردن آن ساده باشد
  • دامنه‌ای انتخاب کنید که کوتاه و مختصر باشد
  • از کلمه کلیدی اصلی در دامنه استفاده کنید
  • سعی کنید یک محدوده جغرافیایی خاص را هدف قرار دهید
  • تا حد ممکن از نوشتن اعداد یا علائم بپرهیزید
  • دامنه‌ای را انتخاب کنید که در ذهن بماند
  • دامنه‌ای را انتخاب کنید که کاربران جستجو کنند
  • دنباله دامنه را با توجه به نوع کسب و کار خود انتخاب کنید
  • حتماً به برند خود توجه داشته باشید
  • سریع عمل کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید

با در نظر گرفتن این موارد کار انتخاب دامنه برای شما ساده‌تر خواهد بود. مطالب بعدی را به انتخاب‌هاست اختصاص می‌دهیم تا گام دوم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را هم با توجه به آن بردارید.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *