بازاریابی محتوایی : یک شرکت رسانه ای جدید؛ ردبول Red Bull؟
برند نوشابه ی انرژی زا خود را بعنوان نوشابه ی عصر محتوای قابل اشتراک تجهیز می کند؛ و تمایل دارد آزادانه به تولید محتوای خوب بپردازد؛ به گونه ای که از محتوای غیر بازاریابی قابل تشخیص نباشد. ردبول در حقیقت، یک شرکت رسانه ای است که نوشابه ی غیر الکلی می فروشد. “برایان موریسی، دیجی دِی”
در میان مناظره ها، زمانی که مردم از من می پرسند بهترین نمونه ای که در دنیا در زمینه ی بازاریابی محتوایی سراغ داری کدام است، پاسخ من “ردبول” است. در مرکز داستان سرایی ردبول، گروهی به نام ردبول میدیاهوس Red Bull Media House قرار دارد.
بر اساس لیست نوآورترین شرکت های سال ۲۰۱۲ تحت نظر فَست کُمپانی، ردبول از طریق تلاش های متعددی که در زمینه ی محتوا انجام داده است، وفادارترین مخاطبان کره ی زمین را بدست آورده است. خانه ی رسانه ی ردبول، موتوری است که باعث این اتفاق شده است. این مهم، از راه ابتکاری زیر بدست آمده است:
- مخزن محتوای ردبول Red Bull Content pool: این شرکت مجوز استفاده از ۵۰هزار عکس و ۵ هزار ویدئو را به شرکت های رسانه ای اعطا می کند. بله، شرکت های رسانه ای به ردبول پول می دهند تا حق استفاده از مطالب با برند ردبول را خریداری نمایند.
- بایگانی ردبول Red Bull Records: با دفترهایی در لس آنجلس و لندن، بایگانی ردبول با مجریان قرارداد می بندد تا مطالبی را که هم راستا با شعار “ردبول به شما بال می دهد Give you wings” ضبط نمایند؛ علاوه بر آن، نشر موزیک ردبول Red Bull music publishing، آهنگ سازان و ترانه نویسان بلندپرواز را تقویت می کند؛ در نهایت، ردبول تمام این آهنگ ها را بعنوان بخشی از مخزن محتوایی خود جمع آوری نموده و در برنامه های دیگر ردبول، به کار می گیرد.
- ردبولتن The Red Bulletin: یک ماهنامه ی کاغذی و دیجیتالی به نام ردبولتن که بین ۴.۸ میلیون مشترک در سراسر دنیا، در ۱۱ کشور و به چهار زبان منتشر می شود.
و این ها تازه شروع راه است. خانه ی رسانه ی ردبول، از ده ها برند دیگر در تلویزیون، رادیو، فیلم و رویدادهای خاص نظیر ردبول استراتوس Red Bull stratos تشکیل می شود (استراتوس پرش فلیکس بام گارتز از لبه ی فضا بود، که به وسیله ی ردبول، حمایت مالی شده بود. این پرش به وسیله ی ردبول و از طریق عکس های بیشمار و ۱۵ ویدئو که بالغ بر ۳۵ میلیون بار صرفا در یوتیوب دیده شد، مستند شده است.)
مطابق با آمار فست شرکت. ردبول دارای سهم ۴۳درصدی در بازار رقابتی نوشیدنی های انرژی سازست: با رشد درآمد دو رقمی امروزه، ردبول هزینه ی مربوط به تلاش های تهیه ی محتوای خود را از راه فروش محصول بدست می آورد؛ اما در آینده انتظار می رود به طور مستقیم از فروش داستان ها و محتواهایی که خلق می کند، سود کسب نماید.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالاتبازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید