swot چیست و چه کاربردی دارد؟
ماتریس SWOT در واقع یک سیستم تحلیلی است که به شما کمک می کند با آنالیز عوامل داخلی و خارجی مربوط به سازمان، فرصت ها (Opportunities)، تهدیدها(Threats) ، نقاط قوت (Strenghts)و ضعف(Weaknesses) سازمان یا پروژه خود را بشناسید و راهکارهایی برای استفاده از فرصت و نکات مثبت و یا رفع نقاط ضعف و تهدید ارائه کنید.
SWOT به شما کمک می کند تا برای درک موقعیت فعلی و آینده بازار، برای یک یا چند هدف مشخص برنامه ریزی کنید.هنگامی که عوامل مختلف این سیستم شناسایی می شوند، افراد تصمیم گیرنده در رابطه با آن موضوع عوامل موفقیت و یا شکست پروژه یا سازمان را می شناسند و می توانند در محیطی رقابتی به فعالیت بپردازند و اتفاقات گوناگون را پیش بینی کنند.
این ماتریس عمدتا برای نهاد های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد اما همچنین برای سازمان های غیرانتفاعی و گاهی برای ارزیابی شخصی نیز به کار برده می شود.یکی دیگر از موارد استفاده آن در ارزیابی ایده ها، محصولات و یا پروژه ها می باشد.
برای استفاده از این جدول می بایست ابتدا فرصت ها،تهدید ها و نقاط ضعف و قوت بررسی و شناسایی شوند.
نقاط قوت و ضعف مربوط به بررسی مسائل درونی سازمان یا پروژه می باشند که می توانند شامل موارد زیر باشند:
- ویژگی های مثبت یا منفی محصولات یا خدمات و فاکتورهای برتری نسبت به رقبا
- منابع مالی و نقدینگی سازمان
- نیروی انسانی متخصص و تعداد افراد شاغل در سازمان
- داشتن تجهیزات خاص و یا انحصاری بودن محصولات و خدمات
- و موارد متعدد دیگر….
تهدیدها و فرصتها نیز مبروط به مسائل بیرونی سازمان یا پروژه می باشند که می توانند شامل موارد زیر باشند:
- وضعیت بازار کنونی و بررسی عرضه و تقاضا
- وضعیت اقتصاد جامعه و سطح معیشت مردم
- فرصت ها یا تهدید های ارتباطی با تامین کنندگان و یا فروشندگان مانند قطع همکاری یا موقعیت همکاری
- فرصت ها و تهدید های مربوط به مسائل سیاسی و بین المللی مثل تحریم های مختلف و محدودیت های قانونی
- بررسی تقویم و تاریخ های مهم که می تواند روی عملکرد شما موثر باشد مثل ماه محرم یا رمضان و یا اعیاد و ..
- و موارد متعدد دیگر….
سپس جدولی به دو ستون و دو ردیف مانند شکل زیر رسم می کنیم:
با بررسی جدول بالا شکل چهار نوع استراتژی کلی بدست می آید که می توان در موارد مختلف از آن ها استفاده کرد:
مدل SO: به طور کلی مفید است و به استفاده از نقاط قوت برای بهره برداری از فرصت های موجود می پردازیم
مدل WO: استفاده از فرصت های پیش آمده برای پوشاندن و رفع نقاط ضعف
مدل WT: برای پروژه یا سازمان آسیب محسوب می شود و می بایست آمادگی پوشش نقاط ضعف در مقابل تهدیدهای احتمالی و موجود را در نظر بگیریم.
مدل ST: استفاده از نقاط قوت برای مقابله با تهدیدها
ادامه ی مقالات مارکتینگ را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید