باغ وحش در بازار تبلیغات
همانطور که هنرمندان در جستجوی شهرت هستند، تبلیغات چی ها هم با سرعت به آخرین ایده ی خلاقانه چنگ می اندازند. چند سال پیش حیوانات به خیابان مدیسون هجوم آورند.
یکی از اولین کاراکترهای تبلیغاتی که از باغ وحش خارج شد، خرگوش انرجایزر Energizer بود و بعد رژه ی حیوانات آغاز شد. کوکا کولا با خرس قطبی، بادوایزر Budweiser با مورچه، قورباغه، موش خرما، سگ آبی و در آخر آفتاب پرست. همتای دیگر بادوایزر، بادآیس Bud-Ice در جستجو بود تا حیوان مخصوص خودش را در انحصار بگیرد؛ پس دست اندر کاران تبلیغات از خودشان پرسیدند: آن چه حیوانی ست که بیشتر به او می آید که آبجوی تگری بنوشد؟ بله درست حدس زدید، پنگوئن!
سرویس پستی از عقاب استفاده کرد. مریل لینچ Merrill Lynch بوفالو را نماد خودش قرار داد. تاکوبل Taco Bell، سگ های چی واوا، آل استیت All State، آهو، دریفوس Dreyfus، شیر، امریکن توریستر American Tourister، گوریل، کادیلاک Cadillac، اردک، رنجرور Range Rover، فیل، و BMW، لاک پشت. لاک پشت؟
ماشینی که حرف آخر را در رانندگی می زند، لاک پشت است؟ حداکثر سرعت، کمی بیشتر از سه کیلومتر در روز!
در آخرین آگهی تبلیغاتی دو صفحه ای ماشین مسابقه ی ساترن ویو Saturn Vue از ۲۳ حیوان مختلف استفاده شده بود. خوب حالا استفاده از حیوانات در تبلیغات خوب است یا بد؟ مثل هر سوال دیگری در زمینه ی بازاریابی جواب درست همیشه همین است: بستگی دارد.
بستگی به این دارد که چه چیزی را تبلیغ می کنید. اگر دارید باغ وحش شهر را تبلیغ می کنید، خوب حتما استفاده از حیوانات ایده ی خوبی است. ولی اگر دارید یک اتومبیل را تبلیغ می کنید. احتمالا ایده ی چندان درخشانی نیست.
ولی ذهن خلاق به گونه ی دیگری فکر می کند. اگر تا به حال هیچ کس از حیوانات برای تبلیغ یک اتومبیل استفاده نکرده است، پس حتما ایده ی خوبی خواهد بود و برای اینکه واقعا خلاقیت نشان دهد، مسلما حیوان انتخابی برای تبلیغ یک اتومبیل، حیوانی است که تا به حال به فکر هیچ کس نرسیده است. بنابراین لاک پشت برای تبلیغ BMW انتخاب می شود.
به نظر می آید رژه ی حیوانات همچنان ادامه خواهد داشت. بیش از ۴هزار گونه از پستانداران در اختیار شماست. از یک موش حشره خوار با وزنی معادل ۰.۰۷ اونس گرفته تا یک نهنگ ۱۴۰ تنی. البته نهنگ قبلا توسط پاسیفیک لایف Pacific Life استفاده شده است. ولی اگر علاقه دارید موش حشره خوار موجود است.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
خیلی عالی بود
سپاس