اگر فروشگاه اینترنتی دارید باید بدانید که عکاسی از محصولات میتواند باعث ارتقاء و پیشرفت تجارتتان یا ویران کردن آن شود. تصویرهای ارائه شده از محصولات، اساس کار برای یک سایت موفق است و باید جدی گرفته شوند.
شاید بزرگترین مشکل خریداران آنلاین، عدم توانایی آنها در لمس و دیدن محصولات بهصورت حضوری قبل از خرید باشد. به همین دلیل است که عکاسی باکیفیت برای تجارت اینترنتی بسیار مهم است!
اهمیتی ندارد که محصولاتتان دارای کیفیت بالایی باشند، وقتی تصاویری که تهیه کردهاید مناسب نیستند هیچکس آنها را خریداری نمیکند؛ زیرا خریداران برای درک کیفیت محصولتان تنها به عکس آن متکی هستند.
راهنمای عکاسی از محصولات در کسبوکارهای اینترنتی
اگر بهدنبال کسب اعتماد مشتریان خود هستید عکاسی از محصولات را جدی بگیرید. مردم آن چیزی را که میبینند خریداری میکنند و اگر تصاویر محصولاتتان از کیفیت پایینی برخوردار باشد شانس فروش بیشتر را از دست میدهید. آمارها نشان میدهد، بیش از ۹۰ درصد از مصرفکنندگان برای خرید محصولات به تصاویر توجه میکنند.
اگر میخواهید جزء آن دسته باشید که عکاسی از محصولات خود را بهدرستی انجام میدهند، پس با ما همراه باشید تا ۱۲ نکتهی کلیدی را به شما آموزش دهیم.
۱ ـ ترکیب عکسهای محصولات با تصاویری از زندگی
برای فروشگاههای اینترنتی و آنلاین دو نوع تصویر اصلی وجود دارد: عکسهایی که واضح و شفاف بهصورت تنها از محصول گرفته میشود و عکسهایی که محصول را در بخشی از زندگی نشان میدهند.
در حالت ایدهآل وبسایت یا صفحه فروش شما در رسانههای اجتماعی مختلف باید شامل هر دو نوع تصویر برای تمامی محصولات فروشگاه باشد.
در هنگام عکاسی از محصولات باید توجه داشته باشید که از تمامی زاویههای محصول عکس تهیه کنید؛ زیرا خریدار نمیتواند تصویر را بچرخاند و ببیند شکل و اندازهی محصول از زاویههای مختلف چگونه است. همچنین، داشتنقابلیت بزرگنمایی تصویر باکیفیت عالی، بسیار مهم است.
انتخاب یک پسزمینهی یکسان یا تکرنگ برای عکاسی از محصولات مهم است. اگر این رنگ سفید باشد، بهتر است؛ زیرا از احتمال اشتباه گرفته شدن رنگ پسزمینه با رنگ محصول جلوگیری میکند و همچنین یک پسزمینهی سفید، ویرایش را بسیار سادهتر میکند. تصویر زیر یک محصول را با پسزمینه سفید و ساده نشان میدهد.
از طرفی برای جلبتوجه خریداران و تأثیرگذاری بیشتر بر روی آنها، عکاسی از محصولات در هنگام استفاده میتواند بسیار مفید باشد.
این را به یاد داشته باشید که، یک بلوز با پسزمینهی سفید و ساده نمیتواند جذابتر از تصویر یک دختر که همان بلوز را پوشیده است باشد.
بهعنوانمثال، فرض کنید که محصولات طبیعی مراقبت از پوست را میفروشید و مشتریان این محصولات زنان جوان دوستدار طبیعت هستند. هرچند عکس از محصولات در پسزمینهی سفید عالی است، اما در کنار آن باید تعدادی عکس همراه با مواد گیاهی و طبیعی در پسزمینه قرار دهید که در این صورت بیشتر موردتوجه مشتریان قرار میگیرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید این ترکیت، زیبایی منحصربهفردی را به تصویر داده است.
در حالت ایدهآل، هر محصولی در فروشگاه اینترنتی شما باید شامل چندین عکس از زاویههای مختلف و یک یا دو تصویر در حال استفاده از آنها در زندگی باشد.
۲ ـ استفاده از نور طبیعی در عکاسی از محصولات
اگر بودجهی مناسبی برای عکاسی از محصولات خود ندارید، نیازی به تنظیم نور با دستگاههای پیشرفته نیست. تمام نور موردنیاز شما در خارج از پنجره وجود دارد و رایگان است.
بهترین زمان برای عکاسی صبح زود و یا بعدازظهرها، نزدیک به غروب است زیرا زمانی که خورشید نور مستقیم کمتری دارد، میتوان از سایههای شدید دوری کرد. اگر هم میخواهید در فضای آزاد و بیرون از محیط بسته عکاسی کنید، روزهای کمی ابری بهتر از روزهای آفتابی است.
اگر نوری که از پنجره وارد میشود خیلی شدید است، میتوانید با کشیدن کاغذ سفید و یا یک پارچه آن را کنترل کنید و اگر نور بهاندازهی کافی نیست میتوانید از یک جسم صیقلی جهت منعکس کردن نور بهره ببرید.
درصورتیکه نور طبیعی نباشد میتوانید از سیستم سهنقطهای استفاده کنید. این سیستم از سه منبع نور برای از بین بردن سایههای ناشی از نور مستقیم به کار گرفته میشود.
۳ ـ استفاده از دوربین مناسب
باوجود اینکه در سالهای اخیر عکاسی با تلفنهای هوشمند بسیار رایج شده است، ولی همچنان استفاده از دوربینهای باکیفیت DSLR توصیه میشود.
درواقع در عکاسی از محصولات انتخاب لنز از اهمیت بیشتری نسبت به دوربین برخوردار است. برای عکسهای مناظر طبیعی لنزها با زاویهی دید عریض مفید هستند؛ اما پیشنهاد میشود از آنها برای عکسبرداری از محصولات با پسزمینه تکرنگ استفاده نشود؛ زیرا آنها گاهی اوقات تصویر را کمی تحریف میکنند.
همچنین اگر میخواهید عکسهای متعددی از مسافتهای مختلف بگیرید، بهتر است بهجای تنظیم سهپایهی دوربین از لنزهای با قابلیت بزرگنمایی بهره ببرید و اگر میخواهید از تلفنهای هوشمند استفاده کنید، هرگز از فیلترهای موجود در آن و فلش گوشی استفاده نکنید و در صورت نیاز، میتوانید یک فلش خارجی برای تأمین نور موردنیازتان قرار دهید.
۴ ـ استفاده از سهپایه برای داشتن ثبات
بهترین راه برای اطمینان از شفافیت، تمرکز و باکیفیت بودن عکاسی از محصولات استفاده از سهپایه است. سهپایهها مطمئناً یک سرمایهگذاری ارزشمند برای عکسبرداری حرفهای است. مهم نیست که چقدر دستانتان بدون لرزش و پایدار هستند، هیچ انسانی قادر به ایجاد ثباتی نیست که یک سهپایهی ساده میتواند ایجاد کند.
اگر به سهپایه دسترسی ندارید دستکم با قرار دادن آن روی صندلی، پشت کتاب یا برخی از سطحهای مرتفع دوربین خود را تثبیت کنید. این موضوع برای عکاسی با تلفنهای هوشمند نیز صادق است. سهپایههای زیادی بهطور خاص برای تلفنهای هوشمند ساخته شدهاند که میتوانید از آنها برای عکسبرداری حرفهای با بیشترین شفافیت و کمترین لرزش استفاده کنید.
۵ ـ محصولات خود را قبل از عکسبرداری آماده کنید
هرچند ممکن است این موضوع کاملاً واضح بهنظر برسد، اما یک گام مهم در روند عکاسی از محصولات برای کسبوکارهای اینترنتی است. قبل از اینکه از محصولاتتان عکس بگیرید مطمئن شوید آنها در بهترین شکل خود قرار دارند.
بهعنوانمثال، اگر لباس میفروشید حتماً آنها را اتویبخار بدهید و مطمئن شوید که بدون چروک هستند. هرگونه برچسب قیمت باید هنگام عکس گرفتن حذف یا پنهان شود. همچنین باید هر گونه گردوغبار را با وسایل مربوطه از بین ببرید.
۶ ـ ویرایش
برای اینکه عکس محصولاتتان واضح و تمیز باشند بعضی از ویرایشها ضروری است. شما میتوانید از فوتوشاپ، لایتروم یا هر نرمافزار ویرایش دیگری برای روشنتر کردن زمینهها و از بین بردن سایهها استفاده کنید. ولی به یاد داشته باشید که بیشازحد عکسها را ویرایش نکنید، زیرا تصاویر محصولات نباید با تغییر رنگ، شکل یا بافت گمراه کننده بهنظر برسند.
در تصاویر محصولاتی که دارای پسزمینه تکرنگ هستند ممکن است بخواهید پسزمینه را بهطور کامل در طی فرآیند روتوش حذف کنید. در واقع ۹۲ درصد از صاحبان فروشگاههای آنلاین برای تمیز و شفاف نگه داشتن تصویر محصولاتشان از روتوش استفاده میکنند. زمینههای شفاف همچنین باعث میشوند تصاویر شما برای بازنشر در سایر موارد تبلیغاتی بسیار مفید باشند.
۷ ـ برنامهریزی قبل از عکاسی از محصولات
قبل از گرفتن هرگونه عکس، باید برای همه چیز از پسزمینه تا روشنایی و حتی فاصله بین دوربین و محصول برنامهریزی کاملاً مشخصی داشته باشید. اگر بدون برنامهریزی شروع به عکسبرداری کنید ممکن است بهدلیل تناقض در عکسها نیاز به عکسبرداری دوباره داشته باشید و این کار وقت و زمان زیادی را از شما میگیرد.
داشتن یک راهنمای مناسب برای عکاسی از محصولات قبل از شروع کار در طولانی مدت باعث صرفهجویی در زمان و هزینههای شما شود.
۸ ـ عکاسی از محصولات توسط کاربران را در نظر بگیرید
مطالعات نشان دادهاند که عکاسی از محصولات توسط کاربران، ترغیبکنندهتر از عکسهای حرفهای گرفته شده است. چون این تصاویر بیشتر میتوانند اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند.
از این گذشته، اگر یک کاربر بهاندازهای از محصول شما راضی باشد که خواهان به اشتراک گذاشتن آن شده است، پس ممکن است دیگران متقاعد شوند که اگر از این محصول استفاده کنند همان احساس را تجربه خواهند کرد.
درحالیکه این عکسها ممکن است بهاندازهی عکسهای حرفهای محصولاتتان باکیفیت نباشد، اما هدف از اشتراکگذاری آنها افزایش اعتبار و کسب اعتماد است.
۹ ـ از محصولات خود منحرف نشوید
حواسپرتیهای غیرضروری در تصاویر محصولات میتواند از اثربخشی آنها کم کند. اطمینان حاصل کنید که محصولات شما نقطهی کانونی هر عکسی است که میگیرید. اگر کارد و چنگال میفروشید؛ نمایش یک میز که محصولاتتان را با بشقابها و لیوانهایی که نمیفروشید ترکیب کرده است، میتواند پریشان کننده باشد. باید مطمئن شوید که محصولاتتان مرکز توجه عکسها هستند.
بهعنوانمثال، تصویر بالا نشان میدهد که چگونه باید از محصول خود با پسزمینه تار عکاسی کنید تا بیشازحد از محصول خود منحرف نشوید و همچنین عکسی تهیه کنید که نشان دهد در حال استفاده از محصول در زندگی روزمره هستید.
۱۰ ـ عکسهایتان را برای موتور جستجو بهینهسازی کنید
سئو یا بهینهسازی برای موتور جستجو، بسیار مهم است. برای اینکه بازدید از سایتتان افزایش یابد باید عکسهایتان را برای موتور جستجو بهینه کنید. عالی بودن یک عکس معنایی ندارد، اگر بارگذاری عکس طولانی باشد. درنتیجه باید عکسهایی کم حجم در سایت خود قرار دهید. همچنین این نکته حائز اهمیت است که داشتن کیفیت عالی برای عکس به این معنی نیست که حتماً باید حجم زیادی هم داشته باشد.
یک راهکار دیگر برای افزایش رتبه سئو میتواند نامگذاری تصاویر با کلمات کلیدی باشد.
۱۱ ـ بهترین عکس را انتخاب کنید
زمان لازم برای اینکه مغز بتواند یک تصویر را پردازش کند بسیار پایین است. همچنین میانگین مدت زمانی که افراد برای بازدید از یک وبسایت اختصاص میدهند ۰.۲۵ ثانیه است که بسیار سریعتر از آن است که مغز بتواند اطلاعات مبتنی بر متن یا کلامی را پردازش کند. در حقیقت، مردم بهطور طبیعی تصاویر را در اولویت قرار میدهند و قبل از اینکه حتی یک متن در وب سایتتان بخوانند، چشمشان بلافاصله به تصاویر جلب میشود. در نتیجه بهترین عکس از محصولتان را بهعنوان اولین عکس در سایت قرار دهید.
اگر عکس ارائه شده از محصولاتتان نمایندهی خوبی از نامتجاری شما نباشد، فروش آنها با مشکل مواجه میشود، در نتیجه عکاسی از محصولات را جدی بگیرید و بهترین عکسها را انتخاب کنید.
۱۲ ـ استخدام یک حرفهای
اگر فکر میکنید رعایت نکات گفته شده در حد یادگیری یک شغل است باید بدانید که همینطور است. عکاسی از محصولات یک شغل حرفهای و دشواری است و میتوانید با استخدام یک عکاس محصول باتجربه در دراز مدت در هزینه و زمانتان صرفهجویی کنید تا به آنچه مهمتر است یعنی کسبوکارتان توجه بیشتری داشته باشید.
یکی از مهمترین ویژگیهای یک وبسایت موفق در کسبوکار اینترنتی، عکاسی باکیفیت از محصولات است. تصاویر مرتب و تمیز، کلید اصلی پیشرفت هستند. هنگام گرفتن عکس از محصولات، نکات مهمی را باید در نظر داشته باشید: نورپردازی، نوع و کیفیت لنز، فاصله دوربین از محصول و ثابت نگه داشتن دوربین. علاوه بر اینها ویرایش تصویر نیز بهاندازهی خود فرآیند عکس گرفتن مهم است!
دیدگاهتان را بنویسید