چگونه احساس مهم بودن را در کارکنان ایجاد کنیم؟
هرکس نیاز دارد احساس کند فرد مهمی است. در گذشته مدیران با تحقیر کارکنان کارها را به انجام میرسانند. در حالی که امروزه این روند دگرگون شده است. مدیران به طرق زیر میتوانند احساس مهم بودن را در کارکنان ایجاد نمایند:
اول: گوش سپردن به سخنان کارکنان(شنود موثر)؛ اجازه دهید که کارکنان سازمان متوجه شوند که افکارشان برای شما محترم است. اجازه دهید افراد عقایدشان را بیان نمایند. زمانی که مدیر احساس مهم بودن را در فرد ایجاد کند، آن فرد بسیار شادمان خواهد شد و سطح انرژی وی افزایش مییابد.
دوم: تفویض اختیار به کارکنان؛ یکی از اشکال احترام به کارکنان، تفویض اختیار به آنان است و مدیر با تفویض اختیار تواناییهای فرد را مورد تأکید قرار میدهد و میزان ارزش و احترام به فرد را عملاً نشان میدهد.
سوم: تأیید و تحسین کارکنان؛ اجازه دهید کارکنان بدانند که تا چه حد مورد تأیید هستند. بهتر است مدیران احساس تأیید و تحسین خود را به زبان بیاورند، حتی اگر برای به موقع سرکار حاضر شدن فرد باشد تا فرد بداند که مدیر وی برای حضور او در رأس ساعت ارزش قائل است. در هر فردی چیزی برای تحسین و ستایش وجود دارد، بگذارید از آن باخبر شود.
چهارم: ایجاد احساس باارزش بودن و قدرت داشتن در کارکنان؛ با استعدادترین و تواناترین کارکنان اگر خود را باور نداشته باشند از استعدادهای خود نمیتوانند بهره ببرند. آنها کمتر از حد معقول تلاش میکنند. مدیران مؤثر به کارکنان خود کمک میکنند تا احساس باارزش بودن و قدرت داشتن کنند.
پنجم: نادیده نگرفتن جنبههای مثبت کارکنان؛ در تعریف و تمجید خست به خرج ندهید. مراقب باشید در این دام گرفتار نشوید که فقط در مقابل جنبههای منفی رفتار فرد واکنش نشان دهید و جنبههای مثبت را نادیده بگیرید.
ششم: ایجاد احساس امنیت در کارکنان؛ اجازه دهید کارکنان راحت باشند و بدون ترس از طرد شدن و مورد انتقاد قرار گرفتن دیدگاه خود را ابراز نمایند. در این صورت است که فرد از خطر استقبال میکند و به نتیجه میرسد. همچنین به افراد بیاموزید که از پرسیدن سوال هراسی نداشته باشند.
(منبع: رفتار سازمانی مثبت تألیف دکتر علی نصر اصفهانی و مهدی نصر اصفهانی)
دقیقا در شرکت ما
این قضیه وجود دارد
مدیران ، واقعا مدیریتی عالی و حساب شده دارند
ممنون از شما و مطلب خوبتون