کمپین پیشنهاد غذای رایگان به دانشجویان
مرکز خرید ایست وود تون (Eastwood Towne Center) با مساحتی معادل ۳۰ هزار مترمربع، در نزدیکی ایالت میشیگان قرار دارد، جایی که بیش از ۴۵ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند. همچنین بیش از ۱۹ میلیون دانشجوی نیمه وقت و تمام وقت و فارغ التحصیلان دانشگاه میشیگان در این منطقه زندگی می کنند.
تیم بازاریابی این مرکز خرید به دنبال دستیابی به این بازار بود. در حقیقت آنها به دنبال تدوین استراتژی هایی بودند که بتوانند به این بازار بالقوه ی قدرتمند دست یابند. تیم بازاریابی این مرکز خرید، صفحه ی فیس بوک این افراد را شناسایی کرده و آنها را تحت نظر گرفتند. چالش اصلی، ترغیب و متقاعد کردن آنها برای دنبال کردن صفحه ی فیسبوک مال بود.
تیم بازاریابی طی یک پژوهش غیر رسمی، از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه پرسید که در زمان تحصیل در مدرسه، چه چیزی باعث انگیزش و تغییر رفتار آنها می شد. بیشترین پاسخ دریافت شده، “غذای رایگان” بود! به همین دلیل این مرکز خرید تمرکز زیادی روی خدمات غذا و نوشیدنی داشت.
برنامه های مختلف تشویقی برای جذب مخاطبان اجرا شد و با همکاری برندهایی همچون “ساب وی” و “استارباکس”، رویدادهای مختلف مبتنی بر خوراکی تدوین شد. استراتژی اصلی تیم بازاریابی، جذب دانشجویان و دانش آموزان با ارائه ی غذاهای رایگان و نوشیدنی های جدید بود.
برای معرفی کمپین “رایگان خوشمزه” (Freebie-Licious)، یک تیم میدانی در هفته ی اول سال تحصیلی وارد محوطه ی دانشگاه میشیگان شده و با شعار “این را بجو!” دانشجویان را ترغیب به مشارکت می کردند. برای اطلاع رسانی بهتر، یک تبلیغ بنری هم در وب سایت رسمی دانشگاه میشیگان قرار گرفت. با توجه به پر بازدید بودن این سایت در فصل ثبت نام و انتخاب واحد، این تبلیغ کمک زیادی به فراگیری این کمپین کرد.
این کمپین در شبکه های اجتماعی هم فعالیت داشت. در صفحه ی فیسبوک این کمپین، قرعه کشی انجام می شد و به ۱۰۰ نفر، جایزه هایی تعلق می گرفت. این جایزه ها شامل نوعی غذای معروف مکزیکی، وعده ی ناهار و ساندویچ های رایگان می شد. دانشجویان برنده، می توانستند از این جایزه ها در رستوران ها و فست فودهای مرکز خرید استفاده کنند.
مدیر این مال، درباره ی این کمپین توضیح داد: “ما به دنبال حداکثر کردن کارایی رسانه ها و استراتژی های سنتی بودیم. از طرفی می دانستیم که باید با دانشجویان از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط باشیم. پیام بازاریابی باید با توجه به نیازهای دانشجویان، به آنها می رسید. دانشجویان نیاز به غذا خوردن داشتند و این موضوع آنها را جذب می کرد. پس ما از طریق غذای رایگان، به دنبال بهترین راه برای جذب آنها بودیم.”
این کمپین بسیار هیجان انگیز بود. مفهوم توزیع رایگان غذا بین مردم، راحتی مشارکت دانشجویان و ساخت صفحه ی فیسبوک کمپین، بسیار سودمند بود.این کمپین چشم انداز بلندی داشت. آنها در دو ماه اول بازگشت سرمایه ی مناسبی نداشتند اما توانستند با مشتریان قدیمی راه خوبی را ادامه دهند.
پس از اجرای این کمپین، صفحه ی فیسبوک مرکز خرید با افزایش ۲۵ درصدی طرفدارانش مواجه شد. این تجربه ی خوب، باعث نگاه ویژه ی اتاق فکر این برنامه به شبکه های اجتماعی شد. در نتیجه، در فازهای بعدی این برنامه، به شبکه های اجتماعی دیگر مانند توئیتر و فرواسکوئر هم توجه زیادی شد.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید