چگونه می توانید دنبال کنندگان بیشتری داشته باشید؟
مدیران بسیاری از مراکز خرید و مال ها همیشه به دنبال افزایش تعداد دنبال کنندگان و طرفداران خود در شبکه های اجتماعی همچون توئیتر و اینستاگرام هستند. مهم ترین نکته در این راستا، تمرکز دقیق و کافی روی محتوای تولید شده است. برای کمک به این موضوع، آنها می توانند از اصل ایبل(ABLE) استفاده کنند:
- همیشه در دسترس بودن (Always be available)
- ثابت قدم بودن (Be consistent)
- گوش دادن و یادگیری (Listen and learn)
- درگیری (Engage)
همیشه در دسترس بودن: هیچ چیز مانند در دسترس بودن در شبکه های اجتماعی مهم نیست. مردم انتظار دارند تا نسبت به سوالات، نگرانی ها، دغدغه ها و نظرات خود، پاسخ و واکنش های سریع سازمان ها را ببینند. باید به سرعت به نظرات آنها واکنش نشان دهید، این یعنی زمانی کمتر از پانزده دقیقه.
مارک تورو، مدیر ارتباطات شرکت نورث امریکن پراپرتیز، می گوید: مدیر بازاریابی در شبکه های اجتماعی ما باید ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته آنلاین باشد! او باید به اتفاقات آنلاین در زمان درست واکنش نشان دهد. آتلانتیک استیشن بطور میانگین ۵۰ تا ۶۰ پست روزانه در توئیتر ارسال می کند که معادل ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ پست ماهانه می شود.
این حجم از فعالیت فقط برای شبکه های اجتماعی توئیتر می باشد و این مرکز در شبکه های اجتماعی دیگر نیز فعالیت دارد. آنها از شبکه های اجتماعی نتایج مطلوبی بدست آورده اند و به فعالیت های خود در این حوزه به طور جدی ادامه می دهند.
ثابت قدم بودن: شاید این جمله ی قدیمی را در دنیای بازاریابی شنیده باشید: “شما محصولی را بسازید، مشتریان خودشان می آیند.” این دیدگاه در شبکه های اجتماعی نتیجه ای ندارد. سازمان های زیادی مشاهده شده اند که در توئیتر، فیسبوک یا شبکه های دیگر یک صفحه باز کرده و آن را به حال خود رها کردند.
این دقیقا مثل این است که به شما میکروفونی داده شده که با آن می توانید به همه ی مشتریان بالقوه و بالفعل خود دسترسی پیدا کنید، اما شما هیچ چیز نمی گویید. طبیعتا مشتریان شما دلسرد و خسته می شوند و آن جا را ترک می کنند.
با به روز نگه داشتن صفحه های اجتماعی، نشان می دهید که سازمانی پویا و پر محتوا هستید.
گوش دادن و یادگیری: با شبکه های اجتماعی، شما بستری بی پایان از نظرات مشتریان خود دارید. مرکز خرید شما به طور پیوسته باید به دنبال درک خواسته های مشتریان، افکار آنها و موضوعات مورد اهمیت آنها باشد. برخی از سازمان ها از این می ترسند که برخی مشتریان نظرات منفی خود را در شبکه های اجتماعی آنها منتشر کنند.
اما نکته ی مهم این است که در صورت نبودن بستری مانند شبکه های اجتماعی، آن مشتریان باز هم نظرات خود را منتشر می کنند، اما در فضاهایی که شما به آنها دسترسی نخواهید داشت. در حالیکه در شبکه های اجتماعی این فرصت را دارید تا به نظرات منفی یا انتقادات مشتریان پاسخ داده و آنها را حل و فصل کنید. با این کار می توانید روی آنها تاثیر گذار باشید.
مثلا هول فودز (Whole Foods) توانسته به شناخت خوبی از دنبال کنندگان خود برسد و به راحتی با آنها تعامل کند. مثلا در توئیتر از آنها می خواهد تا پیشنهادات خود را درباره ی خوراکی های جذاب و غذاهای ترکیبی بگویند. سپس تلاش می کند تا محتواهایی مرتبط با آنها منتشر کند. برای این کار از هشتگ های مناسب هم استفاده می کند. این کار باعث می شود این شرکت حتی در زندگی روزمره ی مشتریان وفادار خود هم نفوذ کند.
درگیری: تعریف درگیری این است: “مشغولیت و جلب توجه فرد یا افراد مختلف”. دقیقا به همین راحتی! شما باید توجه دنبال کنندگان خود را جلب کنید.
ویدئو و عکس با کیفیت از ابزارهای اصلی در تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی هستند. محتواهای تصویری، نرخ درگیری بالاتری نسبت به محتواهای متنی دارند.
یکی از نمونه های موفق، فروشگاه های زنجیره ای برند جهانی لوازم آرایش و زیبایی سفورا (Sephora) می باشد. این خرده فروش، به طور پیوسته در حال انتشار عکس، ویدئو، متن و لینک های جذاب در توئیتر و اینستاگرام است. مدیر بازاریابی دیجیتال سفورا می گوید: از نظر ما دنیای دیجیتال فضایی برای خرید و فروش آسان تر مشتریان نیست، بلکه فضایی برای تعامل با مشترین است تا به آنها چگونگی استفاده از محصولات و آرایش صحیح را آموزش دهیم و بازخورد محصولات و خدمات خود را از آنها دریافت کنیم.
نکته ی مهم و طلایی این است: “مهم نیست چه تعداد طرفدار و دنبال کننده دارید، مهم این است که چقدر توانسته اید آنها را درگیر کنید”. به صورت روزانه مطالبی را که می دانید برای مخاطبان ارزشمند است را، پست کنید. خود را برای دریافت بازخوردهای مخاطبان و شنیدن صدای آنها آماده سازید. سپس نتیجه دریافت بازخورد آنها را نشان دهید.
روی اصل بیل تمرکز داشته باشید. همیشه یادتان باشد، این مربوط به شما نیست، مربوط به مخاطبان شماست.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید