پرورش رابطه (Nurture your relationship)
یک رابطه در دنیای واقعی نیازمند تعهدات بلند مدت می باشد. شما برای داشتن یک رابطه ی خوب، روی آن سرمایه گذاری می کنید. این منطق در شبکه های اجتماعی هم وجود دارد. شخصیت کسب و کار شما چگونه است؟ همزمان با رشد رابطه، مردم راحت تر با شما معامله می کنند.
طرفداران شما می خواهند بدانند که چقدر برای شما اهمیت دارند. مهم نیست ۲ یا ۲۰ میلیون طرفدار داشته باشید، باید به آنها نشان دهید که چقدر برای شان ارزش قائلید. به نظرات آنها پاسخ دهید و آنها را لایک کنید. روی موضوعاتی تمرکز کنید که برای آنها مهم است.
یک برنامه ی گفتگوی زنده ی تلویزیونی با یک ستاره ی سینما را در نظر بگیرید. بیش از ۹۰ درصد این گفتگو درباره ی زندگی شخصی ستاره یا حواشی و شایعات موجود درباره ی اوست. تنها ۱۰ درصد از گفتگو درباره ی فیلم ها و آثار هنری خواهد بود.
فکر کنید! مردم چه چیزی می خواهند بشنوند؟ برنامه های ترفیعی و فروش خود را طوری طراحی کنید که مورد علاقه ی مخاطبان باشد. مطالبی در شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کنید که مردم واقعا دوست دارند بشنوند وجذب آنها شده و آنها را باز نشر کنند.
برند سفورا (Sephora)، خرده فروش محصولات زیبایی، به جای اینکه روی فروش محصولات خود تمرکز کند، روی تامین محتوا برای ارائه ی مزایا به مشتریان تمرکز کرد. مثلا آنها پست هایی درباره ی چگونگی استفاده از رژ لب های پررنگ منتشر کردند. همچنین با استفاده از فیسبوک نظرسنجی هایی برگزار کردند تا محصولات مورد علاقه ی طرفداران را شناسایی کنند و مسابقاتی در شبکه های اجتماعی برگزار می کرد و به برندگان نمونه های رایگان محصولات جدید را جایزه می داد.
افزایش یادگیری (Keep learning)
یکی از مزایای شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام این است که شما می توانید بازخوردهای لحظه ای از مشتریان خود دریافت کنید. شما می توانید تغییراتی در محصول و خدمات خود ایجاد کنید که واقعا مورد نظر مشتریان است. فیسبوک اینسایتز (Facebook Insights) یکی از ابزارهای مفید برای درک مخاطبان خود و علایق آنهاست.
این پلتفرم به صاحب صفحه، مقیاس هایی (Scales) همچون نرخ رشد کاربران (User Growth)، توزیع جمعیت شناختی (Demographic)، مصرف محتوا (Consumption of Content) و تولید محتوا (Creation of Content)، درباره ی وضعیت محتوا می دهد که با استفاده از آنها، می تواند درگیری را افزایش داده و تجربه ی کلی فیسبوک را ارتقا دهد.
مسیز، دپارتمان استور معروف، که فعالیت های خوبی در شبکه های اجتماعی دارد، از بازخوردهای دریافتی کاربران برای تولید محتواهای جدید در شبکه های اجتماعی استفاده کرد.مثلا هنگامی که می خواستند درباره ی محصولات مد در صفحه ی فیسبوک خود صحبت کنند، از طرفداران پرسیدند که بیشتر به چه مباحثی علاقه مند هستند؟ که مطالب درباره ی ترفیعات فروش (Proportion) بیشترین رای را آورد.
نکته ی کلیدی برای داشتن یک صفحه ی موفق در شبکه های اجتماعی، تعداد بالای طرفدار یا دنبال کننده نیست. بلکه ایجاد درگیری یا مشغولیت با مصرف کنندگان، ساخت روابط واقعی، بلند مدت و دوسویه و مراقبت از رابطه کلید موفقیت در شبکه های اجتماعی است.
با استفاده از اصل “LINK” که در مقاله ی گذشته توضیح داده شد، می توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و “آغوش اجتماعی” (Social Hug) خود را برای آنها باز کنید. مطمئن باشید که مخاطبان شما احساس مهم بودن دارند و صدای آنها شنیده می شود. علایق مخاطبان را شناسایی کنید و به آنها احترام بگذارید. مک دونالدز جمله ی زیبایی دارد: مشتری، رهبر ما در شبکه های اجتماعی است.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید