نحوه ی کارکرد ذهن در مورد نام ها
زبان، سیستم گرداننده ی ذهن است. هیچ لغتی به تنهایی توسط ذهن پذیرفته نمی شود. هر حرف و هر بخش بار معنایی خود را دارد که گاه مثبت، گاه منفی و گاه خنثی است. اگر می خواهید تاثیر مطلوبی بر ذهن بگذارید، باید لغاتی به کار ببرید که بازتاب همان تفکر و برداشتی باشد که قصد بوجود آوردنش را دارید.
نام خانوادگی دانلد ترامپ Donald Trump در آغاز، درامف Drumpf بود. آیا برج های درامف به راحتی برج های ترامپ به فروش می رفت؟ فکر نمی کنم. بر همین اساس برج های لیپ شتز Lipshitz یا برج های بن لادن هم فروش نمی رفت.
روزی موسسه ی خانه های پالت Pulte Homes، دومین موسسه ی بزرگ ساخت مسکن در آمریکا، با ما تماس گرفت که در مورد پروژه ی ساخت یک نام تجاری مشاورشان باشیم. آنها به ما گفتند که ۶۰ درصد دارندگان مسکن، سازنده ی منزلشان را نمی شناسند.
ما می توانستیم این موقعیت را به درستی درک کنیم. اگر خانه های ما هم توسط پالت ساخته شده بودند، ما هم نمی خواستیم این اسم را به خاطر بسپاریم. پس پیشنهاد کردیم که نامشان را عوض کنند.
آنها گفتند که امکان ندارد، چرا که نام موسس این شرکت پالت است. به این ترتیب شرکت پالت در حال حاضر ۳۰ میلیون دلار در سال خرج تبلیغات می کند. از آن جمله می توان یک تبلیغ بادکنکی بزرگ در مراسم روز عید شکرگزاری در فروشگاه مسیز Macy’s و تیزرهای تلویزیونی را نام برد.
آژانس تبلیغاتی شرکت، گروه بی کام تری از آژانس دارسی ماسیوس بنتون و باولز Bcom3 Group’s D’Arcy Masius Benton & Bowles است. دست کم آنها با آژانسی کار می کنند که نمی توانند در مورد انتخاب نام نامناسب گله ای کنند!
گروه سعودی بن لادن The Saudi Binladin Group، که یکی از بزرگ ترین شرکت های ساختمانی دنیاست، در حال حاضر مشغول مذاکره با موسسات روابط عمومی است. اگر گروه سعودی بن لادن، مشتری موسسه ی شما باشد، اولین پیشنهادی که به آنها می دهید چه خواهد بود؟ بسیاری از شرکت ها وقتی موضوع نام تجاری خودشان به میان می آید، ناشنوا می شوند.
چرا کمپانی کلوگ Kelligg، سس ها و گریوی ها Gravy (سس مخصوص استیک و گوشت) تولید خود را با نام لوگو Le Gout (به معنی مزه در زبان فرانسه)، به بازار می دهد؟ آیا آنها متوجه آن نیستند که شاید این اسم برای مصرف کنندگان سس های لوگو زیادی غلیظ به نظر بیاید؟ شرکت دیگری هم به نام سَپی Sappi وجود دارد که خودش را اینگونه توصیف می کند: “نامی یادآور مرغوب ترین کاغذ.” ما فکر می کردیم سپی نامی برای خطاب کردن آدم های احمق است!
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید