قدرت بیان : برنامه ریزی و آمادگی
“ارزش واقعی انسان، با توجه به اهدافی که دنبال می کند، سنجیده می شود.” مارکوس آرلیوس
دست کم ۹۰ درصد از موفقیت شما به عنوان یک سخنران، با برنامه ریزی برای سخنرانی تعیین می شود. ارنست همینگوی می نویسد:
«باید برای هر واژه ای که می نویسید ده واژه در ذهن داشته باشید، در غیر این صورت خواننده متوجه می شود که واژه تان مناسب نیست.»
اما در صحبت کردن برای هر واژه ای که می گویید باید ۱۰۰ واژه بدانید، در غیر این صورت مخاطبان متوجه می شوند که شما نسنجیده صحبت می کنید. شنونده بلافاصله احساس می کند که شما اطلاعات زیادی ندارید، مگر این که خودتان را کاملا آماده کرده باشید. آمادگی کم در مقابل مخاطبان باهوش و تیزبین، خود به خود اعتبار و اخلاق شما را زیر سؤال می برد. اگر آماده نباشید، یا بدتر از آن، اگر به مخاطبانتان بگویید که «در این مورد تخصص ندارم» پیامتان هرچه قدر هم که خوب باشد بر آنها تأثیر نمی گذارد. از طرف دیگر، آمادگی کامل بلافاصله مشخص می شود و اعتبارتان را افزایش می دهد.
“آمادگی، مخاطبان را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را نسبت به پیام شما پذیراتر می کند.”
ویژگی های مخاطبان در سخنرانی
نقطه شروع آمادگی، مخاطبان هستند. به یاد داشته باشید سخنرانی درباره شما نیست، درباره آنهاست. طوری شروع کنید که گویی یک بازارسنج هستید و قرار است با مشتریان آشنا شوید. آنها دقیقا چگونه افرادی هستند؟ مخاطبان شما، چه کسانی خواهند بود؟ این موضوع برای سخنرانی مؤثر و آمادگی بی نظیر، بسیار مهم است. در این قسمت به چند ویژگی اشاره کرده ام که می توانید برای بهتر شدن سخنرانی هایتان از آنها استفاده کنید.
- سن و گروه سنی
مخاطبانتان چند سال دارند و گروه سنی شان چیست؟ مخاطبان جوان در مقایسه با مخاطبان مسن برداشت، فرهنگ و پیش زمینه های متفاوتی دارند. آگاهی از سن آنها بسیار مهم است.
- جنسیت
جنسیت مخاطبانتان چیست؟ گاهی اوقات نیمی از مخاطبان من زن و نیمی مرد هستند. گاهی اوقات هم ممکن است ۹۵ درصد فقط زن باشند و یا ۹۵ درصد مرد. این تفکیک جنسیت، نحوه برنامه ریزی برای سخنرانی و بیان منظورتان را تحت تأثیر قرار می دهد.
- درآمد
افرادی که در سخنرانی شرکت کرده اند چقدر درآمد دارند؟ به طور میانگین آنها چقدر حقوق می گیرند؟ محدوده درآمد آنها از کمترین تا بیشترین میزان چقدر است؟ مهم تر از همه این که آنها درآمدشان را چگونه به دست می آورند و چه عواملی درآمد آنها را تحت تأثیر قرار می دهد؟ آگاهی از این نکات به شما کمک می کند به مسائل مربوط به پول و درآمد طوری اشاره کنید که برای بیشتر مخاطبانتان قابل قبول و یا قابل درک باشد.
- میزان تحصیلات
سابقه تحصیلی مخاطبانتان چیست؟ آیا آنها از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند؟ آیا تحصیلات دانشگاهی دارند؟ آیا مدرک علوم پایه دارند، یا مدرک مهندسی؟ آگاهی از نوع تحصیلات شنوندگان در انتخاب نمونه ها، مثال ها و کلمات مناسب به شما کمک می کند.
- شغل
خود مشغول کار بوده اند؟ امروزه در رشته آنها چه تغییراتی رخ می دهد. مخاطبان شما برای امرار معاش چه می کنند؟ چه مدت در رشته خاص می دهد؟ آیا حرفه آنها در دوره شکوفایی است یا در دوره رکود؟
- وضعیت خانوادگی
وضعیت خانوادگی مخاطبانتان چگونه است؟ آیا آنها متاهل، مجرد، مطلقه یا بیوه هستند؟ اکثریتشان متاهل هستند یا مجرد؟ فرزند دارند؟ شما باید از این نکات مهم اطلاع داشته باشید.
- میزان آشنایی مخاطبان با موضوع سخنرانی
مخاطبان چقدر با موضوع سخنرانی آشنا هستند؟ اطلاعات آنها درباره موضوعی که می خواهید صحبت کنید، چقدر است؟ آیا آنها مبتدی هستند، یا در زمینه موردنظر اطلاعات نسبی دارند؟ این موضوع مشخص می کند که سخنرانی شما باید تا چه حد ساده یا پیچیده باشد.
- طرز تفکر آنها چگونه است؟
با پرسیدن سؤال های زیر، به طرز تفکر مخاطبانتان پی ببرید:
اهداف و آرمان های آنها چیست؟ با توجه به موضوع سخنرانی، چیزهایی که به آن امیدوار هستند یا از آن هراس دارند چیست؟
آنها چه نیازهایی دارند که ممکن است با توصیه ها و ایده های شما برطرف شوند؟ *ارزش ها و اعتقادات آنها چیست؟
جهت گیری سیاسی آنها چیست؟ *اعتقادات یا تعهدات مذهبی آنها چیست؟ دغدغه ها، نگرانی ها یا مشکلات آنها چیست؟
آشنایی با شرایط عاطفی افرادی که در سخنرانی شما شرکت می کنند، در ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار مهم است. اگر قبل از سخنرانی این سؤالات را از طراحان بپرسید و وب سایت آنها و مطالب منتشر شده شان را مطالعه کنید، می توانید جواب هایی را که می خواهید پیدا کنید.
منبع: (قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت بیان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید