زمان اینکه فروش بیشتر، تنها با افزایش ترافیک سایت میسر شود، به سر رسیده است؛ برای افزایش واقعی فروش، لازم است تجربه کاربر در سایتتان را بهینه کنید تا میزان بیشتری از بازدیدکنندگان سایت را به خریداران واقعی تبدیل کنید. این تکنیک جدید، بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) نامیده شده است و وبسایتهای بسیاری تاکنون از آن بهره گرفتهاند. آیا شما نیز تمایل به بهره بردن از آن دارید؟
این مقاله به شما کمک میکند تا به سرعت از مزایای بهینهسازی نرخ تبدیل، بهرهمند شوید. اما این مقاله صرفا یک راهنمایی ابتدایی نیست؛ اگرچه با مبانی بهینهسازی نرخ تبدیل شروع میشود، اما به دنبال آشکار کردن جنبههای اصلی آن است که شامل عناصر اصلی بهینهسازی نرخ تبدیل، اهمیت تحقیق در این زمینه و اقدامات لازم برای بیشینه کردن موفقیت شما در این زمینه میشود. با بهکارگیری این دستورالعملها میتوانید به میزان قابل توجهی فروش و درآمد وبسایتتان را، بدون افزایش ترافیک، افزایش دهید.
بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
بهینهسازی نرخ تبدیل، هنر تبدیل کردن بازدیدکنندگان سایت به مشتریان است. با افزایش نرخ تبدیل، فروش و درآمد وبسایتتان را بدون نیاز به ترافیک بیشتر، افزایش میدهید.
بهینهسازی نرخ تبدیل، چه مزایایی برای وبسایت شما دارد؟
بزرگترین مزیت این کار این است که به حصول سود بیشتر از وبسایت، کمک میکند. اما چگونه:
- با همان ترافیک قبلی سایت، مشتریهای راغبتر و یا فروش بیشتری در وبسایت شما ایجاد میکند؛ این امر به معنای آن است که نیازی به صرف هزینه و زمان بیشتر برای افزایش ترافیک سایت ندارید.
- به افزایش میزان بازگشت سرمایه از هزینههای صرفشده برای بازاریابی کمک میکند، و هزینههای تحمیلشده برای فروش و کسب سود را کاهش میدهد.
- وبسایت شما را بهبود میدهد، تا بازدیدکنندگان بیشتری با آن ارتباط برقرار کنند، و از این طریق شانس بازگشت و تبدیل آنها به مشتری را در آینده افزایش میدهد.
با بهینهسازی نرخ تبدیل، چه نتایجی را میتوان انتظار داشت؟
نتایج مورد انتظار، بستگی به میزان تلاش، بودجه و سطح تخصصی شدن دارد. با یک تلاش متعادل، میتوان نرخ تبدیل را ۵ تا ۱۰ درصد، افزایش داد؛ اگرچه این مقدار زیاد به نظر نمیرسد، اما تأثیر زیادی بر فروش آنلاین شما خواهد داشت. اما اگر تلاش خود را در بهینهسازی نرخ تبدیل به بالاترین حد ممکن برسانید، نتایج شگفتانگیزی خواهد داشت، برای مثال:
- میزان ثبتنام در سایت GetResponse، حدود ۱۵۳ درصد افزایش یافت.
- در سایت CrazyEgg، میزان درآمد با انجام بهینه سازی، ۳۶۳% افزایش یافت.
- بهینهسازی نرخ تبدیل، برای سایت Moz، یک میلیون دلار فروش اضافی به همراه آورد.
چگونه نرخ تبدیل، محاسبه میشود؟
نرخ تبدیل، نسبتی از بازدیدگنندگان سایت است که به اهداف اصلی سایت شما تبدیل میشوند که در بیشتر موارد شامل خرید یا ثبتنام میشود. چگونگی محاسبه آن برای یک سایت تجارت الکترونیک به این صورت است:
۱۰۰ *(تعداد بازدیدکنندگان سایت/ تعداد سفارشات)
این نرخ تبدیل، اغلب به صورت پیشفرض در ابزارهایی مانند Google Analytics، تنظیم میشود. همچنین این ابزارها، «نرخ تبدیل هدف» را برا اهداف خاص مثل ثبتنام یا مشتریهای راغب، پیگیری میکنند.
عناصر اصلی بهینهسازی نرخ تبدیل، چه چیزهایی هستند؟
بهینهسازی نرخ تبدیل، از چهار مولفهی اصلی دارای همپوشانی، تشکیل میشود: تحقیقات تبدیل، تجربهی کاربر، ترغیب وبسایت، تست A/B و شخصیسازی. بهکارگیری کامل این مولفهها، فرصت بهبود نرخ تبدیل و افزایش میزان فروش را فراهم می کند.
تحقیقات تبدیل: دیدگاهها و ایدههای مناسب برای پیشرفت را جمعآوری کنید؛ این کار شامل تجزیه و تحلیل وب، ثبت بازدیدکنندگان، آزمون کاربر و بررسیهای کارشناسی میشود. این بخش ضروریترین قسمت بهینهسازی نرخ تبدیل است و بدون آن، بهینهسازی نرخ تبدیل به صورت موثر قابل انجام نخواهد بود.
ترغیب وبسایت: تنها نمیتوان امیدوار بود که وبسایت، بازدیدکنندگان را تبدیل کند. برای تعامل و تبدیل تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان، از بهترین روشها و تکنیکهای تاثیرگذاری استفاده کنید، که شامل بهکارگیری تأثیر اجتماعی، کمیابی، ضرورت و عمل متقابل میشود.
تجربهی کاربر: بهبود تجربه کاربر، جستجوی آسانتر در وبسایت برای بازدیدکنندگان و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل را در پی دارد؛ بهترین روشها در این مورد شامل بهبود مسیریابی در وبسایت، فرمها و گردش کاربر میشود.
تست A/B و شخصیسازی: تکنیکهای تست A/B و شخصیسازی، برای کشف و نشان دادن بالاترین تجربهی نرخ تبدیل برای وبسایت شما، استفاده میشوند. این روشها بسیار مفید هستند، اما ضروری نیستند؛ به خصوص به این دلیل که بسیاری از وبسایت ها ترافیک کافی یا نرخ تبدیل کافی برای استفاده از این روشها ندارند.
این مولفهها با هم همپوشانی دارند، و یکدیگر را برای بهینهسازی نرخ تبدیل، تقویت میکنند، به ویژه مولفهی تحقیقات تبدیل. برای مثال دیدگاههای تحقیقات تبدیل، ایدههای بهتری را برای تست A/B و شخصیسازی، پرورش میدهد.
چرا تحقیقات تبدیل، بسیار مهم است؟
در مورد چیزهایی که قصد بهبود آنها را در وبسایتتان دارید، تنها به حدسیات خود اکتفا نکنید یا فقط به آنچه مدیرتان قصد بهبود آن را دارد، گوش فرا ندهید؛ چنین کاری برای فروش و میزان تبدل به شکست میانجامد. تحقیقات تبدیل در این زمینه ضروری است، زیرا این تحقیقات با استفاده ار ابزارهای تجزیه و تحلیل و دیدگاههای بازدیدکنندگان، تعیین میکند چه چیزهایی در وبسایت شما، نیاز به بهبود دارند و چرا.
پنج مولفه در تحقیقات تبدیل وجود دارد که لازم است برای دستیابی به بهترین نتایج از آنها استفاده کنید:
- تجزبه و تحلیل وب: ابزارهایی مثل تجزیه و تحلیل گوگل، فقط برای گزارش ترافیک و شاخصهای کلیدی عملکرد نیستند. انجام تجزیه و تحلیلهای عمیق، بخش کمی تحقیقات تبدیل را شکل میدهد و صفحات و منابع ترافیکیِ دارای بالاترین توان را آشکار میکند، تا آنها را بهتر کنیم.
- ثبت بازدیدکنندگان: از این روش برای بررسی دقیق آنچه بازدیدکنندگان در وبسایت شما انجام میدهند، استفاده کنید. اینها برای کشف مشکلات بازدیدکنندگان، مانند مولفههای صفحه یا فیلدهای فرمها که استفاده از آنها سخت است، بسیار مفید هستند. همیشه در مورد صفحاتی که میخواهید آنها را بهبود دهید، دیدگاههایی از این ثبتها بدست آورید.
- ۳. پیمایشها و نظرسنجیها: نظر بازدیدکنندگان، مهمترین چیز در بهینهسازی نرخ تبدیل است. ضروری است که از طریق پیمایشها و نظرسنجیها، بفهمید که آنها چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. نظرسنجیهای تکسوالی برای دریافت بازخوردهای خاص، ایجاد کنید و از نظرات مشتری آگاه شوید.
- آزمون کاربر: هنگامی که مخاطبانِ هدف شما تلاش میکنند کارهایی در وبسایت شما انجام دهند، بازخوردهایی را از آنها بدست آوردید و از آنها سوالاتی را بپرسید. این کار در کشف اینکه آنها در مورد وبسایت شما چگونه فکر میکنند، چه مشکلاتی با آن دارند و چه نظراتی در مورد بهبود آن دارند، مفید خواهد بود.
- بررسیهای کارشناسی: این کار توسط کارشناسان باتجربه در بهینهسازی نرخ تبدیل انجام میشود، و یکی از سریعترین روشهای موثر در دریافت دیدگاهها و توصیهها برای بهینهسازی نرخ تبدیل است.
اطلاعات بدست آمده از مولفههای تحقیقات تبدیل، برای استفاده توسط عناصر دیگر بهینهسازی نرخ تبدیل، که شامل تست A/B نیز میشود، بررسی میشود. در میان این مولفهها، صرف نظر از تجزیه و تحلیل وب، دیگر روشهای تحقیقات تبدیل در اغلب موارد نادیده گرفته میشود و یا به درستی فهمیده نمیشوند. بنابراین شما اکنون توان بالقوهای، برای بهرهبرداری از مزایای آنها در بهینهسازی نرخ تبدیل وبسایت خود دارید.
چگونه از ترغیب کاربران وبسایت، در بهینهسازی نرخ تبدیل استفاده میشود؟
شما نیاز دارید بازدیدکنندگان وبسایت را ترغیب کنید تا خرید کنند یا ثبتنام کنند؛ زیرا تنها نمیتوان به این امید نشست که آنها خود به خود این کار را انجام دهند. بنابراین لازم است از تکنیک جدیدتری برای ترغیب کاربران وبسایت استفاده کرد.
نوشتن مطالب به صورت متقاعدکننده، نقش مهمی را در ترغیب کاربران ایفا میکند، به خصوص از این تکنیک میتوان در نوشتن سر تیترها، فهرستها و فراخوانیها برای عمل استفاده کرد. لازم است ذکر کنید که وبسایت شما چگونه مشکلات مشتریها را حل میکند. تأثیر اجتماعی، ضرورت، کمیابی و عمل متقابل، روشهای موثر در این مورد هستند که از طریق کتاب «تأثیر» رابرت سیالدینی معروف شدهاند.
تأثیر اجتماعی بسیار اهمیت دارد، زیرا برجسته بودن وبسایت شما را نشان میدهد؛ این مورد شامل رتبهبندیها، ویژگیهای مخصوص و لوگوی مشتریهای شناختهشده میشود. انجام این کار، احتمال این را افزایش میدهد که بازدیدکنندگان فکر کنند دیگران به وبسایت شرکت شما علاقه دارند و از آن استفاده کنند.
نشان دادن اینکه خدمات یا محصولات شما ضرورت دارند و یا نادر بوده و به راحتی بدست نمیآیند، میتواند مفید باشد. افراد دوست ندارند احساس کنند که چیزی را از دست میدهند؛ بنابراین این پیامها میتواند نرخ تبدیل بازدیدکنندگان را افزایش دهد.
چرا تجربهی کاربر، برای بهینهسازی نرخ تبدیل ضروری است؟
هنگامیکه استفاده از وبسایت شما برای کاربران سخت است، نرخ تبدیل آن کاهش مییابد. دیگر مهم نیست که چقدر وبسایت شما خوب به نظر میرسد یا چقدر متقاعدکننده است. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که معیار قابل استفاده بودن را برای وبسایت خود اتخاذ کردهاید، تا تجربه کاربر از وبسایتتان را بهبود بخشید. مسیریابی، فرمها و بخشهای گردش کاربر، مولفههایی بسیار مهم در تجربهی کاربر هستند که لازم است بهتر شوند. اینها مثالهایی از این مورد هستند:
- از راهنماهای یکخطی (tooltip) برای فیلدها یا بخشهایی از محتوا که نیاز به توضیح دارند، استفاده کنید.
- امکان مدیریت خطاها را در فیلدهای فرمها بهبود دهید، تا از پر شدن کامل فرمها اطمینان حاصل کنید.
- دکمهها و لینکها را بزرگ طراحی کنید تا برای لمس کردن با انگشت در تلفنهای همراه، مناسب باشند.
آیا در صورت نداشتن ترافیک لازم برای تست A/B، میتوان بهینهسازی نرخ تبدیل را انجام داد؟
تست A/B به همراه شخصیسازی، قسمتی از بهینهسازی نرخ تبدیل است، اما ضروری نیست. اگرچه تست A/B ، برای کشف اینکه کدام ورژن وبسایت شما نرخ تبدیل بهتری دارد، ضروری است، اما بسیاری از وبسایتها به دلیل نداشتن ترافیک کافی از آن استفاده نمیکنند (شما حداقل ۵۰۰۰ بازدیدکنندهی منحصربهفرد برای صفحه و حداقل ۲۰۰ تبدیل در هفته نیاز دارید، تا بتوانید تست A/B را در آن صفحه اجرا کنید). اگر ترافیک کافی ندارید، باید تنها ایدههای بهبود وبسایت را راهاندازی کنید و سپس تأثیر آنها را بر نرخ تبدیل وبسایت، بررسی کنید.
چگونه میتوان از شخصیسازی برای بهینهسازی نرخ تبدیل، بهترین استفاده را کرد؟
تنها تست A/B را انجام ندهید، بلکه با انجام شخصیسازی در بهبود نرخ تبدیل، فراتر از این حرکت کنید. به جای داشتن یک سایز که برای همه مناسب است، باید وبسایتتان را شخصیسازی کنید تا با بازدیدکنندگان بیشتری ارتباط برقرار کند و نرخ تبدیل را افزایش دهد. سرتیترها و تصاویر در صفحههای ورودی اصلی، تاثیر بهسزایی در شخصیسازی دارند.
یکی از بهترین راهها برای استفاده از شخصیسازی، هدف قرار دادن بخشهای بازدیدکنندگان با محتوای مرتبطتر است:
- بازگرداندن بازدیدکنندگان به محتوایی مرتبط با آنچه قبلا دیده بودند
- در نظر گرفتن محتوای پاداش یا تخفیف برای خریداران دائمی و وفادار
این شخصیسازی میتواند با هر نوع ابزار تست A/B انجام شود، مانند VWO یا بهینهسازی گوگل. با اینحال، چندان اهمیتی ندارد که چقدر وبسایت شما به خوبی شخصیسازی شده باشد، اگر از تجربهی کاربری خوبی استفاده نشود یا کاربران را برای تبدیل شدن، ترغیب نکند. بنابراین برای دیدن بهترین نتایج شخصیسازی، لازم است اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما در ابتدا براساس مولفههای دیگر در بهینهسازی نرخ تبدیل، بهبود یافته است.
چه ابزارهایی برای بهینهسازی نرخ تبدیل نیاز دارید؟
برای انجام تحقیقات تبدیل و تست A/B، به این سه نوع ابزار کلیدی وبسایت نیاز دارید:
- یک ابزار تجزیه و تحلیل وب. این ابزار ضروری است، زیرا به شما کمک میکند نرخ تبدیل کنونی سایتتان و عملکرد معیار موفقیتتان را بررسی کنید. همچنین در بدست آوردن دیدگاههای مخاطبان و صفحات ضعیف برای بهبود نرخ تبدیل کمک میکند. برای این کار یک ابزار تجزیه و تحلیل وب ساده، مانند تجزیه و تحلیل گوگل (Google Analytics)، مورد نیاز است تا تنظیم و استفاده شود.
- ابزارهای بازخورد بازدیدکننده. گرفتن بازخورد از بازدیدکنندگان، برای فهم نیازهای واقعی آنها و دریافت ایدههای موثر برای بهبود سایت و نرخ تبدیل، ضروری است. مهمترین ابزار برای این کار Hotjar.com است. همچنین ابزارهای آزمون کاربر مثل userfeel.com و UsAbilityHub.com، ضروری هستند.
- یک ابزار تست A/B. در حالت ایدهآل، لازم است نسخههای مختلف محتوایتان (مانند دکمههای متفاوت فراخوانی برای عمل و یا طراحیهای صفحهی متفاوت) را تست کنید، تا ببینید کدام نسخه بیش از سایرین، نرخ تبدیل شما را افزایش میدهد. یک ابزار تست A/B کمهزینه، مانند VWO، برای شروع، مکان خوبی است.
نرخ تبدیل خوب، چه مقداری دارد؟
این سوال یکی از متداولترین سوالات در بهینهسازی نرخ تبدیل است، اما هیچ پاسخ سادهای برای آن وجود ندارد؛ زیرا نرخ تبدیل تا حد زیادی به نوع وبسایت شما، طرح منحصر به فرد شما برای کسب درآمد و تلاشهای بازاریابیتان، وابسته است.
با اینحال به عنوان یک مبنای دشوار، نرخ تبدیل ۲% برای یک وبسایت تجارت الکترونیکی، میزانی متعادل است و بالای ۵% ، بسیار خوب در نظر گرفته میشود. اما داشتن نرخ تبدیل بالای ۵۰%، برای صفحات فرود خوب و متمرکز، غیرمعمول است.
همچنین نرخ تبدیل وبسایتتان را با نرخ تبدیل وبسایتهای رقیبانتان یا آنچه در یک گزارش میخوانید، مقایسه نکنید. این کار خطرناک است، زیرا انتظارات نادرستی ایجاد میکند. مهم این است که نرخ تبدیل کنونیتان را بهبود بخشید؛ هرگز بهینه کردن را متوقف نکنید.
دیدگاهتان را بنویسید