همان طور که انتخاب نام کودک به هنگام تولد برای خانواده ها مهم است، انتخاب نام فروشگاه در لحظه راه اندازی به معنی هویت بخشیدن به کسب و کار است. همه ما دوست داریم که شیک ترین و مناسب ترین اسم ممکن را برای فروشگاه خود انتخاب کنیم و به نوعی یک وجه تمایز نسبت به رقبا داشته باشیم. اما انتخاب عنوان و اسم برای فروشگاه قاعده و قانون خاص خود را دارد که هم با در نظر گرفتن محصول و هم با در نظر گرفتن شرایط فروشگاه باید انجام شود.
با توجه به اینکه مسیر راه اندازی هر فروشگاهی از انتخاب اسم برای آن شروع میشود، در اینجا ما چند نکته مهم در انتخاب نام فروشگاه را آورده ایم که شما هم برای فروشگاه اینترنتی و هم برای فروشگاه واقعی باید آنها را رعایت کنید.
اصل اول؛ نام فروشگاه باید در ذهن مشتری باقی بماند
اولین گامی که شما در انتخاب نام فروشگاه باید بردارید، انتخاب عنوانی است که مورد پسند مشتری باشد و از طریق آن درک کند که شما چه محصول یا خدماتی را ارائه می دهید. در حقیقت انتخاب اسم بر مبنای کلمات پیچیده یا حتی کلمات ترجمه نشده چندان سخت نیست، اما شما باید به مشتری نشان دهید که محصولات و خدمات شما چیزی هستند. در این مورد سعی کنید قوانین زیر را رعایت کنید:
قانون ۱: می خواهید نام تجاری و برند شما چه چیزی را منتقل کند؟
نام شرکت یا عنوان کسب و کار یک بخش مهم در هویت کلی تجاری شماست و باید نشان دهنده چیز مهمی در مورد شما باشد یا نشان دهد که چه کاری انجام می دهید. در حقیقت این عنوان در همه جا، بخش تبلیغات، وب سایت اینترنتی، سربرگ ها، فاکتور ها و دیگر موارد مشابه نوشته می شود و به نوعی یک هویت برای کسب و کار محسوب می شود.
برخی از مشاغل برای طرح ریزی روی فعالیت در یک محدوده کوچک بهتر عمل میکنند، اما در طرف مقابل برخی به دنبال تصویر سازی بزرگ تر و کارآمدتر هستند. بنابراین در انتخاب نام فروشگاه باید عنوانی انتخاب شود که توصیفی از کسب و کار باشد و مشتری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آن ارتباط برقرار کند.
قانون ۲: اسمی را انتخاب کنید که مصرف کنندگان بتوانند آن را به خاطر بسپارند
به عنوان یک قانون کلی، هرچه نام کسب و کار شما مبهم تر باشد، یادآوری آن برای مشتریان و مصرف کنندگان سختتر خواهد بود. با توجه به اینکه شما در ابتدای راه هستید و هنوز به طور کامل هویت مناسب و پررنگی پیدا نکرده اید، انتخاب نام فروشگاه از اسامی راحت و جذاب به به خاطر سپردن آن کمک میکند و تلفظ آن برای مشتری راحت میشود. مسلما انتخاب عنوان هایی مانند افق کوروش یا جانبو برای فروشگاه هم خاص و متفاوت است و هم به خاطر سپردن آن راحت است.
اما این موضوع در مورد مشاغل مبتنی بر اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی که فروش آنها به وب سایت فروش متکی است، بسیار مهمتر است. در حوزه اینترنت فعالیت بسیار شلوغ تر و با رقابت بسیار شدید تر انجام می شود و دسترسی مشتریان به گزینه های مختلف آسان تر است. بنابراین هرچه تایپ کردن نام فروشگاه راحتتر باشد و مشتری فقط با یک عنوان خاص مواجه باشد، کار راحت تری خواهد داشت.
قانون ۳: خلاقیت بیش از حد به تجارت شما آسیب می رساند
در مطالب قبل (خلاقیت در کسب و کار – از خلاقیت در نوشتن بیزینس پلن تا خلاقیت در مدیریت) گفتیم که خلاقیت ابزار خوبی برای متفاوت نشان دادن کسب و کار است. اما استفاده از اصطلاحات خلاقانه همیشه به نفع شما نیست. مثلا انتخاب عنوان شرکت نوشیدنی چای مزه دار شاید روی کاغذ جذاب و خلاقانه باشد، اما وقتی با صدای بلند گفته می شود به نوعی برای مشتری سخت است و تبدیل به یک چالش میشوند. در عوض سعی کنید که در انتخاب نام فروشگاه به سراغ اسامی سادهتر و رایج تر بروید.
هنگامی که مصرف کنندگان به دنبال یک محصول یا یک خدمات در وب سایت های اینترنتی هستند، استفاده از عنوان خلاقانه ممکن است آنها را به سمت شخص دیگر یا حتی به سمت وبسایت دیگر ببرد. در هنگام انتخاب یک برند یا نام تجاری به این فکر کنید که آیا این عنوان برای رقبای شما هم تبلیغات محسوب می شود یا خیر.
اصل دوم: نام فروشگاه را به شکلی انتخاب کنید که برای تبلیغات راحت باشد
انتخاب عنوان مناسب برای کسب و کار، به ویژه در حوزه تبلیغات و برندینگ بسیار مهم و تعیین کننده است و می تواند وجه تمایز شما نسبت به رقبا باشد. این موضوع به طور خاص در کسب و کارهای اینترنتی خودنمایی میکند و آنها در سئو سایت خود با کلمات و اصطلاحات مواجه هستند. در بحث انتخاب یک نام تجاری، نیازی به تمرکز کامل روی آنچه میفروشید نیست، بلکه باید ببینید که چه کسی بازاریابی می کند و از چه روشی:
قانون ۱: به پتانسیل تبلیغاتی کسب و کارتان فکر کنید
روش های تبلیغات بسیار متنوع و رنگارنگ هستند و به همین دلیل تنوع در کار شما بسیار بالا خواهد بود. گاهی شما نیازی به تبلیغات در بیلبوردهای تبلیغاتی ندارید و تنها با تمرکز روی تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی به راحتی میتوانید مشتری خود را به دست بیاورید. مسلماً برای یک وب سایت اینترنتی و یک فروشگاه آنلاین، استفاده از ویدیو مارکتینگ راهکار بسیار بهتری نسبت به تبلیغات محیطی است.
همین موضوع در مورد فروشگاهها و سوپرمارکت ها هم وجود دارد. بنابراین، صرفا معرفی کردن یک شیوه تبلیغات به عنوان بهترین روش توجیه چندانی ندارد و شما باید مناسب ترین روش تبلیغاتی را برای کسب و کارتان را انتخاب کنید و نام فروشگاه را با توجه به آن انتخاب کنید.
قانون ۲: از روش های مرسوم و تکراری دوری کنید
اگر به خاطر داشته باشید، در دفترچه تلفن های قدیمی از ترتیب حروف الفبا برای چینش اسامی استفاده می شد و به همین دلیل افرادی که در صفحات اول بودند بیشتر به چشم می آمدند. بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی روی این موضوع متمرکز شده و سعی می کرد که همیشه در فهرست هایی که مردم عادی به دنبال آنها هستند، در ابتدای فهرست قرار گیرند.
در عصر جدید استفاده از تلفن و دفترچه تلفن منسوخ شده، اما باز هم روشهای تبلیغات و بازاریابی بر همان مبنا پیاده سازی می شوند. در اینجا استفاده از اولین حرف الفبا در اولین کلمه نام فروشگاه توجیه پذیر نیست، اما می توانید تکنیک هایی را به کار ببریم که در اول همه فهرست ها باشید.
به عنوان مثال، امروزه اکثر مصرف کنندگان از اینترنت برای پیدا کردن یک محصول یا خدمات استفاده می کنند. در این وضعیت شما باید به شکلی تبلیغات را انجام دهید که نام تجاری و برند کسب و کارتان در ابتدای فهرست قرار گیرد. با توجه به اهمیت نحوه ایندکس شدن وب سایت ها در موتورهای جستجو، مسلما قرار گرفتن در اولین عنوان گوگل درآمد بیشتری نصیب شما می کند. بنابراین علاوه بر داشتن فروشگاه واقعی، ایجاد یک وب سایت یا وبلاگ و بهینه کردن آن با تکنیک های سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو پیشنهاد خوبی است که سعی می کنیم در مطالب بعدی این موضوع را بیشتر توضیح دهیم.
اصل سوم: آینده کسب و کار خود را در نظر بگیرید
سومین اصلی که در انتخاب نام فروشگاه به شما کمک میکند، مسیری است که قرار است در آینده طی کنید و ارتباطی که با مشتریان خود برقرار می کنید. شما به عنوان صاحب کسب و کار امکان انتخاب هر عنوان و هر اصطلاح را دارید، اما دو نکته مهم را رعایت کنید:
قانون ۱: به استفاده از کلمات اختصاری فکر کنید
توصیه می شود که حتما در انتخاب نام فروشگاه به علائم اختصاری فکر کنید. حتی اگر از کلمات اختصاری و مخفف استفاده نمی کنید، باز هم ممکن است متوجه شوید که مصرفکنندگان برای راحتی کار خود به سراغ اصطلاحات مخفف بروند. انتخاب یک نام تجاری ضعیف می تواند به هویت و به رسمیت شناخته شدن نام آن منجر شود. اما یک نام هوشمندانه می تواند ارتباط با مصرف کنندگان را راحتتر کند و حتی خود آنها هم از اصطلاحات اقتصادی و مخفف برای کسب و کار شما استفاده کنند.
قانون ۲: برنامه های بلند مدت خود را در نظر بگیرید
اگر قصد دارید در آینده تجارت خود را توسعه دهید، نامی را انتخاب کنید که رشد شما را محدود نمی کند و از طرف دیگر در گام های بعد مجبور به تغییر آن نیستید. مثلاً اگر شما قصد دارید روزی تجارت خود را از یک حوزه کوچک در سطح شهر به یک حوزه بین المللی توسعه دهید، نام فروشگاه باید از لحاظ استفاده در این محیط مشکل نداشته باشد و نشاندهنده محدودیت فعالیت شما در یک شهر یا یک استان خاص نباشد.
اصل چهارم: مسائل حقوقی را در نظر بگیرید
مسائل حقوقی در حوزه کسب و کار بسیار زیاد و متنوع هستند و پرداختن به آنها در یک مطلب امکان پذیر نیست. اما چیزی که به انتخاب نام فروشگاه مربوط است، اختصاصی کردن نام تجاری و برند شرکت است. از این لحاظ شما باید یک اصل بسیار مهم را رعایت کنید:
قانون ۱: از نام تجاری دیگران برای تجارت استفاده نکنید
استفاده از قسمتی یا از تمام نام تجاری مشهور دیگر برای جلب توجه مشتری و کسب اعتبار به شما در جلب اعتماد مصرف کنندگان کمک نخواهد کرد. از طرف دیگر این موضوع شما را در معرض مشکلات قانونی قرار میدهد. نام کسب و کار و برند اولین چیزی است که مصرف کننده درباره شما می داند و هر نامی که انتخاب می کنید، اولین تصور را ایجاد می کند. بنابراین در انتخاب نام فروشگاه عاقلانه انتخاب کنید و آن را به خوبی با توجه به نوع کسب و کار خود تغییر دهید.
دیدگاهتان را بنویسید