همیشه بر سر این موضوع بحث شده است که بین بازاریابی گسترده و نیچ مارکتینگ کدام میتواند موثرترین روش بازاریابی باشد؟ روشی که به هر دو رویکرد بازاریابی یعنی: رسانههای دیجیتال و تکنیکهای سنتی، کمک کند. به هر حال شواهد گویای این است که بازاریابی گسترده، بیشتر برای رسانههای آفلاین یا بازاریابی سنتی مناسب است و نیچ مارکتینگ به سکوهای دیجیتال یا بازاریابی دیجیتال ربط داهد میشود. بطور کلی روشهای بازاریابی را میتوان به این دو روش، بازاریابی گسترده و نیچ مارکتینگ تقسیم بندی کرد. بیایید تحلیل عمیقی از این دو روش بازاریابی داشته باشیم و درباره آنها بیشتر بدانیم.
بازاریابی انبوه یا گسترده(mass marketing) چیست؟
بازاریابی گسترده و نیچ مارکتینک دقیقا عکس هم عمل میکنند. در بازاریابی گسترده، یک شخص واحد با گروه کامل و بزرگتری از مردم یا یک شرکت معامله میکند. میتوان گفت بازاریابی گسترده، روشی است برای بازاریابی رسانههای گسترده و توزیع گسترده محصول و خدمات آنها. در واقع در بازاریابی گسترده شما به طور مستقیم، در حال هدف قرار دادن همه بخشها و مناطق جمعیتی هستید. بازاریابی گسترده، گروهی از افراد را هدف قرار میدهد یا میتوان گفت انبوهی از آنها را، این معنای واقعی واژهای است که برای نام آن انتخاب شده است، یعنی همان mass.
هدف از بازاریابی گسترده، جذب تعداد زیاد مخاطبان و دیده شدن محصول در بازار برای تعداد زیادی از مشتریان است. هدف قرار دادن همه کاربران و فروش بیشتر یا خرید بیشتر برای محصولات، پایه و اساس این روش بازاریابی است. «فروش زیاد با هزینه کم و ارائه کلیه خدماتی که برای افراد مختلف بازار و مشتریان جذاب است» شعار بازاریابی گسترده است. این استراتژی بازاریابی، معمولاً توسط همه شرکتهای بزرگ و برتر دنیا و مارکهای مشهور مانند: کوکاکولا، سامسونگ اجرا میشود.
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست؟
نیچ مارکتینگ یا همان بازاریابی نیج، فقط روی یک محصول خاص متمرکز است. بنابراین، استراتژی نیچ مارکتینگ، بخش کوچک، خاص و تعریف شدهای از مردم را هدف قرار میدهد که در لیست هستند و افراد هدف نام دارند. شرکتهایی که این تکنیک را برای بازاریابی اتخاذ میکنند، به عنوان شرکتهای متمرکز یا شرکتهایی با روش بازاریابی متمرکز شناخته میشوند.
این روش ابتدا یک بخش خاص جغرافیایی را مشخص میکند و سپس با توجه به نیاز بازار، عادات و ترجیحات آنان، اقدام به بازاریابی میکند. نیچ مارکتینگ بسیار دقیق است و شما میتوانید تمام افرادی را که میخواهید به عنوان مشتری جذب کنید را، هدف قرار دهید. در نیچ مارکتینگ میتوانید مشتریان را مبتنی بر جمعیت، عادات، سرگرمی، شغل، علایق، جستجوی بستر اینترنت و غیره، در دستههای مختلف قرار دهید و همه این عوامل به شما کمک میکند تا مشتریهای هدف خود را بشناسید.
نیچ مارکتینگ به ویژگیهای خاص محصول مانند طراحی، قیمت محصول، کیفیت تولید و تمام جمعیتی که به آن نیاز دارند، توجه دارد. و محصولات یا مواردی که معمولاً افراد در نیچ مارکتینگ قصد بازاریابی آن را دارند، شامل مواردی مانند: مشکلات پوستی، شوره سر یا آکنه، محصولات مرتبط با تناسب اندام (که در آن برخی از محصولات فقط مربوط به یک قسمت خاص بدن است)، لباسهایی که قسمت خاصی از بدن را شامل میشوند یا لباس برای یک مناسبت خاص مانند عروسی، مهمانی و غیره.
بازاریابی گسترده یا نیچ مارکتینگ، کدام یک برای تبلیغات مناسب است؟
استراتژی بازاریابی گسترده، همانطور که از نامش پیداست، بسیار گسترده است. و توسط شرکتهای بزرگ به کار گرفته میشود. شرکتهایی که قدرتمند بوده و میتواند مبلغ زیادی را در نقاط زیاد جغرافیایی، برای بازاریابی محصولات و خدماتشان سرمایهگذاری کند.
جنبه های تبلیغاتی بازاریابی گسترده
اموزه حتی کوچکترین چیزها حتی مدادها نیز دارای مارکهای معتبری مانند پارکر، استدلر و غیره هستند، نه تنها این شرکتها، بلکه بیشتر شرکتهای تولید مداد، برای دستیابی به مشتریان بیشتر، بازاریابی گسترده انجام میدهند.
کلیه برندهای محصولات کوچک مانند مواد شوینده، شامپو، صابون، لوازم بهداشتی و غیره که نیازهای اساسی انسان هستند. برای دستیابی به مشتریان بیشتر، بازاریابی گسترده انجام میدهد. بسیاری از دئودورانتها، عطرها و برخی از لوازم بهداشت شخصی، از بازاریابی گسترده برای جذب مشتری استفاده میکنند. اما برای تبلیغات در تلویزیون، بیلبردهای بزرگ شهرها، آگهیهای تبلیغاتی و غیره، نیاز به پرداخت پول زیادی است، بنابراین برای بازاریابی گسترده نیاز به سرمایهگذاری زیادی است، زیرا این استراتژی بازاریابی، برای مقیاس بزرگ و کل بازار انجام میگیرد.
شرکت بزرگی مانند والمارت، آمازون و غیره از این خدمات بهره میگیرند. تا سال ۲۰۱۶ والمارت در بازاریابی گسترده، بین تمام شرکتهای دنیا پیشرو بود. تا اینکه در سال ۲۰۱۷، آمازون کمر همت بسته و سرمایهگذاری بیشتری را در زمینه بازاریابی گسترده آغاز کرد و در جایگاه اول خرده فروشیها در سراسر جهان قرار گرفت.
از طرف دیگر، میتوان گفت که بازاریابی گسترده مانند روش سنتی بازاریابی است، اما نیچ مارکتینگ به طور عمده به بازاریابی دیجیتالی اشاره دارد. بازاریابی گسترده معمولاً فقط توسط شرکتهایی که سرمایه زیادی برای سرمایهگذاری دارند انتخاب میشود و برای صنایع کوچک یا شرکتهای نوپا، امکان پذیر نیست. این نوع شرکتها نمیتوانند آنقدر در بازاریابی گسترده سرمایهگذاری کنند. پس این شرکتها باید به نیچ مارکتینگ روی بیاورند.
جنبههای تبلیغاتی نیچ مارکتینگ
نیچ مارکتینگ نیاز به سرمایه بسیار کمتری برای سرمایهگذاری در تبلیغات دارد. که این روزها فقط از طریق دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر است. وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ میشود. منظور موارد زیادی مانند داشتن وب سایتهای آنلاین، بازاریابی محتوا، بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و غیره است. که موجب دیده شدن و بازاریابی کسبوکار شما میشوند.
با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ هزینه زیادی برای سرمایهگذاری در تبلیغات نیاز ندارد، میتوانید با توجه به بودجه خود، مارک تجاری خود را ارتقا دهید. هیچ محدودیتی وجود ندارد و میتوانید متناسب با بودجه و توانتان، افراد را هدف قرار داده و مخاطب و مشتری جذب کنید.
این نوع بازاریابی امروزه توسط صاحبان همه مشاغل استفاده میشود. و شبیه به سرمایهگذاری در مواردی است که مطمعنیم مخاطبان را جذب میکنند. بازاریابی دیجیتال و سرمایهگذاری در بازاریابی دیجیتال، باعث افزایش طیف وسیعی از مخاطبان خواهد شد. این روش بازاریابی، بهترین روش برای سرمایهگذاری و جذب مخاطب است. همچنین شامل بسیاری از استراتژیها و تاکتیکهایی است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب در نظر گرفته میشوند.
یک روش هوشمندانه برای سرمایهگذاری و جلب توجه مخاطبان و تبدیل آنها به مشتری دائمی، چندان هم آسان نیست، و باید بسیاری از استراتژیهای بازاریابی را انجام دهید. درنهایت، ممکن است مجبور شوید برای اجرای این جنبه از بازاریابی دیجیتال، به آژانسهای بازاریابی دیجیتال مراجعه کنید. آژانسهای بازاریابی دیجیتال، جایی است که متخصصین دیجیتال مارکتینگ، با بررسی نیاز شما، بازاریابی را برای وبسایت شما انجام میدهند. شرکتهای برتر دنیا، تیم تخصصی دیجیتال مارکتینگ داخلی دارند که بر روی جلب توجه مخاطبان آنلاین کار میکنند. هدف قرار دادن مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان دائمی، با توجه به میزان سرمایه و نیاز شما، کاری است که نیچ مارکتینگ انجام میدهد، این استراتژی بازاریابی برای همه امکان پذیر است.
چگونه می توان از بازاریابی گسترده و نیچ مارکتینگ استفاده کرد؟
هنگامی که هر دو این روشها، با هم مقایسه و توضیح داده شوند، نیچ مارکتینگ و بازاریابی گسترده؛ بهتر قابل درک خواهند بود، زیرا نیچ مارکتینگ نقطه مقابل بازاریابی گسترده است. بیایید با مثالی از بازاریابی گسترده و نیچ مارکتینگ، اطلاعات بیشتری در موردشان کسب کنیم!
نمونهای از بازاریابی گسترده
نیچ مارکتینگ فقط گروههای کوچکی از مردم و تمام افرادی را که به نظر میآید مشتری وفاداری باشند را هدف قرار میدهد و دریافت بازده از آن کاملا قطعی است. با این حال، وقتی از بازاریابی گسترده صحبت میکنیم، مثل این است که تمام پول خود را در تبلیغات بسوزانید. بازاریابی گسترده مانند این است که در وسط یک پارک بزرگ و پر رفتوآمد ایستاده باشید و تپهای از پولهایی که به بازاریابی اختصاص دادهاید را رو زمین جلو پایتان قرار داده باشید. سپس شخصی که بازاریابی گسترده انجام میدهد، میآید و تمام پولها را آتش میزند. این آتش سوزی بزرگ که در وسط پارک روشن شده است، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب میکند و مردم گمان میکنند اتفاق بزرگی رخ داده است و نسبت به آن کنجکاو میشوند.
در این آتش سوزی، بازاریاب سعی خواهد کرد کاربران را راجع به آتش سوزی کنجکاوتر کند، مثلا با انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه: آتش سوزی، دود عظیمی ایجاد میکند که برای سلامت جسمی بسیار مفید است و نوعی گاز تولید میکند که مشکلات بهداشتی را درمان میکند.
این سناریو همان چیزی است که بازاریابی گسترده به مشتریان نشان میدهد، که مردم از آن هیجان زده میشوند و برای اولین بار سعی میکنند آن را امتحان کنند. این دود به آرامی پخش میشود و کل پارک را اسیر خود میکند. در واقعیت پارک، کل منطقهای است که بازاریاب آن را هدف قرار میدهد، و دود آتش سوزی، تبلیغاتی است برای کالایی که بازاریاب می فروشد. این کل روش عملکرد بازاریابی گسترده است.
نمونهای از نیچ مارکتینگ
از طرف دیگر وقتی به سمت نیچ مارکتینگ میرویم، بازاریاب تمام پول تبلیغات خود را به جای یکجا آتش زدن و جلب توجه، به جذب کلیه مشتریان وفادارش میپردازد و مطمئن میشود، مشتریان به هر قیمتی محصول او را خریداری کنند. اینجا است که پول بازاریابی نیچ مارکتینگ، آتش میگیرد. او تمام تحقیقات قبلی راجع به مشتریان و علایقشان، سرگرمی و عادات آنها انجام میدهد، سپس افراد مرتبط با محصولشان را هدف قرار می دهد. این بدان معناست که بازاریابان کسانی را هدف قرار خواهند داد که برای داشتن سلامتی و درمان مشکلات بهداشتی دود میخواهند.
ما به راحتی میتوانیم تشخیص دهیم که بهترین روش بازاریابی برای نوع تجارتمان کدام است. اما به نظر نیچ مارکتینگ برای هر نوع مشاغلی مناسب است و بهترین راه برای به دست آوردن نتیجه عالی در سرمایهگذاریهای کوچک است.
مزایای نیچ مارکتینگ و بازاریابی گسترده
نیچ مارکتینگ
این بهترین و ارزان ترین راه بازاریابی محسوب می شود. و شامل تحقیقات زیادی در مورد افرادی میشود که مطمئناً محصول را خریداری میکنند یا افرادی که علاقه زیادی به خرید محصول دارند. آژانسهای دیجیتال مارکتینگ این افراد را شناسایی کرده و هدف قرار میدهد. در این روش با پرداخت هزینه کم، میتوانید تبلیغات قابل قبولی انجام دهید.
بازاریابی گسترده
این روش، شامل همه نوع استراتژی بازاریابی مانند: بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و غیره میشود. این روش در تبلیغات کالاهای مورد نیاز روزانه، بازدهی بالایی دارد، زیرا بدیهی است که مردم مواد ضروری روزانه را خریداری خواهند کرد.
جمع بندی
در آخر میتوان نتیجه گرفت که نیچ مارکتینگ، برای همه مارکها و شرکتهایی که میخواهند مارکی بسازند و توجه مشتری را جلب کنند، بسیار مناسب بوده و تنها از طریق بازاریابی دیجیتال میتوان به آن دست یافت. از سوی دیگر، بازاریابی گسترده، توسط شرکتهای قدرتمند و بزرگ که میتوانند روش سنتی بازاریابی را انجام دهند، مناسب است. این انتخاب شماست که کدام تکنیک بازاریابی را برای جذب مخاطب اجرا کنید. اما پیشنهاد ما نیچ مارکتینگ است، که هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه جویی میکند!
دیدگاهتان را بنویسید