برندسازی شخصی: نقطهی مطلوب خودتان را برای رقابت پیدا کنید
نقطهی تقاطعی وجود دارد که در آنچه برای عرضه دارید، کسانی که میخواهید با آنها کار کنید، بازارهایی که به آنها خدمت میدهید و اندیشههایی که برای ارائه دارید همگی جمعاند. این نقطه، گوشهی امن یا نقطهی مطلوب شماست که منحصر به خودتان است. وقتی نقطهی مطلوبتان را پیدا کردید، گوشهی امنی را هم که میخواهید برای توسعهی برند شخصیتان از آن استفاده کنید، پیدا میکنید.
دوستی دارم که مشاور شغلی و شرکتی است. او نقطهی مطلوبش را در کار با مدیران جوان در شرکتهای بینالمللی پیدا کرده است. به گفتهی خودش، نقطهی مطلوب او آموزش توسعهی مدیریت به این مدیران و کمک به بهتر شدن آنها است. او دوست دارد با حرفهایهای سطح متوسط کار کند که مشتاق توسعهی کارشان در عرصهی بینالمللی هستند.
پیدا کردن نقطهی مطلوب باعث میشود بتوانید با خودتان روراست بمانید و میتواند شما را در مسیری قرار دهد که بتوانید گوشهی امنتان را گسترش دهید. چه کارآفرین باشید و چه برای یک شرکت کار کنید، این روند بهدردتان میخورد. (نقطهی مطلوب شما در محل کار چیزی است که به آن معروف میشوید.)
سوزان گارنری که در مقالات گذشته یکی از تکنیکهایش را برایتان بیان کردم، فرآیندی برای پیداکردن نقطهی مطلوب (گوشهی امن) معرفی کرده است. بسیاری از پرسشهایی که در این فرآیند مطرح میشود، در مقالات گذشته آمده است. اگر روی آن مقالات کار کردهاید، بخشی از این فرآیند را قبلا انجام دادهاید. توصیه میکنم چند دقیقه وقت بگذارید و این کار را انجام دهید و اگر پاسخهای دیگری دارید، آن را در ژورنال برندسازی شخصیتان وارد کنید.
مخاطب هدف شما چه کسی است؟ از کار کردن با چه کسی بیشتر لذت میبرید؟ چرا؟ با کدام افراد بیشترین موفقیت را تجربه کردهاید؟ با چه کسانی ارزشها و علائق مشترک دارید؟ آیا آنها مشکل رایجی دارند که شما برایشان راه حل دارید؟ با استفاده از این موارد، آنها را توضیح دهید: ویژگیهای جمعیت شناختی (برای مثال، سن، جنسیت، محل زندگی، میزان تحصیلات، زمینهی شغلی)؛ ویژگیهای روانشناختی (برای مثال علائق، سرگرمیها، آرزوها، نیازها، هوش هیجانی)؛ موانع یا مشکلات اصلی؛ ارزشها و هدفها.
چه چیزی برای عرضه به بازار هدفتان دارید؟ چه راهحلهایی برای مشکلات دارید؟ چه نتایجی بهدست آوردهاید که اثبات شدنی باشد؟ چه محصولات، خدمات یا ترکیبی از هر دو دارید؟
بازار هدف شما کجاست؟ آنلاین، آفلاین یا هر دو؟ اگر بازار شما اینترنتی نیست، محل جغرافیاییاش کجاست؟
چرا مخاطب هدفتان شما را انتخاب میکند؟ از میان همهی ویژگیهای برندتان، کدام موارد برای بازار هدفتان ارزش بیشتری دارد؟ آیا ارزشهای مشترک و اعتبار دارید؟
چطور میتوانید توجه بازار هدف را به خود جلب کنید؟ برند شخصی و وعدهی ویژهی شما چه فرقی با رقیبهایتان دارد؟ چطور میتوانید باز هم ارزشهای بیشتری به آن اضافه کنید؟
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید