گسترش و ارتقاء نام تجاری دونات

گسترش و ارتقاء نام تجاری دونات
مجموع 5 از 2 رای

گسترش و ارتقاء نام تجاری دونات

گسترش و ارتقاء نام تجاری دونات

گاهی اوقات برای یک شرکت مدتی زمان لازم است تا چیزی که در آن اولین باشد، بیابد. شرکت “خدمات اینداستریال لانچن Industrial Luncheon Services” بعنوان شرکت تهیه غذا در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد.  دو سال بعد، شرکت دارای ۲۰۰ کامیون باری، ۲۵ کافه تریای مستقر در کارخانه های گوناگون و یک واحد فروش بود.

در همان دوران، موسس شرکت، ویلیام روزنبرگ، با مطالعه ی ارقام فروش، دریافت که ۴۰ درصد فروش کامیون هایش به قهوه و دونات اختصاص دارد. این آگاهی باعث شد این شرکت محلی و متوسط تهیه ی غذا، تبدیل به یک نام تجاری بین المللی شود.

روزنبرگ، دامنه ی تمرکزش را به افتتاح یک مغازه ی قهوه و دونات محدود کرد. این فروشگاه در نهایت اولین فروشگاه اختصاصی دونات با نام معروف دانکین دوناتز Dunkin Donuts شد. جایی که دارای پیشخوانی برای صرف دونات در محل بود.

امروز دانکین دوناتز، بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای دونات و قهوه، با نزدیک به پنج هزار شعبه، در ایالات متحده و ۲۵ کشور دیگر در سراسر جهان است. (دیگر چیزی از بقیه ی خدمات غذایی روزنبرگ باقی نمانده است.)

پس از آن نوبت به فروشگاه های کریسپی کریم Krispy Kreme، رسید. کریسپی کریم بر ارائه ی دونات های لعاب دار و براق تمرکز کرد و بر قابلیت فاسد شدن دونات های دانکین و سالم بودن محصولات خودش تاکید کرد و طوفانی از اطلاع رسانی باعث به اوج رسیدنش شد.

کمی قبل از اینکه کریسپی کریم شعبه ای در حومه ی شهر فینتیکس افتتاح کند، کلانتر شهر به نام جو آرپایو Joe Arpaio که به خودش لقب خشن ترین کلانتر آمریکا را داده بود. از شرکت خواست که اولین مشتری این شعبه باشد. طبیعتا کریسپی کریم از این پیشنهاد استقبال کرد. (این کلانتر در آن زمان شخصیت مشهوری بود، چراکه زندانیان را وادار می کرد زیرپیراهنی صورتی بپوشند.)

پس کلانتر اولین دوناتش را جلوی دوربین های تلویزیونی گاز زد و بهترین جمله ی تبلیغاتی را به زبان آورد: “این دونات ها آنقدر خوب هستند که باید ممنوعشان کرد.” آنچه که دوباره به شعله های آتش اطلاع رسانی پیرامون کریسپی کریم دامن زد، واگذاری سهام شرکت در بازار بورس، در آوریل سال ۲۰۰۰ بود. عمومی کردن سهام هیچ گاه آنقدر خوش طعم نبوده است. واگذاری سهام از طریق سازمان بورس، حرکت خوبی در جهت ایجاد روابط عمومی برای شرکت های در حال پیشرفت است.

(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)

ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن