لوگوی ایده پردازان
لوگوی ایده پردازان
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۹/۰۱/۲۳
5,110 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

امروزه شاهد اصرار عجیبی از طرف برخی از افراد هستیم تا نشان دهد که کسب و کارهای زنانه روز به روز موفق تر می شوند و می توانند مرز محکمی بین مشاغل مردانه و زنانه ایجاد کنند. اما به نظر می‌رسد که پشت این اصرار نوعی احساسات پنهان شده که ممکن است ناشی از نادیده گرفتن زنان در جوامع مختلف یا فشار زندگی روی آنها باشد. در هر صورت واقعیت جامعه به شکلی است که نمی توانیم از ظرفیت زنان به عنوان کارآفرین یا زنان شاغل چشم پوشی کنیم.

بنابراین در اینجا تصمیم داریم که به بررسی کسب و کارهای زنانه بپردازیم و ببینیم که آیا جداسازی مشاغل برای زنان نسبت به مردان مزیت بیشتری دارد یا خیر.

کسب و کارهای زنانه باعث استقلال خانم ها می شوند

اولین امتیازی که نسبت به مشاغل زنانه وجود دارد این است که باعث استقلال آنها می شود و به نوعی به کمک آن می توانند در برابر مردان و جوامع مرد سالار قد علم کنند. اگرچه بیشتر جوامع مدرن امروزی به این نتیجه رسیده اند که مرد و زن برای زندگی مکمل یکدیگر هستند و حضور آنها در کنار یکدیگر ضروری است، اما هنوز هم این قوانین در برخی از کشورها نادیده گرفته می شود و به همین دلیل راه اندازی کسب و کارهای زنانه فرصت خوبی در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

نکته ای که باید نسبت به استقلال خانمها در نظر گرفته شود این است که این موضوع برای زنان متاهل ممکن است چالش برانگیز شود و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل شاید این جور افراد بهتر باشد که روی مشاغل خانگی متمرکز شوند تا هم نقش مادر و هم نقش یک زن شاغل را ایفا کنند.

کسب و کارهای زنانه باعث استقلال خانم ها می شوند

فقط در برخی موارد خاص امکان پذیر است

واقعیتی که نسبت به زنان شاغل وجود دارد این است که ایزوله کردن این محیط برای مردان تقریباً سخت است و تنها در برخی موارد خاص امکان پذیر است. به عنوان مثال، شما به راحتی می توانید ورود مردان به آرایشگاه زنانه یا فروش لباس زنانه را ممنوع کنید. اما این شیوه در مورد کسب و کارهای مدرن یا حرفه ای که بین مردان و زنان مشترک است تقریباً غیر ممکن است و چالش برانگیز خواهد شد.

پس اگر به فکر راه اندازی کسب و کارهای زنانه هستید باید تا جایی که می توانید از بحث ایزوله کردن آن به یک محیط زنانه چشم‌پوشی کنید. حتی اگر نگاه تعصبی به مردان دارید و اصطلاحاً چشم دیدن آنها را ندارید، باز هم برای ادامه فعالیت حرفه‌ای خود باید با آنها در ارتباط باشید. حالا ممکن است این ارتباط به صورت کاری و حرفه‌ای باشد یا به عنوان مشتری از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

در برخی جوامع به حاشیه می روند

نگاه جوامع مختلف به زنان متفاوت است و هنوز هم در بسیاری از کشورها نگاه سنتی به آنها حاکم است. این یعنی به هر اندازه که کسب و کارهای زنانه منجر به استقلال آنها شود اما باز هم از طرف جامعه پذیرفته نمی شوند. بنابراین طبیعی است که به مرور زمان شرایط جامعه آنها را تحت فشار قرار داده و ممکن است نوعی دوقطبی به وجود بیاید که منجر به حاشیه راندن مشاغل زنانه شود.

در اینگونه موارد تمرکز بیش از حد روی راه اندازی کسب و کارهای زنانه نتیجه مثبتی به دنبال ندارد. کارآفرینان زن و افراد فعال در حوزه حمایت از زنان در این جوامع باید بیشتر روی تعامل با مردان و استفاده از ظرفیت مردانه متمرکز شوند. در واقع کمک گرفتن از مردان در اینجا فرصت خوبی برای فرار کردن از چالش‌ها و حاشیه های احتمالی است و از طرف دیگر به زنان هم کمک می کند تا به مرور زمان هویت شغلی خود را پیدا کنند.

تعداد مشتریان محدود و خاصی دارند

بله حقیقتاً این یکی از سخت ترین چالش هایی است که مشاغل زنانه و خانم‌های شاغل با آن مواجه خواهند شد. اگر مثال قبلی مربوط به آرایشگاه زنانه را در نظر بگیریم به راحتی درک می کنیم که تعداد مشتریان این شغل ها محدود بوده و فقط می‌توانند از زنان همجنس خود استفاده کنند. با توجه به این که جمعیت مردان نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص می‌دهد عملاً با این کار بخش مهمی از مشتریان بالقوه خود را از دست می دهند.

بنابراین کسانی که به عنوان یک کارآفرین زن به فکر ایزوله کردن محیط کاری و خود برای زنان هستند باید به این موضوع توجه کنند. این که شما محیط کاری خود را صرفاً به یک محیط زنانه تبدیل کنید مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما اگر در بحث تبلیغات و بازاریابی روی این موضوع متمرکز شوید مطمئناً مشتریان زیادی از دست خواهید داد. به همین دلیل کسب و کارهای زنانه بهتر است که فکر ایزوله کردن شغل خود را صرفاً برای زنان از سر بیرون کنند.

مرزهای زنانه و مردانه بیش از پیش دیده می شوند

به طور ذاتی همیشه بین زنان و مردان مرز های مختلفی تشکیل شده که برخی از آنها جنبه مذهبی و برخی هم جنبه فرهنگی دارد. این یکی از واقعیت های جوامع مختلف است و نمی توانیم به همین راحتی آنها را نادیده بگیریم. حتی ما اگر به فکر راه اندازی کسب و کارهای زنانه باشیم باز هم باید این واقعیت را بپذیریم که مردان می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند و به عنوان بخشی از استراتژی ما باشد.

یکی از نکات منفی که ایزوله کردن محیط کاری زنانه به دنبال دارد این است که بین مردان و زنان مرزهای جدیدی به وجود می آید. در واقع علاوه بر مرزهای قدیمی و فرهنگی که قبلاً وجود داشت، نوعی مرز فرضی دیگری هم به وجود می آورد که می تواند در نهایت منجر به محدودیت کسب و کار شما شود. پس عملاً به نظر می‌رسد که ایجاد این مرز هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ تجاری نتیجه مثبتی برای مشاغل زنانه به دنبال ندارد.

مرزهای زنانه و مردانه بیش از پیش دیده می شوند

نیروی کار ارزان برای کسب و کارهای زنانه

یکی از امتیازات جالب توجهی که تمرکز روی محیط کاری زنانه نصیب کارآفرینان زن می کند این است که نیروی کار ارزان در اختیار دارند. در اغلب کشورهای دنیا آمار بیکاری زنان نسبت به مردان بیشتر است. این موضوع باعث شده که زنان بیکار از هر فرصتی برای شاغل شدن استفاده کنند و امکان انجام انواع مشاغل خانگی یا مشاغل مرتبط با زنان را دارند.

تمرکز روی کسب و کارهای زنانه و ایزوله کردن این محیط می‌تواند بسیاری از نیروهای کاری بالقوه را به میدان بیاورد. این رقابت پنهان باعث می شود که نیروی کار ارزان و بعضاً با قیمت بسیار پایین تری نسبت به مردان برای شما شکل بگیرد و از ظرفیت آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. البته باید قبول کنیم که ممکن است آموزش این افراد برای شما هزینه داشته باشد یا حتی تمایلی به آموزش جدید نداشته باشند.

قابلیت تبدیل به مشاغل خانگی

گاهی برای یک کارآفرین زن تبدیل کردن حرفه خود به یک شغل خانگی راهکار ایده عالی است تا هزینه های کلی را به حداقل برساند. در واقع این افراد ترجیح می دهند که به جای ایجاد یک فضای ایزوله برای زنان، از ظرفیت آنها در همان محل سکونت و اقامت خود استفاده کنند و از این طریق حساسیت ها را کمتر کنند. بنابراین عملا می توانند روی زنانه بودن شغل خود تاکید داشته باشند و از طرف دیگر نیروی کار ارزانی هم در اختیار داشته باشند.

نکته منفی که در این مورد برای کسب و کارهای زنانه وجود دارد این است که محیط خانه برای زنان با دردسر بیشتری همراه است اگر متاهل باشند کار هم پیچیده تر می شود. در اینگونه موارد تمرکز کامل برای زنان سخت می‌شود و این می‌تواند آمار تولید و بازدهی نیروی شما را به حداقل برساند. با این تفاسیر باید برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی داشته باشید و نیروهای جایگزین کافی در اختیار داشته باشید.

محدودیت در فعالیت زنان متاهل

یکی از بزرگترین مشکلاتی که کارآفرینان زن دارند این است که استفاده از ظرفیت زنان متاهل برای کسب و کارهای زنانه بسیار سخت است. به هر حال نمی توان از ظرفیت این طیف از جامعه در تولید یا راه اندازی کسب و کار چشم پوشی کرد. اما واقعیتی که در مورد آنها وجود دارد این است که برای شاغل شدن یا حتی با استفاده از مشاغل خانگی محدودیت هایی دارد که ممکن است به روند کسب و کار شما لطمه بزند.

در اینجا توصیه می شود که نهایت تلاش خود را روی خانم‌ها و دختران مجرد قرار دهید و در صورت نیاز به زنان متاهل به شکلی برنامه‌ریزی کنید که کمترین وابستگی به آنها داشته باشید. اگرچه این موضوع می‌تواند بخشی از نیروی کار ارزان شما را از بین ببرد اما باز هم فرصت استفاده از این ظرفیت را از دست نداده اید.

جمع بندی

راه اندازی کسب و کارهای زنانه فرصت خوبی برای کارآفرینان زن است تا از ظرفیت نیروی کار ارزان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و نادیده گرفته شدن زنان در جامعه را جبران کنند. البته باید قبول کنیم که محدودیت‌هایی برای فعالیت آنها وجود دارد و ممکن است مرزهای جدیدی در روابط مردان و زنان به وجود بیاید. با این وجود کارآفرینان زن می‌توانند روی همکاری با مردان و استفاده از ظرفیت آنها متمرکز شوند و در کنار آن به زنان هم به عنوان نیروی کار نگاه کنند.

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات