چه زمانی و چگونه باید در بحران واکنش نشان دهیم؟
سعی کنید با استفاده از ایمیل و نظر دهی به مردم پاسخگو باشید. نظرات خود را هر جای ممکن پخش ویروسی کنید. از دوستان و شرکای تجاری و هر کسی که می شناسید، بخواهید تا نظرات شما را برای دیگران هم ارسال کنند. پاسخی تهیه کنید که شرایط واقعی شما را نشان دهد و مردم از وضعیت شما درکی داشته باشند.
می توانید از مراکز خرید دیگر هم برای توزیع پیام خود کمک بگیرید. سعی کنید یک چارچوب آماده برای پاسخگویی به خبرگزاری ها و مشتریان وفادار خود داشته باشید که بتوانید در کمترین زمان ممکن و با سرعت بالا، دیگران را از واقعیت ها آگاه سازید.
نکته ی کلیدی این است که در زودترین زمان ممکن واکنش نشان دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که این ایمیل یا نظر در زمان واقعی ارزشمند است و اگر پس از گذشت پنج روز واکنش نشان دهید، ارزش ندارد. شما باید حداکثر در عرض پنج ساعت یا حتی پنج دقیقه واکنش نشان دهید.
آماده باشید!
آماده باشید! زیرا افرادی که ایمیل یا پاسخ های شما را دریافت می کنند، واکنش هایی نشان می دهند. مطمئن شوید که به همه ی واکنش ها، پاسخ می دهید. با توجه به موضوعی که بحران را ایجاد کرده، شما می خواهید ایمیل یا مطالبی را برای انتشار در رسانه ها، ارسال کنید. باید تلاش کنید که موارد اشتباه را مشخص کرده و دلایل آن را بگویید. اگر شما درباره ی مرکز خرید خود صحبت نکنید، رسانه های دیگر درباره ی شما صحبت می کنند.
مثلا در یکی از مراکز خرید آمریکا، اخبار نادرستی مبنی بر ساخت و سازهای غیر قانونی آن مرکز خرید منتشر شد. این اخبار که از چند منبع منتشر شد، اظهارات یک پلیس را بعنوان سندی برای خلاف کاری آن مرکز خرید، ارائه دادند. آن مرکز خرید بلافاصله واکنش نشان داد. آنها با همان پلیس مصاحبه ای انجام دادند.
در آن مصاحبه، آن پلیس منظور خود را درباره ی ساخت و سازهای غیر قانونی بیان کرد و مشخص شد که وی از شرایط کلی منطقه صحبت می کند نه یک مرکز خرید خاص! این مصاحبه بلافاصله در همه ی شبکه های اجتماعی و سایت های مرتبط منتشر شد تا از تاثیرگذاری اخبار نادرست جلوگیری کند.
وقتی با یک بحران روبرو می شوید، نباید تنها به یک یا چند رسانه ی دیجیتال اکتفا کنید. سعی کنید به مشتریان وفادار و همکاران و مستاجران خود ایمیل بزنید. از طرفی پاسخ های کوتاه تری را برای انتشار در وبلاگ ها و وب سایت ها آماده کنید. همچنین طرح های گرافیکی و جملات مختصر هم برای شبکه های اجتماعی داشته باشید. به نظرات مردم پاسخ دهید. باید همیشه آماده ی پاسخگویی باشید. به همه ی وبلاگ ها و وب سایت های قانونی که درباره ی مرکز خرید شما مطلبی منتشر می کنند، واکنش نشان دهید.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید