لوگوی ایده پردازان
لوگوی ایده پردازان
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۰۵/۱۱
212 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت است که راهی جدید برای دستیابی به مشتریان جدید، تعامل با مشتریان موجود و ارتقای فرهنگ و رسالت مورد نظر را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. این روش که به عنوان «بازاریابی دیجیتال» و «بازاریابی الکترونیکی» نیز شناخته می شود، ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل داده‌های مبتنی بر هدف دارد که به بازاریاب‌ها امکان ردیابی تلاش خود را می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی راهکاری حیاتی برای بازاریابی تمام کسب‌وکارها با هر اندازه‌ای است. سوال معمول چند سال گذشته در مورد اینکه «چرا کسب‌وکارها باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند»، امروزه با این سوال که «چگونه کسب‌وکارها می‌توانند از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی رشد کنند» جایگزین شده است؛ مشاغل بسیار زیادی به صورت موقت و متفرقه وارد بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌شوند؛ آنها می‌دانند که باید در مورد شبکه‌های اجتماعی کاری انجام دهند، اما واقعاً نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند.

همه مشاغل باید یک راهبرد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و حساب‌های اجتماعی کسب‌وکار خود را به روشی سنجیده اداره کنند؛ در غیر این صورت این خطر وجود دارد که رقیبان کشش بازار و قرار گرفتن در معرض بازار را بدست آورند.

در این مطلب هفت مرحله برای ایجاد راهبرد موثر برای بازاریابی شبکه های اجتماعی که برای کسب‌وکار شما لازم است آموزش داده می‌شود.

مرحله یک: بازبینی حضور اجتماعی کنونی شما

«خودت را بشناس. مشتری را بشناس. نوآوری کن».  بث کامستک

قبل از برنامه‌ریزی برای جایگاهی که موردنظرتان است، بررسی مختصری از جایگاه فعلی‌تان داشته باشید. بازبینی حضور فعلی کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • در حال حاضر در کدام شبکه‌های اجتماعی فعال هستید؟
  • آیا شبکه‌های شما بهینه شده‌اند؟
  • در حال حاضر کدام شبکه‌های اجتماعی بالاترین درآمد را برای شما دارند؟
  • چگونه پروفایل شبکه اجتماعی شما با پروفایل رقیب‌هایتان مقایسه می‌شود؟

 

مرحله دو: مستند کردن مشتری ایده‌آل‌تان

«هدف از بازاریابی، شناخت و فهمیدن مشتری است تا کالا یا خدمات مناسب او باشد و به فروش برسد». پیتر دراکر

لازم است تا جایی که ممکن است در این مرحله مشخص و دقیق باشید. برای مثال اگرچه مشخص کردن والدین به عنوان بازار هدف خوب است، اما مشخص کردن مشتری ایده‌آل به عنوان والدین ایرانی بین ۳۰ تا ۵۰ سال که از اینستاگرام استفاده می‌کنند و به فعالیت در هوای آزاد علاقه دارند، موفقیت بیش‌تری را در پی خواهد داشت.

همه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی یکسان نیستند؛ انواع مختلفی از افراد به روش‌های متفاوت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر در پی برآوردن اهدافتان هستید لازم است از همان شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که مخاطبان هدفتان استفاده می‌کنند. برای موفقیت در انجام این کار، باید درک کاملی از مشتری خود داشته باشید؛ مشتریان شما چه شکلی دارند و چگونه وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند؟ هرچه بهتر بتوانید جمعیت و روانشناسی بازار هدف خود را درک کنید، در رسیدن به آن‌ها در کانال‌های اجتماعی خود بهتر خواهید بود.

حتی بهترین بازاریاب‌ها اگر با مخاطب نادرست سروکار داشته باشند، شکست خواهند خورد. پاسخ دادن به سوالات زیر به شما در مدیریت متمرکز خریداران کمک خواهد کرد:

  • سن
  • موقعیت جغرافیایی
  • عنوان شغلی
  • درآمد
  • نکات منفی (که کسب‌وکار شما می‌تواند آن را حل کند)
  • شبکه‌های اجتماعی دارای بیشترین میزان استفاده

مرحله سه: ایجاد بیانیه ماموریتی شبکه اجتماعی

«آنچه شما را عجیب می‌کند، شما را بی نظیر می‌کند و به همین دلیل شما را مجزا می‌کند». دن شاول

بیانیه ماموریتی شبکه اجتماعی، کارهای آینده شما را مشخص خواهد کرد، بنابراین مطمئن شوید در مورد آن فکر کرده‌اید.  این بیانیه دقیقاً مشخص می‌کند که قصد دارید از حضور در شبکه‌های اجتماعی برای چه چیزی استفاده کنید و هویت برند شما را منعکس می‌کند.  هنگام تلاش برای ایجاد این بیانیه، مشتری ایده‌آل‌تان را در ذهن داشته باشید.

مثالی از بیانیه ماموریتی به این شکل است: «استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه در مورد بازاریابی دیجیتالی، با تمرکز بر بازاریابی شبکه های اجتماعی».

 هنگامی که این بیانیه را مستند کردید، تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی را به اشتراک بگذارید و ایجاد کنید ساده خواهد شد. اگر محتوا با بیانیه ماموریت شما مطابقت ندارد، آن را فراموش کنید. مطالبی که به صورت تصادفی بدون بیانیه مأموریت راهنما ارسال می‌شوند، شکست خواهند خورد. مردم از متخصصان پیروی می‌کنند، نه از کلی‌گویان.

مرحله چهار: شناسایی معیارهای موفقیت کلیدی

«اگر نمی‌توانید اندازه‌گیری کنید، نمی‌توانید آن را بهبود بخشید». لرد کلوین

بسیاری از مشاغل، در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و وقت و منابع دیگری را در استفاده از حساب‌های اجتماعی خود صرف می‌کنند، بدون این‌که مشخص کنند به موفقیت رسیده‌اند یا نه. چگونه مشخص خواهید کرد که تلاش‌های شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی موفقیت‌آمیز است؟ این موضوع فقط به دستیابی به دنبال‌کننده‌های (فالورهای) بیش‌تر مربوط نمی‌شود، بلکه درآمد بیش‌تر نیز مطرح است. در نهایت هزینه کردن زمان و پول برای آنچه سودی در پی ندارد، منطقی به نظر نمی‌رسد. در این زمینه باید به اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی توجه شود و معیارهای متناسب با آن انتخاب شود. تعدادی از معیارهای اندازه‌گیری عبارتند از:

  • میزان تغییر
  • زمان گذرانده ‌شده در وبسایت
  • ذکر برند
  • اشتراک‌گذاری کلی

 بازاریابی شبکه های اجتماعی ۱

مرحله پنج: ایجاد محتوای گیرا و جذاب

«محتوا جایی است که من انتظار دارم مقدار زیادی از درآمد در اینترنت از طریق آن حاصل شود». بیل گیتس

متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها به صورت مستقیم وارد این مرحله می‌شوند. همچنان که تا اینجا نشان داده شده است، چندین مرحله‌ی اساسی قبل از ایجاد محتوا و به اشتراک‌گذاری آن وجود دارد؛ شما می‌دانید که مشتری ایده‌آل شما چه کسی است و از آن برای ایجاد بیانیه ماموریتی شبکه اجتماعی استفاده کرده‌اید؛ داشتن این اطلاعات باید ایجاد محتوا را برای شما آسان کند. با این‌حال چه چیزی دقیقا به‌عنوان محتوا در نظر گرفته می‌شود؛ این‌ها نمونه‌هایی از محتوا هستند: تصاویر، ویدئوها، پست‌های وبلاگ، اخبار شرکت، اینفوگرافیک‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، مصاحبه‌ها و …؛ این لیست از انواع محتواها تمام نخواهد شد؛ اما شما باید مطمئن شوید که بر انواع محتوایی متمرکز شده‌اید که با بیانیه ماموریت‌تان و همچنین مجموع مهارت‌هایتان تطابق دارند. محتوا چیزی است که رسانه‌های اجتماعی را سیراب خواهد کرد، اما آنچه در درجه اول اهمیت دارد ایجاد کردن محتوای با کیفیت و گیرا است.

راهکار اساسی در این زمینه ایجاد پیام ها و مطالبی است که کاربران شخصی با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک می‌گذارند. این راهکار مزایای بسیاری دارد:

اول، دسترسی پیام به شبکه‌ها و کاربران را افزایش می‌دهد که بازاریاب شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

دوم، محتوای اشتراکی هنگام ارسال توسط شخصی که گیرنده آن را می‌شناسد و به آن اعتماد دارد، تأیید ضمنی به همراه دارد.

راهکار دیگر ایجاد محتوای «چسبنده» است، به این معنی که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که وی اقدام مطلوب ما را انجام دهد ، مانند خرید یک محصول یا به اشتراک گذاری مطالب با دیگران. بازاریاب‌ها باید محتوایی را ایجاد کنند که مانند ویروس به سرعت بین کاربران پخش شود و مشتریان را به ایجاد و به ‌اشتراک‌گذاری محتوای خود ترغیب کند، مانند بررسی محصول یا نظرات.

من اکیداً توصیه می‌کنم که یک تقویم محتوا ایجاد کنید که مشخص می‌کند چند وقت یک بار در هر یک از  شبکه‌های اجتماعی پست می‌گذارید، کدام مباحث را به اشتراک می‌گذارید و چه زمانی آن‌ها را به اشتراک می‌گذارید.

مرحله شش: سرمایه‌گذاری در یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی

«ما در زمانی زندگی می‌کنیم که در آن افراد عادی می‌توانند با استفاده از ابزارهای مناسب کارهای شگفت‌انگیز انجام دهند».

بیش‌تر بازاریاب‌ها رازی دارند، آن‌ها برای تقویت بهره‌وری خود از ابزارهایی استفاده می‌کنند. شاید این یک راز نیست اما بدون ابزار، بازاریاب‌ها با فرسودگی مداوم مواجه می‌شوند. وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی می‌شود، داشتن ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما امکان مقیاس‌بندی تلاش‌های‌تان را می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی، امکان برنامه‌ریزی پست‌ها قبل از زمان است. تقویم محتوایی را که ایجاد کردید به یاد دارید؟ اطمینان حاصل کنید که پست های برنامه‌ریزی‌شده در ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی با تقویم محتوای شما مطابقت دارند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

مرحله هفت: پیگیری، تجزیه و تحلیل، بهینه‌سازی

«اگر داده ها را به اندازه کافی شکنجه کنید، به هر چیزی اعتراف خواهد کرد».  رونالد کوز

این مرحله می‌تواند مهم‌ترین قدم هنگام موفقیت در شبکه‌های اجتماعی باشد. حتی بهترین بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی به آزمون و خطا اعتماد می‌کنند. پیگیری نتایج، تجزیه و تحلیل داده‌ها و سپس ترفندهایی برای بهینه سازی آن‌ها اگرچه ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما بسیار مهم است.

تمام مراحل قبلی باید بعد از گذاشتن وقت برای تحلیل نتایج حاصل از تلاش‌های بازاریابی‌تان، مجددا ارزیابی شوند. بگذارید داده‌ها شما را هدایت کند؛ اگر داده‌ها به شما می‌گوید فیس بوک یا توییتر موثرترین شبکه‌ی اجتماعی برای شما است، چند برابر کردن فعالیت در آن را در نظر داشته باشید.

یک راهبرد خوب در بازاریابی شبکه های اجتماعی یک راهبرد از پیش‌موجود و غیرقابل انعطاف نیست، بلکه فرایندی مداوم و در حال پیشرفت است که در صورت لزوم تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است که یک راهبرد ایجاد کنید و همچنان که به رشد خود ادامه می‌دهید و درباره کسب‌وکار و مخاطبان خود اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید، آن را بهینه‌سازی نمایید.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

با عضویت در خبرنامه ایده‌پردازان می‌توانید از آخرین اخبار و ویدئوهای ایده‌پردازان مطلع شوید.
[newsletter_form]

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات