هزینه ی زیاد روی تبلیغات و شکست دیگر دات‌کام ها

هزینه ی زیاد روی تبلیغات و شکست دیگر دات‌کام ها
مجموع 5 از 6 رای

هزینه ی زیاد روی تبلیغات

هزینه ی زیاد روی تبلیغات و شکستِ دیگر دات کام ها

شاید شما به یاد نیاورید که شرکت های اینترنتی برای تثبیت و بوجود آوردن نام شان چه تاکید زیادی روی تبلیغات داشتند. در مسابقات فوتبال سوپربال Super Bowl آمریکا در سال ۲۰۰۰، دو سوم تبلیغات، مربوط به سایت های تجاری اینترنتی بود. در سال ۲۰۰۰ شرکت های اینترنتی مختلف به میزان زیادی برای تبلیغات هزینه کردند:

آرت دات کام Art.com هجده میلیون دلار، اُتو کانکت Auto connect بیست میلیون دلار، کارز دایرکت Cars direct سی میلیون دلار، دراگ استور Drugstore سی میلیون دلار، هوم استور Homestore بیست میلیون دلار، لیوینگ Living بیست میلیون دلار، پت استور Petstore ده میلیون دلار، ریل استیت Realestate سیزده میلیون دلار و آر ایکس RX سیزده میلیون دلار.

هیچ کدام از آگهی های این سایت ها را به خاطر دارید؟ اصلا خود این سایت ها یادتان هست؟ رنس کرین Rance Crain، سردبیر عصر تبلیغات در این باره چنین نوشت: “تبلیغات سایت های تجاری اینترنتی چنان بی هدف، احمقانه و بی سلیقه طراحی شده بود که باور مدیران شرکت های سهامی را به توانایی و سودمندی تبلیغات برای نام های تجاری کم رنگ کرد.”

آیا واقعا شکل این سایت های تجاری، تبلیغات بی هدف، احمقانه و بی سلیقه بود؟ یا شاید هم مشکل از آنجا ناشی می شد که آنها برای بوجود آوردن نام شان به جای استفاده از روابط عمومی، فقط به تبلیغات تکیه کرده بودند؟

یک اشکال عمده در تبلیغات عظیم و گسترده ی ولیو آمریکا فقدان انعطاف بود. وقتی با کمک روابط عمومی حرکت خود را به آرامی شروع کنید، در طول راه امکان بوجود آوردن هر تغییری را دارید.

با اینکه در سایت ولیو آمریکا همه چیز از جمله وسایل اداری، کتاب، وسایل حیوانات خانگی، پوشاک، غذای ویژه، اتومبیل، وسایل الکترویکی و غیره به فروش می رسید، ولی حدود ۸۵ درصد از سود این سایت از فروش رایانه و نرم افزار بدست می آمد. ولیو آمریکا باید اسمش را مثلا به رایان یو اس آ CompUSA تغییر می داد.

آینده قابل پیش بینی نیست. یکبار با یک کارآفرین که به تازگی فروشگاه های زنجیره ای کتاب دست دوم در انگلستان تاسیس کرده بود، صحبت می کردم. او پیش بینی می کرد که فروش کتاب های تخیلی و داستانی ۸۰ درصد و کتاب های غیر داستانی ۲۰ درصد خواهد بود. ارقام کاملا صحیح از آب درآمد، فقط برعکس! فروش او ۸۰ درصد از کتاب های غیر داستانی و ۲۰ درصد از کتاب های داستانی و تخیلی بود.

(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)

ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن