IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
نحوه نوشتن برنامه بازاریابی (از استراتژی قیمت گذاری تا برنامه فروش)

نحوه نوشتن برنامه بازاریابی (از استراتژی قیمت گذاری تا برنامه فروش)

در جریان نوشتن بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار، بخشی تحت عنوان برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن وجود دارد که در آن باید نحوه جذب مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات توضیح داده شود. و مبنای آن باید استراتژی بازاریابی به شکلی مشخص شود که گام‌های بعدی را بدانید. پلان بازاریابی شامل چهار بخش عمده می‌شود:

با توجه به تحقیقاتی که هنگام نوشتن بیزینس پلن در مورد بازار انجام داده‌اید، ساده‌ترین کار این است که برنامه بازاریابی خود را به بخش‌های مختلف تقسیم بندی کنید و برای هر کدام از آنها هدف گذاری داشته باشید. ولی قبل از آن در مورد مارکتینگ پلن صحبت خواهیم کرد و بعد هر کدام از این چهار حوزه را توضیح خواهیم داد.

چرا داشتن برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن مهم است؟

متاسفانه درصد بالایی از استارتاپ ها و شرکت‌های نوپا در مراحل اولیه حیات خود شکست می‌خورند. دلایل متعددی برای این شکست‌ها وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که نداشتن بیزینس‌پلن و برنامه مشخص برای حضور در بازار اصلی‌ترین دلیل شکست آنهاست. این یک واقعیت است که میزان موفقیت یک کسب و کار به میزان فروش آنها گره خورده است. حالا وقتی که گروه یا یک شرکت برنامه بازاریابی مشخصی دارند:

پس حقیقتاً داشتن مارکتینگ پلن برای یک کسب و کار حیاتی و مهم است و اصلی‌ترین بخش نوشتن بیزینس پلن را به خود اختصاص می‌دهد. حالا اگر برای کسب و کار خود به دنبال پیاده‌سازی این برنامه هستید، چهار مورد زیر را در نظر بگیرید.

چرا داشتن برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن مهم است؟

محصولات یا خدمات –  پیشنهاد فروش بی نظیر

در مطالب قبل گفتیم که مزیت رقابتی عامل موفقیت یک محصول در بازار است. شما هم باید روی بله سر به فرد بودن محصول یا خدمات خود و همچنین چگونگی بهره مندی مشتریان از این محصولات و خدمات کار کنید. در واقع شما در همان مرحله برنامه ریزی باید به شکل دقیق مشخص کنید که تفاوت محصول شما با دیگران در چیست. از موارد زیر برای نوشتن این بخش از مارکتینگ پلن استفاده کنید:

استراتژی قیمت گذاری و موقعیت یابی

بخش استراتژی قیمت گذاری از برنامه بازاریابی شامل تعیین قیمت برای محصول یا خدمات می‌شود. قیمتی که تعیین می‌کنید باید رقابتی باشد، اما هنوز هم باید امکان به دست آوردن سود منطقی را به شما بدهد.

«معقول بودن در قیمت گذاری» بسیار مهم است. شما می‌توانید هر قیمتی را که دوست دارید انتخاب کنید، اما فراموش نکنید که برای هر محصول یا خدمات محدودیتی وجود دارد که مصرف کننده حاضر به پرداخت آن است. استراتژی قیمت گذاری شما باید بر مبنای آستانه تحمل مصرف کننده انجام شود.

متداول‌ترین سوالی که افراد شاغل در کسب و کارهای کوچک درباره بخش استراتژی قیمت گذاری مارکتینگ پلن می‌پرسند این است که «چگونه قیمت مناسب برای مشتریان را پیدا کنیم؟».

اصولاً قیمت‌گذاری بر مبنای فرآیند محاسبه هزینه‌های خود، برآورد مزایای مصرف کنندگان و مقایسه محصولات، خدمات و قیمت سایر رقبای مشابه در سطح بازار انجام می‌شود. قیمت خود را با بررسی اینکه چقدر برای تولید محصول یا خدمات هزینه کرده‌اید و همچنین قیمت مناسبی که برای مشتریان در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید. بررسی آنچه که دیگران برای محصولات یا خدمات مشابه انجام می‌دهند، راهنمای خوبی است تا بدانید که قیمت منصفانه در برنامه بازاریابی چه چیزی خواهد بود.

اما اگر به فکر ترسیم و استراتژی قیمت گذاری خود هستید، حتماً به سؤالات زیر پاسخ دهید:

بخش فروش و بازاریابی در مارکتینگ پلن

به خاطر داشته باشید که هدف اصلی برنامه بازاریابی این است که مردم را به خرید محصول یا خدمات خود تشویق کنید. به طور سنتی بخش فروش و توزیع وجود دارد، اگرچه ممکن است هر سه بخش برای کسب و کار شما کارایی نداشته باشند. اما شما می‌توانید با توجه به نیاز کسب و کار خود یکی از آن‌ها را به کار ببرید. موارد زیر می‌شوند:

تشریح و توضیح روش توزیع محصول یا خدمات

اگر کسب و کار شما شامل فروش یک محصول است، در صورت لزوم باید اطلاعات مربوط به میزان موجودی و بسته بندی را نیز در این قسمت از برنامه بازاریابی خود درج کنید. برای مثال:

توضیح فرآیند معامله بین شما و مشتری

توضیح استراتژی فروش

مطلب «افزایش فروش بین المللی با ۷ راهکار ساده و کارآمد» را برای یادگیری روش‌های افزایش فروش از دست ندهید.

بخش فروش و بازاریابی در مارکتینگ پلن

تبلیغات و بازاریابی در برنامه بازاریابی

آخرین بخش از مراحل نوشتن مارکتینگ پلن، توصیف پیشنهاد فروش بی نظیر خود به مشتریان و نحوه ارائه این پیشنهاد است. با توجه به دنیای مدرن امروزی، راهکارهای بسیار زیادی در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید از آنها استفاده کنید. این راهکارها باید بتوانند پیام شما را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان هدف برساند.

بهترین رویکرد تبلیغاتی این است که از رسانه‌هایی استفاده کنید که دستیابی به بازار هدف شما را میسر کند. این رسانه‌ها با توجه به شیوه‌های مختلف شما متفاوت هستند و شامل موارد زیر می‌شوند:

در مطالب قبل در مورد ویدئو مارکتینگ صحبت کردیم و حتماً آن را ببینید. اما در مورد نحوه پیاده سازی بخش تبلیغات در برنامه بازاریابی در مطالب بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

اگر بتوانید این چهار قسمت را در مارکتینگ پلن خود به طور کامل رعایت کنید، از لحاظ بازاریابی و فروش محصول مشکلی نخواهید داشت.

۰ ۰ vote
Article Rating

مطالب مرتبط

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments