قدرت زمان : آسیب به شغل با روابط اجتماعی
یکی دیگر از اتلاف کنندگان بزرگ وقت در دنیای کار ارتباط با دیگران است که اگر بیش از اندازه درگیر آن شوید برای شغل تان مخرب خواهد بود. اکثر آدم ها وقت شان را بیهوده تلف می کنند و آن را به باد می دهند. آن ها کمتر از ظرفیت شان کار می کنند. بنابراین برای معاشرت و وارد شدن در گفتگو های بیهوده وقت زیادی دارند. در اینجا چند پیشنهاد، ارائه شده که می توانید از آن ها استفاده کنید تا در دام روابط اجتماعی بیش از حد گرفتار نشوید.
در اوقات مناسب با دیگران معاشرت و ارتباط داشته باشید
ترتیبی بدهید که در اوقات استراحت برای صرف چای، وقت ناهار و بعد از ساعت کاری با دیگران گفتگو و معاشرت داشته باشید. وقتی متوجه می شوید که مشغول گفتگو با همکاران تان خارج از موضوعات کاری هستید، به خودتان بگویید: «برگرد سر کارت» و به همکارتان بگویید «ببخشید. من باید برگردم سر کارم» و بلافاصله همین کار را بکنید. حیرت آور است که تا چه اندازه استفاده از این جمله مؤثر است. هر وقت در حال صحبت با همکاران تان هستید از خودتان بپرسید «آیا من برای انجام این کار حقوق می گیرم؟ اگر رئیسم همین الآن روی صندلی روبرویم نشسته بود باز هم این کار را می کردم یا با همکاران گپ می زدم؟» اگر در صورت حضور رییس تان این کارها را نمی کنید، پس احتمالا برای کار هایی مثل گپ زدن با همکاران تان استخدام نشده اید.
کارمندی آگاه باشید
در مورد معاشرت یک استثناء وجود دارد و آن این است که ارتباط با همکاران برای روشن کردن مسایل در محل کار بی تردید وقت گیر است ولی یکی از ارزشمند ترین اوقاتی که در محل کارتان دارید صحبت کردن و کارکردن با دیگران در مورد مشکلات و راه حل هایی است که مشکل شرکت یا سازمان تان هستند. ولی این صحبت ها باید نتیجه محور باشند، نه این که گزارش آخرین مسابقات فوتبال یا حکایت مسافرت ها و تعطیلات تابستانی تان را هم شامل شود. موقع صحبت کردن با همکاران باید همیشه روی نتایجی که شما و آن ها سعی دارید در ارتباط با سازمان به آن ها برسید تمرکز کنید.
به قول سقراط: «ما فقط وقتی چیزی را یاد می گیریم که در موردش صحبت کنیم.»
در بعضی از محیط های کاری خاص، صحبت درباره کار قبل از شروع آن، برای روشن شدن درباره کاری که قرار است انجام شود بسیار حیاتی است.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید