قدرت بیان : وظیفه هر سخنران
پگی نونان، نویسنده متن خطابه های رونالد ریگان می نویسد: «هر سخنرانی، وظیفه ای بر عهده دارد.»
یکی از مهم ترین کارهایی که باید قبل از شروع سخنرانی انجام بدهید، داشتن هدف در ذهنتان است. باید مشخص کنید که می خواهید با صحبت هایتان به چه هدفی برسید. این سؤال را از خودتان بپرسید . من آن را «سؤال عینی» می نامم :
اگر بعد از سخنرانی من، با مردم مصاحبه کنند و از آنها بپرسند: «از این سخنرانی چه چیزی عایدتان شد و در نتیجه آن می خواهید چه تصمیمی بگیرید؟» دوست دارم مخاطبانم چه جوابی بدهند؟
در سخنرانی باید هدف از همه چیز، از شروع گرفته تا متن اصلی و سپس نکات پایانی، رسیدن به این مقصود باشد. وقتی با شرکت های متقاضی کار می کنم «سؤال عینی» را از آنها می پرسم. به علاوه، از آنها می پرسم چرا از من دعوت به سخنرانی کرده اند و می خواهند مخاطبان با حرف های من به چه هدف یا اهدافی برسند؟
سپس با هم گفت وگو می کنیم و درباره این که می خواهیم مخاطبان پس از سخنرانی یا سمینار چه طرز تفکر، حس و عملکردی داشته باشند، به توافق می رسیم. وقتی کاملا منظور همدیگر را متوجه شدیم، من برای سخنرانی یا سمینار از اول تا آخر برنامه ریزی می کنم تا مطمئن شوم به هدف مورد نظر خواهم رسید. شما هم می توانید همین کار را انجام دهید.
ساختار سخنرانی های طولانی تر
برای طراحی سخنرانی های طولانی تر، ساختار پیچیده تری وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. این ساختار از هشت قسمت تشکیل شده که عبارتند از:
پیشگفتار: هدف از این مرحله، جلب توجه مخاطبان، ایجاد انتظارات و معطوف کردن حواس شنوندگان است. اگر کسی به صحبت هایتان گوش نمی دهد یا توجه نمی کند صحبت کردن شما فایده ای ندارد.
مقدمه: در این مرحله، محتوای صحبت هایتان و دلیل اهمیت آن را به مخاطبان می گویید.
نکته اول: در این مرحله وارد قسمت اصلی سخنرانی می شوید. نکته اولیه، زمینه را فراهم می کند و به تدریج به وعده اولیه تان تحقق می بخشد.
انتقال به نکته بعدی: باید مشخص کنید که صحبت در مورد یک نکته به پایان رسیده و حالا می خواهید به نکته بعدی بپردازید؛ این کار نوعی هنر است.
نکته مهم دوم: این نکته باید به لحاظ منطقی از نکته اول تبعیت کند.
یک انتقال دیگر در این مرحله مشخص می کنید که می خواهید به یک موضوع دیگر بپردازید.
نکته مهم سوم: این مرحله به طور طبیعی از دو نکته قبلی نشأت می گیرد و شما را به طرف مرحله آخر صحبت هایتان راهنمایی می کند.
جمع بندی: این مرحله، در واقع، نتیجه گیری و دعوت به عمل است.
منبع: (قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت بیان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید