قدرت بیان : دیگران را ترغیب کنید(۲)

قدرت بیان : دیگران را ترغیب کنید(۲)
به این مقاله امتیاز دهید

دیگران را ترغیب کنید

قدرت بیان : دیگران را ترغیب کنید(۲)

این مطلب ادامه مطلب قدرت بیان : دیگران را ترغیب کنید(۱) می باشد.

تمجید؛ یک بار آبراهام لینکولن گفت: « همه دوست دارند مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند.» وقتی از افراد به دلیل کاری که انجام داده اند، یا حرفی که زده اند، یا به هر دلیل دیگری تشکر می کنید، آن ها احساس می کنند ارزشمندتر و مهم تر هستند و در نتیجه شما را بیشتر دوست خواهند داشت. همیشه به دنبال راه هایی برای تمجید از دیگران باشید. می توانید از کیف دستی کیف پول، یا خود کار افراد تعریف کنید. می توانید از لباس یا جزیی از چهره آن ها تعریف کنید. اگر کسی اطلاعاتی ارائه کرد برای تمجید از او بگویید اطلاعاتی که داده عالی هستند. حتی نگاه کردن، سر تکان دادن و لبخند زدن به صورت تحسین آمیز می تواند باعث شود افراد فکر کنند ارزشمند تر و مهم تر هستند، شما را دوست داشته باشند و در آینده از چیزی که ارائه می کنید حمایت کنند. 

تأیید؛ می دانید که همه به دنبال تأیید دیگران هستند. افراد به تأیید دیگران، به ویژه کسانی که به آن ها احترام می گذارند، نیاز دارند. هر وقت که به هر دلیلی از کسی تمجید و او را تأیید می کنید، اعتماد به نفس او را افزایش و تصویر ذهنی اش را بهبود می بخشید و کاری می کنید که او در مورد شما و خودش احساس بهتری داشته باشد. بهترین راه این است که تأیید بلافاصله و دقیق باشد. وقتی کسی کار ارزشمندی انجام می دهد، یا اطلاعات مفیدی در اختیار گروهی می گذارد، بلافاصله با گفتن عبارت «خیلی خوب است» اطلاعات او را تأیید کنید. دقیق باشید. مثلا بگویید: «این ارقام قابل توجه هستند؛ فوق العاده است.» هرچه بیش تر همکاری دیگران را تأیید کنید، آن ها هم همکاری بیش تر و بهتری خواهند داشت، شما را بیش تر دوست خواهند داشت و بعد ها از ایده ها و نظرهای تان بیش تر حمایت خواهند کرد.

توجه؛ مردم همیشه به افراد و چیزهایی که ارزش بیشتری برایشان قائل هستند، توجه بیشتری می کنند. در واقع زندگی، جلب توجه دیگران است. وقتی به کسی توجه بیش تری می کنید، او احساس می کند با ارزش تر و مهم تر است. برای توجه کردن به دیگران باید وقتی او صحبت می کند به دقت به حرف هایش گوش کنید و حرف او را قطع نکنید. مستقیم به او نگاه کنید و به همه واژه ها توجه داشته باشید. سرتان را تکان بدهید، لبخند بزنید و موافقت تان را نشان بدهید، طوری که گویی چیزی که آن فرد می گوید فوق العاده مهم و خردمندانه است. وقتی دیگران احساس کنند به دقت به حرف های شان گوش داده می شود، اعتماد به نفسشان افزایش می یابد، مغزشان اندورفین آزاد می کند و آن ها نسبت به خودشان و کارشان، خوشحال تر و خوش بین تر می شوند. به علاوه، آن ها نسبت به شما هم احساس خوبی پیدا می کنند و نفوذ شما بر آن ها به شدت افزایش می یابد.

موافقت؛ اصل آخر که می توانید در تمام جلسات با هر تعداد شرکت کننده امتحان کنید، این است که به طور کلی با دیگران موافق باشید. حتی اگر با نظر کسی مخالف بودید، می توانید خودتان را موافق نشان بدهید. وقتی کسی چیزی می گوید، یا نکته ای مطرح می کند که با آن موافق نیستید، به جای این که با او مخالفت کنید و با این کار باعث شوید او حالت تدافعی به خود بگیرد و عصبانی شود، جمله ای مثل این جمله بگویید، «نکته جالبی است. قبلا به چنین چیزی فکر نکرده بودم. این موضوع با ایده های من متناقض است، اما دوست دارم اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنم.» 

اگر مجبور هستید مخالفت کنید؛ از روش «مخالفت نفر سوم» استفاده کنید. به جای این که بگویید «من با شما مخالفم» می توانید بگویید، «نکته جالبی است. اما اگر کسی بخواهد با اشاره به نکات دیگر با شما مخالفت کند چه جوابی به او می دهید؟» به عبارت دیگر، مخالفت خود را از زبان فرد سوم که وجود خارجی ندارد، بیان کنید. از آن فرد بخواهید در مقابل کسی که وجود ندارد از ایده اش حمایت کند. این کار باعث می شود فشار کمتری به فرد وارد شود و بدون این که حالت تدافعی به خود بگیرد یا احساس کند کسی به او تنش وارد می کند، از ایده اش دفاع کند.

از انتقاد یا بدبینی بپرهیزید

اگر برگزارکننده جلسه ای باشید از قدرت بالایی برخوردارید. همه به شما به عنوان رئیس جلسه احترام می گذارند و از حرف های شما برداشت مثبت یا منفی می کنند. وقتی دیگران در برگزاری جلسه با شما همکاری می کنند، باید سرتان را تکان بدهید، لبخند بزنید و از آن ها حمایت کنید. وقتی کسی در جلسه صحبت می کند، گویی بالای سن است. او در کانون توجه همه به ویژه افرادی که مافوقش هستند، قرار می گیرد. این امر باعث می شود او یا احساس کند فرد ارزشمندی است، یا این که تضعیف شود و حالت تدافعی به خود بگیرد. به حرف هایی که می زنید دقت کنید.

همه متوجه نقد جزئی، بالا بردن ابرو با نگاه کردن توأم با عصبانیت به یکی از شرکت کنندگان می شوند و این کار باعث می شود فرد مورد نظر احساس حقارت کند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. باید از سمت خود به عنوان رئیس جلسه به دقت استفاده کنید و  بدون در نظر گرفتن نظرتان در مورد ایده های دیگران، اعتماد به نفس و تصویر ذهنی آن ها را حفظ کنید. اگر با کاری که فردی انجام داده، یا حرفی که زده موافق نیستید، جلوی بقیه آرام و خوش بین باشید و موضع «خنثی» را انتخاب کنید. سپس با آن فرد قرار ملاقات خصوصی بگذارید. قاعده این است که دیگران را در جمع تأیید و به صورت خصوصی ارزیابی کنید.

منبع: (قدرت بیان، حرف بزن تا برنده شوی، اثر برایان تریسی)

ادامه ی مقالات قدرت بیان را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن